Jak benefity wpływają na zaangażowanie pracowników – wywiad z Katarzyną Piekut

Z Katarzyną Piekut, Dyrektor Zarządzającą w Grupie Most Wanted!, rozmawiamy o zmieniającym się podejściu pracodawców do pracowników, dbałości o benefity i atrakcyjność firmy w oczach kandydatów do pracy,a także o dobrych praktykach, które podnoszą satysfakcję z pracy.

Karolina Solińska: W jakich obszarach aktualnie zauważa Pani największe wyzwania dla pracodawców w kwestii zasobów ludzkich?

Katarzyna Piekut: Aktualnie pracodawcy borykają się z niedoborem talentów spowodowanym przez najniższy poziom bezrobocia na rynku od ok. 25 lat. Sytuacja ta wymusza na przedsiębiorcach coraz większą atencję nie tylko w aspekcie pozyskania Kandydatów, jak również w sposobach na zatrzymanie danego specjalisty w swoim zespole. Pojawia się jeszcze większa konkurencyjność w obydwu aspektach, a działania powinny być spójne, jak również coraz bardziej wyjątkowe w odniesieniu do tego, co oferuje rynek w obszarze benefitów pozapłacowych.

KS: Jakie benefity można zaliczyć do tych najczęściej występujących na rynku?

KP: Najbardziej popularnym benefitem jest opieka medyczna organizowana i opłacana przez pracodawcę. Możemy powiedzieć, że jest już standardem w pojawiających się
propozycjach zatrudnienia. Coraz częściej w ramach bonusów stażowych czy funkcyjnych oferowane są również pakiety opieki medycznej dla członków rodziny lub pakiety opieki VIP w przypadku stanowisk kierowniczych średniego i wyższego szczebla. Drugim w kolejności jest abonament sportowy.

KS: Dlaczego w tak wielu organizacjach popularny jest benefit w postaci opieki medycznej?

KP: Pracodawcy bardzo szybko zauważyli, że absencje, które mogą być spowodowane przez czekanie na wizytę u konkretnego specjalisty powodują realne straty dla ich organizacji. Szczególnie ważne jest aby osoby na stanowiskach związanych z pozyskiwaniem biznesu i zarządzaniem firmą były dostępne w pracy. Firmy świadome są kosztu związanego z utraconymi korzyściami

Powinniśmy zwrócić uwagę nie tylko na aspekty zdrowia fizycznego, ale również kwestie związane z zapewnieniem równowagi stanu emocjonalnego.

KS: Czy pracodawcy edukują swoich pracowników odnośnie takich kwestii jak: zdrowie, walka ze stresem, work & life balance?

KP: Coraz bardziej popularne są pogadanki w miejscu pracy dotyczące chorób cywilizacyjnych, dbania o higienę, sposobów radzenia sobie ze stresem, work & life balance, bezpieczeństwa na stanowisku pracy oprócz wstępnych i okresowych szkoleń BHP.

Możemy spotkać również miejsca pracy, gdzie występują gabinety lekarskie. Zazwyczaj lekarz przyjmuje w nim osoby odbywające badania do pracy, udziela podstawowych porad, odbywają się cykliczne badania cukru i ciśnienia tętniczego dla pracowników.

KS: Z jakimi ciekawymi rozwiązaniami dotyczącymi profilaktyki ze strony pracodawców spotkała się Pani ostatnio?

KP: Jednym z bardziej kreatywnych działań w sferze profilaktyki są szczepienia na grypę, odbywające się w miejscu pracy spotykane nie tylko w branżach produkcyjnych i logistycznych, gdzie wzajemne zakażenie pracowników może powodować zaburzenia w ciągłości produkcji lub dostaw. A co za tym idzie nieobecność kilkunastu lub kilkudziesięciu osób na jednej lub wszystkich zmianach. Szczepienia na grypę wśród pracowników tzw. white collar cieszą się zainteresowaniem firm, których pracownicy wykonują obowiązki na przestrzeni open space. Przestrzenie te tworzone są z myślą o kooperacji pomiędzy członkami zespołu, lepszego przepływu komunikacji i integracji,natomiast sprzyja roznoszeniu się zakaźnych chorób układu oddechowego.

