Emilia Bartosiewicz – Brożyna: Założyłaś firmę 28 lat temu, jak się z tym czujesz?

 Jolanta Suława: Dziwnie, bo pamiętam jakby to wszystko działo się wczoraj. Jestem bardzo szczęśliwa i dumna z tego, że udało mi się utrzymać i rozwinąć firmę do takiego poziomu, na jakim jest teraz. Nie tylko w kwestiach wyników finansowych, cieszę się również z tego, jak Grupa DZT postrzegana jest przez lokalną społeczność, dla której staram się robić tak dużo, jak tylko mogę. Gdy jest to doceniane, cieszę się podwójnie, a czasem nawet wzruszam.

 EBB: Skąd pomysł na właśnie taki biznes?

 JS: Myślę, że wyszło to wszystko bardzo naturalnie, ze względu na moje wcześniejsze doświadczenia zawodowe. Nie zastanawiałam się nigdy nad samym pomysłem na biznes, on się po prostu pojawił, a ja wzięłam się za jego realizację. Bez zbędnych pytań, trochę zadaniowo i z wizją. Branża, w której się poruszam nigdy nie była naturalnym środowiskiem kobiet. Trzeba było walczyć, a ja to chyba lubię.

EBB: Jesteś jedną z kilku kobiet w Polsce działającej w branży gazowniczej i ciepłowniczej. Mimo stereotypów to branża nie tylko dla mężczyzn. Patrząc na ostatnie lata widzisz różnice w ilości kobiet w tej dziedzinie, ich roli i znaczeniu?

 JS: To prawda, dla nas kobiet, ten biznes nigdy nie był najłatwiejszy, ale nie ma rzeczy niemożliwych. Znam kobiety, które świetnie sobie radzą w tej branży. Wydaje mi się, że coraz częściej liczy się wiedza, profesjonalizm i wytrwałe dążenie do celu. Wciąż jednak funkcjonuje wiele stereotypów, z którymi warto walczyć.

EBB: Kiedy rozmawiamy o przyszłości marki dużo mówisz o odpowiedzialności, inwestowaniu i dalszym rozwoju. Dlaczego to dla Ciebie takie ważne?

JS: Lubię czuć, że się rozwijam, tak prywatnie i zawodowo. Jestem empatyczna i doceniam to, co udało mi się osiągnąć, ale nie zapominam o tym, że warto się dzielić. Dlatego chętnie angażuję się w inicjatywy charytatywne, które dają mi dużo nowej energii. Wiem, że zawsze mogę więcej i chciałabym, aby moja firma szła do przodu, wspierając przy tym społeczność lokalną na wiele sposobów.

EBB: Twoje dzieci mają dzisiaj własne firmy, idą swoją ścieżką. Jesteś z nich dumna?

JS: Jak każda mama, której dzieci są po prostu szczęśliwe. Niezależnie, co by robiły, to zawsze będę z nich dumna. Rodzina to wielka wartość, o której zawsze trzeba pamiętać.

EBB: Jakie podpowiedzi przekazałabyś młodym i przedsiębiorczym kobietom, które dopiero zaczynają?

JS: Ufajcie sobie, pomagajcie innym, znajdźcie odpowiedni balans między pracą zawodową, a życiem rodzinnym. Bywajcie egoistkami, w tym dobrym sensie – walczcie o czas dla siebie, na swoje pasje albo po prostu odpoczynek w ulubiony sposób. Podczas tylu lat prowadzenia firmy nauczyłam się jednego, że nie zawsze jest kolorowo, ale nie znaczy to, że beznadziejnie. Rozglądajcie się dookoła, bo zawsze jest jakieś rozwiązanie.

EBB: Co wg Ciebie jest najważniejsze w zarządzaniu firmą?

JS: Wiedza, wizja, plan, determinacja, współpracownicy i mądre zarządzanie. Należy również pamiętać o tym, że niezależnie od tego, jak perfekcyjni czujemy się w tym, co robimy, to sukces gwarantują ludzie, którzy pomogą nam zawsze, gdy zajedzie taka potrzeba. Wcale nie dlatego, że dla nas pracują, ale ponieważ chcą i czują, że jesteśmy we wszystkim razem. Bardzo dziękuję moim współpracownikom i cieszę, się, że mogę z nimi pracować już tyle lat.

Jolanta Suława – Prezes DZT SERVICE i DZT Ciepło. Absolwentka Politechniki Wrocławskiej, karierę zaczynała w Rejonowym Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Boguszowie-Gorcach, w roku 1978 w wieku 25 lat została dyrektorem oddziału . Od 1993 roku nieprzerwanie jest członkiem lub prezesem zarządu najpierw w strukturach Dolnośląskiego Zakładu Termoenergetycznego potem FORTUM. 0d 2007 roku jest szefem spółki DZT Service, którą udało jej się wykupić w 2008 roku. Dzisiaj 100 procent udziałów firmy należy do osób fizycznych, z tego pakiet większościowy jest własnością Jolanty Suławy. Sukces zawdzięcza umiejętności negocjacji. Zawsze była wysyłana tam, gdzie pojawiały się presja i ryzyko, dzisiaj nie wyobraża sobie nie prowadzić trudnego biznesu, co stało się jej pasją.

Emilia Bartosiewicz – Brożyna – redaktor naczelna LadyBusiness.pl, założycielka Lady Business Club, ekspert osobistego PR w internecie, pomysłodawczyni plebiscytu dla kobiet biznesu Lady Business Awards

 

Czytaj także