Jak z etatu przejść do własnej firmy w 3 prostych krokach?

Jeśli myślisz, że własny biznes jest pomysłem dla Ciebie – przedstawiam Ci trzy proste, ale niezwykle ważne kroki, które w moim przypadku stały się fundamentem, na których zbudowałam własną firmę. Wierzę, że i dla Ciebie będą pomocne.

Założyłam własną firmę, bo mam w sobie ogromną potrzebę wolności, rozwoju i bezpośredniego kontaktu z klientem. Odkąd pamiętam, uwielbiałam czuć się wolna i niezależna. Zawsze też różniłam się od innych w swoim sposobie działania i mówienia. Stanowczo wychodziłam poza schematy. Ciągłe rozwijanie się i kreatywność to moja codzienność, a bezpośrednie kontakty z ludźmi dają mi niezwykle dużo energii.

Zrealizowanie tych wszystkich potrzeb stało się możliwe dzięki własnej działalności, gdzie mogę działać według moich standardów, tworzyć nowe rzeczy i mieć bliski kontakt z klientem.

Krok 1. Zdefiniuj co chcesz robić 

Najważniejsze jest znać swoje naturalne zdolności. Jeśli wiesz jaka byłaś od najmłodszych lat, co wtedy sprawiało Ci przyjemność – prawdopodobnie będzie to coś, co i dzisiaj jest częścią Ciebie. Mnie od najmłodszych lat nazywano filozofką – bo mówiłam to, co myślałam. Najczęściej też mówiłam coś, czego nie spodziewało się moje otoczenie. Przylgnęła więc do mnie ksywka „filozofka”. Doskonale odzwierciedlała ona moją potrzebę mówienia i niezależności. Dlatego też, gdy w dorosłym życiu po raz pierwszy wzięłam udział w szkoleniu – od razu pomyślałam, że chcę być trenerką i prowadzić szkolenia. Podobało mi się, że można przekazywać innym wiedzę w sposób przyjazny i ciekawy. Pierwszą więc rzeczą jest odkrycie naturalnych zdolności, mocnych stron swojego charakteru.

Drugą kwestią jest Twoje doświadczenie. Jeśli od jakiegoś czasu jesteś na etacie i znasz się na określonym temacie – najlepiej jest to wykorzystać. Niech Twoje doświadczenie stanie się bazą do stworzenia Twojej przyszłej firmy. Ja wybrałam temat na którym się znałam – szkolenia kierowane do osób pracujących w branży spożywczej. Pracowałam wcześniej w dziale handlowym sieci sklepów i znałam ten rynek.

Jeśli chcesz wejść w branżę, w której nie masz jeszcze żadnego doświadczenia – to gorąco zachęcam – poznaj ten rynek, zanim założysz firmę. Jeśli jesteś urzędnikiem, a chcesz zająć się hodowlą rybek – to wejdź w ten świat. Spotykaj się z hodowcami, wyjeżdżaj na mistrzostwa, miej w tym chociaż kilkuletnie doświadczenie, abyś znał wszystkie słabe punkty takiego biznesu.

Krok 2. Określ swoje wartości i zasady postępowania

Niewiele firm na początku swojej działalności zastanawia się nad swoimi wartościami czy zasadami, zgodnie z którymi będą postępować. Warto to sobie jednoznacznie ustalić.

Moimi kluczowymi wartościami są: uczciwość, pomoc i skuteczność. To na nich buduję swoje całe życie – zarówno osobiste jak i zawodowe. Kieruję się uczciwością, czyli np. mówię prawdę, rozliczam się w terminie, płacę uczciwie osobom, z którymi współpracuję. Jestem pomocna – wspieram i pomagam innym, angażuję się w działalność charytatywną, część dochodów przekazuję potrzebującym. Skuteczność to cecha, która charakteryzuje moje usługi. Szkolenia, które prowadzę mają na celu zwiększenie zysków i zminimalizowanie strat. To udowadnia moją skuteczność.

Drugą kwestią są zasady, które przyjęłam w prowadzeniu własnej działalności. Niektórzy nazywają je kodeksem firmy, inni credo. Chodzi o zestaw zasad, których się będziesz trzymać i które będą Ci później ułatwiać podejmowanie decyzji. Jedną z moich zasad jest np. dokumentowanie wszystkich zlecanych usług. Oznacza to, że na wszystkie usługi, z których korzystam zawieram albo umowy cywilnoprawne albo otrzymuję faktury. W tym zbiorze zasad możesz umieścić to, co z Twojego punktu widzenia jest ważne, np. od razu wprowadzam faktury do systemu (a nie czekam na koniec miesiąca i potem spędzam nad tym pół dnia). Nie wszystkie sytuacje przewidzisz na początku działania, ale ważne, by stworzyć sobie zarys zasad a później je rozszerzać.

Zarówno wartości jak i zasady stają się szkieletem, na którym możesz oprzeć charakter Twojej firmy. To one będą tworzyć Twój wizerunek, wyróżniać Cię wśród innych firm na rynku oraz przyciągać klientów i współpracowników, którzy będą idealnie do Ciebie pasować. Wartości i zasady są jak drogowskaz – to one będą wyznaczać Ci sposób działania.