KS: Dlaczego praca w open space może być problematyczna?

KP: Dzieje się tak czasami ze względu na trudność w  dostosowaniu nawiewów klimatyzacji i temperatury dla wszystkich kilkudziesięciu osób będących w danym pomieszczeniu. Część pracowników woli wyższą temperaturę, a innym jest za zimno. Znam przypadki pracodawców, którzy decydowali się na zmianę powierzchni biurowych tylko ze względu na to, że pracownicy zbyt uskarżali się na niedostosowanie temperatury, częste przeziębienia i nieprzyjemne zapachy wychodzące z układów wentylacyjnych lub klimatyzacji. Analizując sytuację pracodawcy zauważali, że niekorzystne czynniki w biurze powodowały spadek efektywności ich zespołów. Oczywiście nie chciałabym generalizować, że praca w open space źle wpływa na efektywność. Bardziej chcę podkreślić, że pracodawcy powinni zastanowić czy występują czynniki zmniejszające efektywność ich zespołów w odniesieniu do miejsca, w którym zespół pracuje.

KS: Na co, oprócz aspektów dotyczących zdrowia fizycznego powinien zwrócić każdy pracodawca?

KP: Jeżeli jesteśmy przy temacie efektywności zespołów powinniśmy zwrócić uwagę nie tylko na aspekty zdrowia fizycznego, ale również kwestie związane z zapewnieniem równowagi stanu emocjonalnego.

KS: Jakie trendy występują w tym obszarze?

KP: Trendy na rynku pokazują coraz większą dbałość pracodawców w tym zakresie. Szczególnie na stanowiskach związanych z dużym stresem i częstym podejmowaniem decyzji.  Wielogodzinna praca przy komputerze wymusza pracę w jednej pozycji, dlatego modne stają się chill out roomy w dwóch wariantach. Pierwszym z nich jest pokój gier, gdzie pracownicy korzystają z  konsoli do gier, stołu do piłkarzyków lub tenisa stołowego, a czasami też podciągać się na drabinkach lub drążkach. Drugą opcją jest pokój ciszy, gdzie pracownik ma przestrzeń do relaksu zaaranżowaną  w wygodnych fotelach, fotelach do masażu czy pufach.
W przestrzeniach tych dominują kolorowe tkaniny, grube miękkie wykładziny, i wygodne kanapy.

Możemy zauważyć, że wśród najmodniejszych na rynku pracodawców lub pretendujących do tego miana istnieje swoista rywalizacja o przyciągnięcie talentów, jak najciekawszymi rozwiązaniami w kwestii  wyposażenia biura i zaprezentowania się potencjalnym kandydatom od strony innowacyjności oraz dbania o Work & life balance. Na rynku nieruchomości biurowych istnieje trend w wyposażeniu, który bardziej przypomina aranżacje znane nam z powierzchni mieszkalnych poprzez wkomponowanie naturalnych materiałów takich, jak ciche drewno.  Krzesła zastępowane są wygodnymi fotelami, punktowo występuje nastrojowe oświetlenie, biblioteczki, pufy, meble z palet, zasłony, poduszki czy tarasy z kwiatami i rattanowymi meblami ogrodowymi. To wszystko ma wpływać na samopoczucie i rozładować stres gromadzący się podczas wykonywania codziennych obowiązków. Zarządzający zmieniają nie tylko podejście do wyglądu biura, ale też analizują czy w ogóle pracownik codziennie pojawiać się w nim.

KS: Czy mogłaby Pani powiedzieć coś więcej w tej kwestii?

KP: Kolejnym przykładem dbania o równowagę pomiędzy życiem prywatnym i służbowym jest elastyczne podejście do miejsca wykonywania pracy i czasu poświęcanego na realizację zadań. Coraz chętniej do regulaminów pracy wprowadzana jest przysługująca pracownikowi liczba dni pracy na zasadzie home & office (zazwyczaj jeden do dwóch dni w ciągu miesiąca), dodatkowe bonusy takie jak pół dnia wolnego w okresie wakacyjnym czy dzień wolny z okazji urodzin, elastyczny czas rozpoczęcia pracy np. możliwość przyjścia do pracy pomiędzy 7.00 a 10.00. Z czego szczególnie korzystają osoby dojeżdżające do pracy z mocno zakorkowanych regionów lub wychowujące dzieci.

