Sprzedawaj z pasją: Jak wyznaczać i planować cele sprzedażowe

Nowy Rok to świetna okazja do podjęcia się nowych działań sprzedażowych i zwiększenia wyników sprzedażowych. Na pewno chcesz działać lepiej i zarabiać więcej, ale czy masz plan? PAMIĘTAJ przy planowaniu o metodzie #SMART. Sprawdza się ona świetnie zarówno przy krótkoterminowych, jak i długoterminowych celach.

Dzięki tej metodzie możesz zaplanować, jak zwiększyć sprzedaż w firmie, czy też jak tworzyć własną firmę, czyli w jakim kierunku chcesz zmierzać. Cele sprzedażowe muszą być ambitne, motywujące i realne do osiągnięcia oraz określone terminem realizacji.

Oto 5 KROKÓW jak tego dokonać:

1. Ustal i zapisz swój główny cel sprzedażowy – myśl na papierze. Cel, którego nie zapiszesz wisi jedynie w powietrzu. Kiedy go zapiszesz nabiera własnej siły. Zacznij od końca: wpisz datę 31.12.2017 i napisz gdzie i jak widzisz swoją firmę, ustal konkretny przychód, konkretną liczbę sprzedanych produktów czy usług.

2. Rozpisz mniejsze cele, które przybliżą Cię do realizacji celu głównego. Możesz rozpisać cele zaczynając od 9 miesiąca, następnie 6, 3 i kończąc na 1 miesiącu. Oczywiście jeżeli chodzi o cel sprzedażowy, gdzie na koniec roku postawisz sobie konkretną kwotę czy ilość, rozpisz go na poszczególne miesiące, następnie tygodnie i będziesz wiedziała jaka musi być sprzedaż każdego dnia. Na przykład, jeśli Twoim celem jest zarobić 100 000 zł w najbliższym roku, a na Twoim produkcie lub usłudze zarabiasz 500 zł to podziel 100 0000 zł na 500 zł i dowiesz się, że aby osiągnąć ten cel powinnaś pozyskać 200 transakcji w ciągu 12 miesięcy. Przyjmijmy, że odliczając dni wolne, bo przecież urlop też nam się należy J Mamy 10-11 miesięcy aktywnej pracy, czyli w ciągu jednego miesiąca powinnaś pozyskać minimum 20 kontrahentów, czyli 4-5 tygodniowo, czyli 1 dziennie. Ale cały czas rób jeden krok więcej, zastanów się, jak sprzedawać więcej jednorazowo oraz jak sprzedawać częściej.

3. Sporządź szczegółowy plan działania – do każdego celu zapisz działania, czyli krok po kroku co masz robić, aby każdy z etapów swojego planu zrealizować. Zawsze zakładaj termin realizacji. Oczywiście to Ty ustalasz co, w jakim czasie chcesz, a zrazem jesteś w stanie osiągnąć. A zatem kiedy dany cel będzie realny do osiągnięcia. Zawsze warto przy okazji zrobić listę zasobów, które masz aby osiągnąć te cele, a jakie potrzebujesz aby je zrealizować. Czyli jakich ludzi będziesz potrzebować, jakie umiejętności musisz rozwinąć, jakie przeszkody pokonać, jaki budżet przygotować, jakie koszty ponieść. To takie stopnie schodów, które masz pokonywać jedne po drugim aby piąć się do góry. Po sporządzeniu listy uporządkuj je pod względem czasu i priorytetów.

4. Zastosuj kotwice – one będą podtrzymywać Twoje nawyki. Robią to w sprytny sposób, gdyż nieświadomie uruchamiają nas do działania. Kotwice mogą być wizualne, audytywne, czy kinestetyczne. Sama powinnaś odkryć w sobie, co ma Ci przypominać o kolejnym kroku lub aktywować. Mogą to być np. otoczenie miejsca pracy, samoprzylepne karteczki, przygotowana mapa celów, terminarz, tablica z planem działania, ubiór, fragment muzyki, a może codzienna poranna kawa, która pobudzi Cię do działania. W sprzedaży, kiedy umiejętnie wyznaczysz i zaprogramujesz w podświadomości swój cel, sam będzie na siebie pracować.

5. Monitoruj swoje postępy – podsumowuj swoje działania każdego dnia, a co najmniej raz na tydzień , bo miesiąc to za długi okres. Oczywiście jeżeli chodzi o wyniki sprzedaży należy je monitorować tygodniowo, miesięcznie i kwartalnie. Jeżeli nie osiągnęłaś zamierzonego celu, to uwzględnij go w kolejnym okresie, tak aby cel główny został osiągnięty. Zawsze pamiętaj o aktualizacji i o bacznym obserwowaniu drogi i rodzących się nowych możliwości.

PAMIĘTAJ! Aby osiągnąć sukces w biznesie i zaplanowane cele sprzedażowe, musisz być pewna siebie i w pełni zaangażowana w swoich postanowieniach, a co za tym idzie zdyscyplinowana. Spraw by Twoja energia nigdy nie osłabła znajdź to „coś”, co Cię motywuje do działania. Amerykański pionier w dziedzinie rozwoju osobistego i słynny trener biznesu Jim Rohn powiedział: „im większe dlaczego, tym łatwiejsze jak”. I nie zapominaj o nagradzaniu siebie, daj sobie premię, przecież jesteś swoim szefem! A teraz rusz w kierunku celu! Codziennie rób coś, co przybliża Cię do niego.

Autor: Joanna Fandrey – Skowronek – Partner Zarządzający w Expectra Sp. z o.o. Ekspert i praktyk w zakresie psychologii klienta i sprzedaży dla doradców, przedsiębiorców, właścicieli małych i średnich firm. Właścicielka marki Sprzedawaj z pasją.

Chcesz nauczyć się i przećwiczyć jak budować cele. Weź udział w warsztacie prowadzonym przez Joannę Fandrey – Skowronek.

Autor: Joanna Fandrey – Skowronek – ekspert i praktyk w zakresie psychologii klienta i sprzedaży dla doradców, przedsiębiorców, właścicieli małych i średnich firm. Partner Zarządzający w Expectra Sp. z o.o. Właścicielka marki Sprzedawaj z pasją. Członkini Lady Business Club. Czytaj więcej >>
Artykuły autora >>


Udostępnij