Czy Twój sklep jest przyjazny dla użytkowników? Podstawowe zasady UX

User Experience to szeroka dziedzina, która obejmuje wszystkie działania zmierzające do tego, aby komfort użytkownika podczas interakcji z witryną był jak najwyższy. Dzięki niemu możliwe jest zwiększenie konwersji, wzbudzenie w odbiorcy sympatii do marki, a także wywołanie chęci do ponownego odwiedzenia strony internetowej. UX pomaga uzyskać przewagę nad konkurencją. Masz swój sklep internetowy? Poznaj podstawowe zasady UX.

Na co składa się UX i na co wpływa?

To przyjazny wygląd strony internetowej, ale też jej wysoka użyteczność. UX opiera się również na minimalizacji działań, jakie musi wykonać użytkownik w celu osiągnięcia określonego celu. Współcześnie internauci lubią szybko otrzymywać ważne informacje, a także ekspresowo kupować. Dlatego tak ważne jest to, aby optymalizować funkcjonalności strony internetowej. Maksymalne uproszczenie ścieżki zakupowej i przyspieszenie działania serwisu to jedne z priorytetów UX dla sklepów online. Strona zoptymalizowana pod kątem doświadczeń użytkownika o wiele lepiej broni swojej pozycji w wynikach wyszukiwania, a także łatwiej jest jej osiągać wyższe miejsca. Jak się to dzieje? Załóżmy, że potencjalny klient trafia na Twoją stronę internetową, jednak nie odnajduje się na niej. Najważniejsze informacje są niewidoczne, a struktura strony lub jej układ nie zachęcają do eksplorowania. Co wtedy robi użytkownik? Wychodzi bez podejmowania działań. Nie tylko tracisz potencjalnego klienta, wzrasta również współczynnik odrzuceń Twojej strony – użytkownik opuszcza ją bez interakcji. Ponadto maleje średni czas przebywania na witrynie. To kwestie, które mają również wpływ na pozycję Twojej witryny w Google. Jeśli dużo użytkowników wychodzi z niej bez interakcji lub jest niej krótko – to sygnał dla wyszukiwarki, że witryna nie odpowiada oczekiwaniom. Nie jest więc optymalna dla danego słowa kluczowego i spada w wynikach wyszukiwania. UX ma bardzo duży wpływ na konwersję, czyli Twój cel. Może być nim zakup, zapis na newsletter oraz inne działania, jakie może wykonać użytkownik. Dobrze zaprojektowana strona z widocznymi przyciskami i odpowiednim układem zachęci osoby do wykonania akcji.

Podstawowe elementy UX na stronie Twojego sklepu

Dostosowywanie sklepu online do wymagań użytkowników można wprowadzać stopniowo. Jeśli nie dysponujesz dużym budżetem na pomoc projektanta UX oraz osoby, która wdroży zmiany, to zadbaj samodzielnie o najistotniejsze aspekty.  Oto one:

Szybkie ładowanie strony

To kwestia wpływająca nie tylko na UX, ale również pozycjonowanie. Google coraz bardziej docenia szybkie strony i umieszcza je wyżej w wynikach wyszukiwania. Jeśli witryna wolno się ładuje, to wielu użytkowników zrezygnuje z czekania i wejdzie na inną stronę z wyników wyszukiwania. Test szybkości możesz wykonać tutaj.

Dopasowanie witryny do różnych urządzeń

Twój sklep internetowy powinien być stworzony w taki sposób, aby potencjalny klient mógł z niego skorzystać zarówno z poziomu komputera, telefonu, jak i tabletu. Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2020” aż 69% osób decyduje się zakupy za pomocą telefonu, przy czym w grupie osób między 15, a 24 rokiem życia jest to aż 92%. To pokazuje, że warto zadbać o to, aby strona sklepu była responsywna i dostosowywała się do różnych ekranów. 

Usunięcie wyskakujących okienek

Użytkownik wchodzi na stronę Twojego sklepu i zanim zdąży się z nią zapoznać, to pojawiają się wielkie komunikaty zachęcające do zapisu na newsletter lub inne wyskakujące okienka, które trudno zamknąć? Tym odstraszysz potencjalnego klienta. Zachętę do zapisu na newsletter możesz umieścić na banerze u góry. Dobrym rozwiązaniem okaże się także prośba skierowana dla osób, które skompletowały już zamówienie. Możesz umieścić pod koszykiem pole do zapisu na newsletter, wraz z informacją o zniżce w zamian za zgodę na wysyłkę maili.

Intuicyjność serwisu

Twój sklep powinien być skonstruowany w taki sposób, aby użytkownik mógł z łatwością dostać się tam, gdzie chce – bez zastanawiania się. Dlatego ważne jest umieszczanie przycisków w miejscach, do których użytkownicy są przyzwyczajeni – przykładem jest „poprzednia strona” na lewo i „następna strona” na prawo. Jest to jeden z wielu przykładów. Lista kategorii, filtrowanie, sortowanie – wszystko powinno mieć odpowiedni układ oraz wygląd. Weryfikację, która pozwoli na maksymalne dopasowywanie, wykonuje się za pomocą testów A/B, ale także map ciepła.

Sprawne kupowanie

Klient zdecydowany na zakup chce jak najszybciej dokończyć transakcję. Zadbaj o to, aby od skompletowania koszyka było jak najmniej kroków do pokonania. Maksymalnie uprość formularz zakupowy – usuń informacje, których nie potrzebujesz. Sprzedajesz e-booki? Wyrzuć pola, w których klient musi podawać swój fizyczny adres. Pozwól na zakupy bez rejestracji – wiele osób może zrezygnować z dokończenia zamówienia w sytuacji, gdy będzie musiał wypełnić dodatkowo mnóstwo pól związanych z założeniem konta. Umożliwiaj też użytkownikowi wybór wielu rodzajów dostawy i płatności. Najlepiej będzie wykonać analizę ścieżki zakupowej i wprowadzić wygodne dla klientów modyfikacje.

Czy UX wystarczy?

Sklep internetowy dopasowany do wymagań użytkowników oraz zwiększający komfort korzystania z serwisu będzie chętniej odwiedzany, a także zyska dużo zamówień. Jednak nawet najbardziej dopracowany pod kątem UX serwis nie będzie popularny, jeśli nie zainwestujesz w pozycjonowanie. Co z tego, że Twój sklep jest funkcjonalny, estetyczny i doskonały pod kątem nawigacji, jeśli nikt nie znajdzie go w Google? Dlatego priorytetem zawsze powinno być SEO, a UX to metoda na zwiększenie konwersji i przekonania do zakupu użytkownika, który już trafił na stronę. Jeśli masz mały ruch, a pozycje pod najważniejszymi frazami są niesatysfakcjonujące, to poczekaj z zatrudnianiem profesjonalistów od UX – zadbaj o pozycjonowanie. Gdy Twój biznes będzie generował duży przychód, wtedy możesz go rozwijać i maksymalizować zarobki przy pomocy UX.

Autor: Agata Wojcik – Prezes Platinium Wave Sp. z o.o., zajmującej się pozycjonowanie stron oraz właścicielka Dream Home Mauritius, związanej z branżą nieruchomości. Od ponad 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, a od 8 lat pozycjonuje strony internetowe. Więcej o autorce >>>TUTAJ<<<

Inne artykuły autorki:


Udostępnij