KS: Czym spowodowane jest wprowadzanie nowych benefitów pracowniczych w tak wielu organizacjach?

KP: Z jednej strony jest to chęć pozyskania najlepszych kandydatów do pracy, szczególnie w aktualnej sytuacji rynkowej, z drugiej zaś strony pracodawcy widzą, że zestresowany pracownik nie jest w stanie w pełni sprawnie wykonywać swoich obowiązków.  Standardem na rynku jest dofinansowywanie lub finansowanie kart sportowych. Natomiast krokiem wprzód   tematycznych grup sportowych dzięki czemu pracownicy tworzą społeczność piłkarzy lub siatkarzy, a pracodawca opłaca salę na zajęcia i/lub trenera. Na przykład branży informatycznej, gdzie pracownicy, przepraszam za kolokwializm, wyjątkowo są rozpieszczani ze względu na ogromny deficyt specjalistów. Na rynku zaczynają pojawiać się usługi masażu dla pracowników w miejscu pracy, które to mają na celu rozluźnić mięśnie pleców tym szczególnie kręgosłupa i szyi, ramion czy nadgarstków  napiętych od wielogodzinnej pracy w jednej wymuszonej pozycji. Oprócz funkcji relaksacyjnej ma on na celu prewencję chorób postawy
i przeciwdziałanie nieobecnościom w pracy spowodowanym koniecznością wizyt rehabilitacyjnych. Sesje te trwają krótko bo od 15 min. do 30 min. i wykonywane są na specjalnym krześle do masażu w przypadku krótszych sesji lub łóżku, które przywozi ze sobą masażysta.

Na rynku nieruchomości biurowych istnieje trend w wyposażeniu, który bardziej przypomina aranżacje znane nam z powierzchni mieszkalnych

KS: Jeżeli jesteśmy już w tematyce zdrowia pracownika to proszę powiedzieć czy pracodawcy przyglądają się także nawykom żywieniowym swoich pracowników?

KP: W myśl zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch”  pracodawcy coraz baczniej zwracają na to uwagę i wspierają ich w wyborach wpływających na utrzymanie stanu zdrowia na najwyższym poziomie. Przykładami są pogadanki o zdrowym odżywianiu prowadzone przez dietetyków, „owocowe poniedziałki” czyli dostarczanie cyklicznie owoców w wybrany dzień tygodnia, bądź ogólnofirmowy rabat na zakup cateringu dietetycznego. Ciekawym przykładem dbałości o pracowników w kwestii żywienia jest udział w procesie doboru najemców żywienia zbiorowego w miejscu pracy.

Restauracja ze zdrową żywnością zastępuje obecnie „przyzakładową kantynę” kojarzoną
z powtarzalnym, niskiej jakości jedzeniem. Pracownicy codziennie mają dostęp do zdrowych posiłków, warzyw, owoców, posiłków dostosowanych do rodzaju diety na przykład bezglutenowej, wegetariańskiej czy wegańskiej, znam przypadki gdzie prowadzone są kampanie tematyczne np. tydzień włoski lub indyjski, a dania serwowane są przez orientalnych kucharzy. Wiele firm partycypuje w kosztach posiłków więc zbilansowane i świeże jedzenie może codziennie zawitać w jadłospisie pracownika.

KS: Omówiłyśmy już obszary związane z działaniami w celu poprawy stanu zdrowia, odżywiania i Work&life balance. Czy posiada Pani wiedzę w jaki sposób pracodawcy dodatkowo aktywizują pracowników do dbania o zdrowie?