Krok 3. Zrób to bezpiecznie

Po pierwsze rozwój. Uważam, że jest kluczowy i każdy przedsiębiorca musi dbać o swój rozwój. Jeśli planujesz w przyszłości założyć własną firmę, musisz już teraz się rozwijać. Jeśli znasz się na jakiejś branży, bo skończyłeś jakąś szkołę czy studia – super. Ale to nie wystarczy. Potrzebujesz szeregu umiejętności tzw. miękkich, aby dobrze radzić sobie z różnymi sytuacjami. Odkąd pomyślałam o tym, że chcę być trenerką – do momentu, gdy poprowadziłam pierwsze szkolenia komercyjne – minęło parę lat. Chociaż znałam się na tematyce prowadzonych szkoleń, to jednak trenerką nie byłam. Dlatego musiałam skończyć szkołę trenerską, byłam na szeregu szkoleń, które uczyły np. asertywności, czy zarządzania finansami. Zadaj sobie pytanie, czego Ty możesz potrzebować spotykając się z klientami, nawiązując różne współprace czy wykonując swoje usługi? Zanim rozpoczniesz swój biznes – rozmawiaj z innymi przedsiębiorcami, dowiaduj się co było ich największymi wyzwaniami i jak sobie z nimi radzili. To da Ci obraz jakich kompetencji Ty możesz potrzebować. Zacznij swój rozwój zanim pójdziesz do urzędu zarejestrować działalność gospodarczą.

Po drugie finanse. Zazwyczaj rozpoczęcie własnej działalności wiąże się z finansami. Każdy biznes jest inny i każdy przedsiębiorca jest w innej sytuacji. Ważne, by przemyśleć swój pomysł, policzyć i czuć się bezpiecznie podejmując decyzję o tak dużej zmianie w swoim życiu zawodowym. Ja miałam możliwość bezpiecznego przejścia z etatu do własnej firmy i zrobiłam to stopniowo. Zaczęłam prowadzić szkolenia jeszcze gdy pracowałam na etacie. Później przeszłam na pół etatu. A dopiero kolejnym krokiem było całkowite zrezygnowanie z etatu. Poza tym, zaoszczędziłam sobie kwotę, która wystarczyła mi na opłacanie ZUSu i pokrycie kosztów paliwa na dojazdy do klientów przez okres pierwszych sześciu miesięcy prowadzenia firmy. Takie przejście „na swoje” było dla mnie najbezpieczniejszą opcją. Pozwoliło mi nie stresować się brakiem pieniędzy. Mogłam spokojnie zająć się zdobywaniem klientów i prowadzeniem szkoleń. Uchroniło mnie przed podejmowaniem ryzykownych decyzji.

Pomyśl jak Ty możesz zapewnić sobie bezpieczeństwo. Jakich minimalnych kompetencji i środków potrzebujesz, aby rozpocząć działalność. I w jaki sposób zdobędziesz te kompetencje i finanse?

Podsumowanie

Prowadząc własny biznes trzeba założyć, że wszystkie te 3 kroki będą z czasem ewoluować. Są podstawą na początek, czymś od czego zachęcam Ci zacząć. Resztę należy układać w miarę rozwijania firmy i poznawania rynku. Z czasem będą pojawiać się różne sytuacje, w których trzeba będzie się odnajdywać. Ważne jest jednak, by być dobrym obserwatorem rynku i rozmawiać z potencjalnymi klientami, by poznać ich potrzeby i wychodzić im naprzeciw. W ten sposób można dopracowywać swoje produkty i usługi, by jeszcze lepiej odpowiadać na zapotrzebowanie klientów.

Gorąco zachęcam Cię do założenia zeszytu, w którym będziesz umieszczać swoje pomysły, spostrzeżenia i te wszystkie zasady, którymi chcesz się kierować. Czasem pojawiają się wspaniałe pomysły, które jednak są ulotne. Gdy je zapiszemy – być może rozwiną się do nowych projektów, które okażą się strzałem w dziesiątkę w procesie rozwoju firmy?

Nie popadnij w perfekcjonizm. Nie musisz na samym początku mieć szczegółowo opracowanych pięćdziesięciu produktów czy usług, które będzie oferować Twoja firma. Zacznij od trzech podstawowych, które dobrze przemyślisz i skalkulujesz ich opłacalność. Nastaw się na stopniowy rozwój i podążanie do przodu małymi krokami.

Gdy 12 lat temu zakładałam swoją firmę, byłam w zupełnie innym miejscu. Zaczęłam z tym, co miałam i wykorzystałam to w najlepszy sposób. Cały czas się uczę i rozwijam swoje kompetencje. We własnej działalności o to właśnie chodzi – by iść cały czas do przodu i wykorzystywać możliwości jakimi się w danym momencie dysponuje.

Autor: Marzanna NikliborcPrzedsiębiorca, Life Mentorka pracująca w oparciu o wartości, które stosuje w życiu – uczciwość, pomoc i skuteczność. Prowadzi firmę szkoleniową Profesjonalne Szkolenia z zakresu sprzedaży, obsługi klienta w sklepach stacjonarnych. Więcej >>>TUTAJ<<<


Udostępnij