Moje TOP 5 narzędzi do prowadzenia biznesu
Prowadzenie biznesu to praca, która – jak każda inna – wymaga odpowiednio dobranych narzędzi. Potrzebne są wizja i strategia oraz środki, by móc je realizować. Oto moja lista narzędzi, którymi posługuję się każdego dnia i bez których nie wyobrażam sobie codziennej pracy. Być może znajdziesz wśród nich coś, co okaże się dla Ciebie pomocne.
Które narzędzia marketingowe są niezbędne w mojej pracy?
1. Kartka i długopis
Mimo iż planowanie pracy mojej i zespołu bez wspólnego kalendarza w wewnętrznym systemie informatycznym firmy byłoby niemal niemożliwe, to jednak równie niezbędne w mojej codziennej pracy są tradycyjne narzędzia. Biała tablica suchościeralna i kolorowe markery są niezastąpione podczas porannych zebrań zespołu, a samoprzylepne karteczki skutecznie przypominają o pilnych sprawach. Pomimo cyfrowych narzędzi, wciąż niezastąpionym i nieocenionym jest dla mnie również papierowy notes i ołówek. Pewnie dlatego, że najszybciej zapamiętuję rzeczy zapisane ręcznie. Lepiej też organizuję sobie codzienną pracę, jeśli każdego dnia przez pierwszy kwadrans w biurze planuję i priorytetyzuję zadania do wykonania, zapisując je właśnie na kartce papieru.
2. Niezbędnik Google
Zarządzanie rozwojem przedsiębiorstwa wymaga obszernej i szczegółowej wiedzy o klientach – zarówno już obsługiwanych, jak i tych potencjalnych. W poznawaniu zaś klienta nieocenione z mojej perspektywy są narzędzia marketingowe, głównie analityczne od Google – Google Analytics i Google Search Console. Dzięki nim wiem, kto odwiedza firmową WWW, z jakich źródeł dowiaduje się o firmie, jakie treści na stronie są dla użytkowników najbardziej interesujące, a które najmniej, o jakiej porze i w które dni tygodnia na stronie jest największy ruch, czy moja strona dobrze się indeksuje, czy nie ma na niej błędów itd. Dzięki danym analitycznym mogę również zidentyfikować problemy z wyświetlaniem strony na konkretnym typie urządzeń, w konkretnym systemie operacyjnym lub w poszczególnych przeglądarkach. Dodatkowo dzięki Google Tag Manager mogę badać, które kampanie najlepiej konwertują, a więc przynoszą najwyższy zwrot z inwestycji.
W pracy zespołowej bardzo pomocne są również Google Docs i Google Drive. Zaś w procesie planowania oraz realizowania działań promocyjnych i sprzedażowych niezastąpione są takie, narzędzia marketingowych, jak Google Trends oraz Google Keyword Planner. Tym, którzy prowadzą sklep internetowy polecam także Google Merchant Center.
3. Monitorowanie Internetu
Wiedza o tym, co mówi się w sieci o marce oraz o produktach to fundament efektywnej komunikacji. Co więcej – monitorować warto również frazy nie związane bezpośrednio z firmą i jej ofertą, ale ważne dla profilu prowadzonej działalności. Bardzo często właśnie dzięki monitoringowi sieci i „wychwytywaniu” konkretnych zapytań można pozyskać klienta.
Takie narzędzia marketingowe jak monitoring (np. Brand24, z którego korzystam) pozwalają ponadto filtrować i grupować zebrane dane, dzięki temu można zidentyfikować potencjalnych influencerów lub też ewentualnego partnera biznesowego.
Inną usługą monitorowania Internetu, której często używam jest Google Alerts.
4. System ERP
Mój ERP jest dedykowany, więc stworzony ściśle pod potrzeby mojej firmy. Co więcej – dzięki różnym poziomom uprawnień użytkowników każdy w swoim interfejsie widzi jedynie to, czego potrzebuje do pracy oraz to, do czego nadano mu prawa dostępu (np. do modułu rekrutacji). Każdy też może wybrać taki język interfejsu, jaki chce. W efekcie – mimo iż wszyscy korzystamy z tego samego systemu ERP, każdy z nas ma nieco inny interfejs, skonfigurowany tak, by jak najlepiej odpowiadał jego potrzebom i oczekiwaniom.
Mój dashboard składa się z takich modułów, jak: CRM, Sprzedaż, Raporty, Projekty, Rekrutacja, Karty Pracy, Kalendarz, Notatki. To wszystko pozwala mi mieć stały wgląd w toczące się procesy sprzedażowe, kampanie marketingowe, w status prac zespołu handlowego oraz podwykonawców, w każdy realizowany właśnie projekt czy proces rekrutacji. Wszystkie dane mogę dowolnie filtrować, grupować, zestawiać i generować raporty. Dodatkowo korzystam Chatu, dzięki czemu mogę w szybki sposób komunikować się on-line z każdym pracownikiem firmy, także pracującym zdalnie.
Dzięki narzędziom analitycznym w moim ERP wiem, które działania są najbardziej efektywne, które inwestycje przynoszą najwyższy zwrot, gdzie mogę spodziewać się problemów, a gdzie należy natychmiast wprowadzić modyfikację.
5. Mailing
Nie wyobrażam sobie komunikacji z klientami bez komunikacji mailowej. Równie nie do przyjęcia byłoby dla mnie pozbawienie strategii sprzedażowej działań mailingowych. Używam MailChimp, bo ze wszystkich przetestowanych przeze mnie systemów mailingowych okazał się być najskuteczniejszym. MailChimp w darmowej wersji obsługuje bazę maksymalnie 500 rekordów, do których można wysłać maksymalnie 2000 maili miesięcznie, a interfejs jest anglojęzyczny, co dla niektórych może okazać się niedogodnością. Warto więc przetestować kilka dostawców usługi i wybrać najodpowiedniejszy system mailingowy dla swojego biznesu.
Autor: Anna Młynarczyk – współwłaściciel ESNC tworzącego dedykowane systemy wspierające zarządzanie, jak justERP, justCRM czy system do zarządzania projektami rekrutacyjnymi justHUNT. Na co dzień zajmuje się marketingiem internetowym i SEO. Jest certyfikowaną przez Google specjalistką Google Analytics i Google AdWords . Czytaj więcej >>
Artykuły autora >>