KP: Tak, dzieje się to na przykład w firmach z  branży budowlanej, produkcyjnej, logistycznej, przemysłowej, gdzie zespół szczególnie narażony jest na wypadki przy pracy. Managerowie zapewniają nie tylko szkolenia BHP wstępne i okresowe, a przede wszystkim angażują pracowników w celu zwiększenia świadomości problemu. W tych zakładach ważne jest nie tylko dbanie o swoje zdrowie, ale także współpracowników poprzez tworzenie kultury bezpiecznego środowiska pracy. Działania mające na celu jej stworzenie to chociażby  comiesięczny konkurs z nagrodami dla  pracowników za najlepszy pomysł dotyczący usprawnień w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy; coroczne wyróżnienia i nagrody dla liderów pod względem BHP, pogadanki w luźnej formie na realnych przykładach wypadków, które wydarzyły się w innych firmach. Pracodawcy dbają również aby zachować cykliczność tego typu działań informacyjnych  przy okazji cotygodniowych lub codziennych odpraw, czy też  wysyłając newslettery w formie ciekawego i kolorowego komiksu uświadamiające zagrożenia związane z nieprzestrzeganiem zasad bezpieczeństwa. Pracodawcy przywiązują coraz większą dbałość do ochrony zdrowia i życia pracownika w tym aspekcie.

KS: Jeżeli jesteśmy już przy tematyce BHP jestem ciekawa czy na przestrzeni lat zmieniła się świadomość lub podejmowane działania?

KP: Powyższe przykłady uwidaczniają, jak bardzo zmieniło się podejście przedsiębiorców do profilaktyki mającej na celu przeciwdziałanie okaleczeniom lub wypadkom śmiertelnym. Wiele zasług w tym zakresie miała konieczność dostosowania do regulacji wprowadzonych przez Unię Europejską. Znaczną poprawę sytuacji obserwujemy w branży produkcyjnej i budowlanej Jeszcze kilka lat temu kwestie dotyczące zagwarantowania odzieży ochronnej były niechcianym obowiązkiem lub Klienci starali się odwlekać w czasie ponoszenia kosztu zakupu ubrań i odzieży roboczej. Aktualnie zmieniło się to znacząco ponieważ w wielu zakładach funkcjonują firmy wyspecjalizowane w leasingu odzieży, które codziennie lub co tydzień przywożą i zabierają do prania kilka kompletów odzieży. Oczywiście koszt takiej usługi jest droższy od standardowego prania czy wypłacania ekwiwalentu pracownikowi za pranie odzieży natomiast widać świadomość i coraz większą dbałość o bezpieczeństwo i jakość ubioru.

KS: Dziękuję za tak obszerne wytłumaczenie. Kończąc zastanawia mnie czy dla pracodawców ważna jest tylko prewencja  czy zauważają oni dodatkową potrzebę wsparcia osób, które mają problemy zdrowotne?

KP: Odnotowujemy bardzo pozytywne niestandardowe wsparcie pracowników czy rodzin pracownika, który doznał urazu w pracy lub poza pracą albo choruje przewlekle. W tym aspekcie pojawiają się na rynku takie akcje jak: organizowanie wydarzeń sportowych lub koncertów, a zyski przekazywane są na leczenie, zbiórki środków w miejscu pracy, kampanie informacje z przeznaczeniem 1% podatku na cele związane ze wsparciem chorego pracownika, ubezpieczenia grupowe od następstw nieszczęśliwych wypadków opłacane przez pracodawcę, dostosowywanie miejsca pracy do osoby niepełnosprawnej lub tej, która w trakcie pracy stała się niepełnosprawna, współfinansowanie lub finansowanie środków na operację. Znamy przypadek gdy firma sponsorowała pracownikowi przeszczep rogówki i leczenie po operacji, stanowiące koszt kilkunastu tysięcy złotych.

KS: Dziękuję bardzo za rozmowę.

Katarzyna Piekut –  Dyrektor Zarządzająca w Grupa Most Wanted! Sp. z o.o. Firma od 1998r. jest liderem w zakresie rekrutacji i selekcji personelu oraz doradztwa w obszarze ZZL. Z branżą HR związana od ponad 7 lat, doświadczenie zawodowe zdobywała w największych międzynarodowych firmach rekrutacyjnych, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziałach Zarządzania oraz Prawa i Administracji, certyfikowany trener biznesu. Posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu zarządzania projektami w branży HR m.in. projekty rekrutacji masowych. Interesuje się tematyką controllingu w HR i rozwoju talentów.


Udostępnij