Najlepsze CRM na polskim rynku
Dobry system do zarządzania relacji z klientami (CRM) ma kluczowe znaczenie dla sukcesu w biznesie. Odpowiednio wybrany CRM zapewnia firmie mnóstwo korzyści - od obniżenia kosztów prowadzenia działalności po zwiększenie produktywności czy oszczędność czasu. W tym artykule dowiesz się, dlaczego CRM w firmie to konieczność i poznasz ranking CRM na polskim rynku.
Co to jest CRM?
Zarządzanie relacjami z klientami (CRM) to zasady i procedury stosowane przez firmy do zarządzania kontaktami z klientami. To pewnego rodzaju filozofia biznesowa zorientowana na kliencie, która wpływa na całą firmę. Jego oczekiwania, preferencje, zachowania i potrzeby są kosztem. Samo wdrożenie systemu informatycznego CRM nie jest jednak równoznaczne z przyjęciem przez dane przedsiębiorstwo filozofii CRM. Oprogramowanie CRM jest jednym z narzędzi ułatwiających budowanie długofalowych relacji z klientami oraz zaspokajanie ich regularnych i okazjonalnych potrzeb.
3 rodzaje CRM
Systemy CRM można podzielić na:
- CRM komunikacyjny, zwany też interakcyjnym – odpowiadający za komunikację z klientami.
- CRM operacyjny (front-office) – ułatwia automatyzację podstawowych procesów biznesowych (sprzedaż, marketing, serwis).
- CRM analityczny (back-office) – ułatwia analizę zachowań klientów na podstawie danych, które zebrano w front-office CRM.
(Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zarz%C4%85dzanie_relacjami_z_klientami).
Czynniki, które trzeba wziąć pod uwagę przy wyborze oprogramowania CRM
Poszukując dobrego oprogramowania CRM, warto pamiętać o kilku ważnych kwestiach:
Funkcjonalność: określ problemy, jakie CRM powinien rozwiązywać. Przeanalizuj słabe punkty w procesie sprzedaży i marketingu, a następnie rozważ jego wpływ na działalność operacyjną Twojej firmy.
Skalowalność: wybierz CRM, który będzie w stanie nadążać za rozwojem Twojej firmy.
Kompatybilność: dostosuj CRM do swojej branży, aby posiadał funkcje, które ułatwią Ci codzienną pracę.
Personalizacja: szukaj oprogramowania CRM, które można dopasować do unikalnych potrzeb twojej firmy.
Integracja: zdecyduj się na program CRM, który połączy się z innymi narzędziami stosowanymi w Twoim biznesie.
Przyjazny dla użytkownika: wybierz CRM z intuicyjnym interfejsem, który będzie bezproblemowy podczas wdrożenia i użytkowania.
Wsparcie: oprogramowania CRM trzeba się nauczyć, a to może utrudniać jego wdrożenie w biznesie. Warto wybrać taki, który oferuje wsparcie.
Cena: Drogi CRM nie zawsze będzie lepszy, szczególnie jeśli nie potrzebujesz większości funkcji, które posiada. Przy wyborze oprogramowania CRM warto wziąć pod uwagę także koszty dodatkowe oraz potencjalny zwrot z inwestycji.
Wielkość firmy: istnieją różne rodzaje CRM — jedne będą odpowiednie dla MŚP, inne dla firm średniej wielkości, jeszcze inne dla dużych przedsiębiorstw.
Istotne funkcje dobrego CRM
Odpowiedni system CRM powinien ułatwiać życie firmy oraz usprawnić codzienną pracę. Wśród podstawowych funkcji CRM wyliczyć można:
- zarządzanie kontaktami
- zarządzanie elementami procesu sprzedaży
- raportowanie, prognozowanie i analitykę
- zarządzanie sprzedażą
CRM — jakie może przynieść korzyści w zarządzaniu i kontakcie z klientami?
