Chcemy uczyć się i kupować od ludzi, których lubimy – wywiad z Olą Gościniak
Jestem dumna, że udało mi się dotrzeć z moją misją do tylu kobiet, które stały się interaktywne, zaistniały w sieci i rozwinęły ze mną swoje biznesy online. Przeszkoliłam już ponad 50 000 kobiet, jednak teraz zależy mi szczególnie by dotrzeć do innych twórczyń, które wciąż czekają ze spełnianiem swoich Interaktywnych marzeń. - mówi Ola Gościniak - założycielka instytucji szkoleniowej Jestem Interaktywna.
Emilia Bartosiewicz Brożyna: Dlaczego założyłaś firmę i rozpoczęłaś własną działalność?
Ola Gościniak: Na początku założyłam swoją działalność, by pracować jako programistka i tworzyć strony WWW dla swoich klientów. Robiłam ich naprawdę sporo i z czasem zauważyłam, że dosłownie kurzę się w domu. Pracowałam za dużo, nie miałam prawie wolnego czasu i zrozumiałam, że nie chcę, by tak wyglądała moja praca każdego dnia. Planowałam to zmienić, jednak największą motywacją do tego i kopniakiem do działania, były rozmowy z kobietami, głównie na urlopach macierzyńskich, które chciały stworzyć swoje strony WWW, jednak nie miały na to odpowiednich funduszów. Pomyślałam sobie wtedy, że może założę bloga, na którym będę tego uczyć krok po kroku. Oczywiście, pojawiły się wtedy myśli, czy to nie będzie czasem strzał w kolano – zarabiam tworząc strony WWW i będę uczyć jak to robić za darmo? Co jeśli wtedy nikt nie skorzysta z moich usług? Okazało się, że było wręcz odwrotnie! Blog sprawił, że pozycjonowałam się jako ekspertka. Stworzyłam wtedy e-booki o wyklikaniu strony WWW i SEO. Szybko okazało się, że przyniosły mi one o wiele lepsze efekty finansowe niż zlecenia, a to wszystko przy mniejszym nakładzie finansowym. Postanowiłam, że zacznę działać w sieci i uczyć tworzenia stron WWW i zrezygnowałam z wykonywania zleceń dla klientów. O wiele więcej frajdy i radości sprawia mi dzielenie się wiedzą z moją społecznością i obserwowanie, jak rozwija ona skrzydła w sieci.
EBB: W jakich obszarach jesteś ekspertką i z radością dzielisz się Twoim doświadczeniem ?
OG: Na początku było to wyklikanie strony WWW, optymalizacja pod SEO oraz stworzenie sklepu online na WordPressie. Jednak wraz z rozwojem mojej działalności, zdobywaniem nowych umiejętności i wiedzy dzielę się także doświadczeniem w tworzeniu skutecznego biznesu online i osiągnięciu niezależności finansowej na własnych zasadach. Przeszkoliłam już ponad 50 000 i dążę do tego, by było ich jeszcze więcej!
EBB: Świat się zmienia, warunki prowadzenia biznesu także. Miałaś kiedyś chwile zwątpienia, żeby poszukać pracy u kogoś innego i zamknąć Twój biznes?
OG: Nie chciałam pracować u kogoś innego, jednak gdy wykonywałam strony WWW na zlecenie czułam, że to nie jest do końca to. Dlatego też ruszyłam z działalnością Jestem Interaktywna. To dało mi dużo wolności w realizowaniu własnych pomysłów, a także organizowania czasu pracy. Dziś nie wyobrażam sobie pracować u kogoś innego, zawsze chciałam pracować na swoim. Oczywiście, że chwile zwątpienia się zdarzały na początku, jednak starałam się szybko analizować sytuacje i wprowadzać stosowne zmiany, by po prostu było lepiej.
EBB: Kiedy usłyszałaś, że to Ty jesteś Lauretką Lady Business Awards w 2022 to jaka była Twoja pierwsza myśl?
OG: Bardzo się ucieszyłam! Staram się docierać do nowego grona odbiorców, by pomagać kobietom w zaistnieniu w sieci i rozwijaniu swojego biznesu online, a bycie laureatką Lba mi to umożliwia. Na dodatek to nie lada wyróżnienie i zaszczyt być w gronie tak cudownych i inspirujących kobiet.
EBB: Warto brać udział w takich plebiscytach? Tzn. promować w szerszym kręgu swoje działania?
OG: Oczywiście, że tak! To doskonały sposób, by wyjść poza swoją społeczność i pokazać się innym osobom. Dzięki temu można dotrzeć ze swoją ofertą znacznie dalej, zwiększyć zasięgi, budować markę osobistą oraz wizerunek eksperta w istotnej dla nas branży. Warto poszerzać grono swoich odbiorców, a takie plebiscyty są jednym ze sposobów, które naprawdę to ułatwiają.