Odpowiednio dobrany system CRM przyniesie firmie mnóstwo korzyści w jej różnych obszarach:
– budowanie trwałych relacji z klientami
– zwiększenie sprzedaży
– automatyzacja procesów
– analiza i raportowanie
– bezpieczne zarządzanie danymi
– wyszukiwanie nowych klientów
– łatwiejsze przewidywanie potrzeb klienta
– szybsza komunikacja
– personalizacja komunikacji
– przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych
Wiele firm rozpoczyna swoją przygodę z oprogramowaniem CRM w dziale sprzedaży. Po pewnym czasie odkrywają, że można wykorzystywać je również do obsługi klienta. Niewątpliwą zaletą dobrze dobranego oprogramowania CRM jest więcej czasu dla działu marketingu, który może tworzyć lepiej dopasowane kampanie marketingowe oraz analizować dane z tych kampanii. Pracownicy działu obsługi zyskują czas na kontakt z klientem. A wydajniejsze procesy obsługi klientów przekładają się na lepsze relacje z nimi.
Ranking systemów CRM na polskim rynku
Istnieje wiele różnych CRM, które najlepiej dopasować do branży i potrzeb firmy. Podzielić je można na CRM instalowane na serwerach firmy oraz CRM w chmurze. CRM to narzędzie, które ułatwia budowanie i zarządzanie relacji z klientami oraz zwiększanie efektywności w obszarach związanych ze sprzedażą, a także obsługą klienta.
Hubspot — popularny i kompleksowy system CRM z mnóstwem funkcjonalności do zarządzania marketingiem, sprzedażą i relacjami z klientem, takich jak:
- zarządzanie kontaktami w różnych kanałach
- marketing automation
- integracja z innymi rozwiązaniami
- narzędzie do tworzenia landing page
- opcja umawiania spotkań
- opcja zarządzania zadaniami, dokumentami, ofertami, sprzedażą czy relacjami z klientem
- analiza danych
- zarządzanie leadami
To łatwy w obsłudze i bardzo intuicyjny system CRM wzbogacony o wiele narzędzi marketingowych. W wersji darmowej zawiera podstawowe funkcjonalności. Płatna wersja programu może być poza zasięgiem mniejszych firm. Wadą Hubspot może być także jego skomplikowany interfejs oraz brak integracji z wybranymi popularnymi aplikacjami biznesowymi.
Salesforce to program CRM w chmurze, który usprawnia wszystkie ważne działy w firmie takie jak marketing, sprzedaż, usługi, analitykę i serwis. To intuicyjny oraz łatwy w obsłudze CRM, który może rosnąć wraz z rozwojem firmy oraz jej potrzebami. Połączenie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego sprawia, że Salesforce ułatwia automatyzację wielu procesów biznesowych, a w efekcie przyspiesza pracę i poprawia efektywność. Niewątpliwymi wadami systemu Salesforce są: koszt zakupu licencji czy konieczność używania stałego łącza internetowego.
Firmao — polskie oprogramowanie CRM wzbogacone o funkcjonalności ERP, które powstało z myślą o małych i średnich firmach. Jego modułowa budowa zapewnia wyjątkową możliwość dopasowania do indywidualnych potrzeb każdej firmy. System Firmao dostępny jest w 12 wersjach językowych. To wyjątkowe oprogramowanie dla biznesu, które ułatwia organizację firmy – zbiera, organizuje i przechowuje informacje. Usprawnia proces obsługi klienta, automatyzuje procesy księgowe, ułatwia kompleksowe zarządzanie magazynem i produkcją. Wadą systemu Firmao jest brak możliwości mierzenia procesu sprzedaży.
Autor: Renata Zielezińska – copywriterka SEO, Wirtualna Asystentka, redaktor prowadząca portal biznesowy dla przedsiębiorczych PolecanyBiznes.pl, magazyn kosmetyczno-urodowy TrustedCosmetics.pl oraz autorka bloga lifestylowego SposobyNaZycie.pl, a także redaktor prowadząca e-magazyn i portal nowoczesnych kobiet e-Wenus.pl