EBB: Dlaczego, Twoim zdaniem, warto otaczać się osobami, które dodają nam otuchy w naszych działaniach? Dmuchają w nasze, czasem przykurzone, skrzydła. Czy bycie w społeczności pozytywnie nastawionych osób wpływa na dalszy rozwój biznesu?
OG: Jako przedsiębiorczynie potrzebujemy swojego wsparcia, innych osób, które mają podobne doświadczenia i mogą nam pomóc. Nie zawsze — mimo najszczerszych chęci- bliscy mogą nas zrozumieć i to z czym się borykamy, prowadząc biznes online. Dlatego takie społeczności są niezwykle ważne. Z tego powodu stworzyłam także Interaktywną Paczkę, czyli miejsce wsparcia i zdobywania wiedzy dla innych przedsiębiorczyń.
EBB: Czy wg Ciebie budowanie marki osobistej ma znaczenie, jest potrzebne w biznesie, zarządzaniu i promocji firmy?
OG: Tak, myślę, że teraz mamy czas marek osobistych. Chcemy uczyć się i kupować od ludzi, których lubimy. Dlatego o wiele łatwiej zbudować biznes online, gdy przeprowadzamy transmisje na żywo, pokazujemy swoją twarz i mamy kontakt ze swoimi odbiorcami. To ułatwia promocję działalności, rozwój firmy, a także tworzenie produktów, które będą odpowiadały na potrzeby odbiorców. W końcu gdy znamy swoich odbiorców, regularnie z nimi rozmawiamy i się im pokazujemy, to nawiązujemy bliższe relacje i wiemy, czego potrzebują i jakie usługi/produkty będą spełnieniem ich potrzeb.
EBB: Wyobraźmy sobie, że masz nieograniczone możliwości finansowe i czasowe. Co robisz, jak spędzasz czas? Gdzie mieszkasz? O czym marzy właścicielka firmy?
OG: Myślę, że robiłabym to, co teraz. Dalej podążałabym za swoją interaktywną misją i być może z większymi środkami udałoby mi się to robić na jeszcze większą skalę. Dalej prowadziłabym biznes, w którym czas na to, co dla mnie najważniejsze – moją rodzinę, rozwój i wsparcie innych. Staram się być szczęśliwa tutaj i teraz oraz żyć w zgodzie ze sobą, dzięki temu niezależnie od tego gdzie jestem, ile mam pieniędzy i czasu to czuję, że jestem w dobrym miejscu.
EBB: Dlaczego Twoim zdaniem warto wybierać pracę online?
OG: Bo to praca, dzięki której możemy rozwijać się w tym, w czym czujemy się najlepiej. Umożliwia wykonywanie zadań z dowolnego miejsca i często w dowolnym czasie. Co więcej, prowadząc swój biznes online, to Ty decydujesz, jakie projekty chcesz prowadzić, w co się angażować, jakie produkty tworzyć, a także, jak ma wyglądać Twoja komunikacja z odbiorcami. Tym samym Twój biznes jest skrojony na miarę potrzeb i trybu życia, jaki prowadzisz. A przecież o to chodzi, gdy chcesz zacząć rozwijać się online.
EBB: Z czego jesteś najbardziej dumna w Twoich biznesowych działaniach (możemy powielić odpowiedź przesłaną w Twoim zgłoszeniu, ale może chciałabyś coś dodać?)
OG: Z tego, że udało mi się dotrzeć z moją misją do tylu kobiet, które stały się interaktywne, zaistniały w sieci i rozwinęły ze mną swoje biznesy online. Przeszkoliłam już ponad 50 000 kobiet, jednak teraz zależy mi szczególnie by dotrzeć do innych twórczyń, które wciąż czekają ze spełnianiem swoich Interaktywnych marzeń.
EBB: Co podpowiedziałabyś młodej przedsiębiorczyni, która dopiero zaczyna swoją biznesową ścieżkę?
OG: By nie odwlekała swoich marzeń w nieskończoność i szybko otworzyła się na inne osoby, które mają podobne cele. U mnie taką rolę spełniła grupa mastermindowa, teraz tworzę Interaktywną Paczkę, w której wspólnie wspierają się inne przedsiębiorczynie. Taka przestrzeń da wsparcie, a także kopniaka motywacyjnego, gdy tylko zajdzie taka potrzeba.
Ola Gościniak – założycielka instytucji szkoleniowej Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, redaktorka naczelna portalu i magazynu GIRLBOSSKIE, organizatorka Konferencji GIRLBOSSKIE, mentorka biznesów online w Paczce GIRLBOSSKICH, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej Bądź Online oraz kursów online w Interaktywnej Akademii WordPressa, inicjatorka raportu „Jesteś ekspertką! Uwierz w to!” i autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman.
Emilia Bartosiewicz – Brożyna – założycielka LBC Klubu i Platformy online LBC, Prezeska Zarządu Fundacji LBC, konsultantka osobistego PR, pracuje z właścicielkami firm od 13 lat.