Sposób na reklamę małej firmy
Efektywna kampania reklamowa z milionowym budżetem to nic trudnego. Nie oznacza to jednak, że tylko duże pieniądze umożliwiają skuteczne dotarcie z informacja o firmie i jej ofercie do klienta. Krajowe małe i średnie firmy coraz częściej udowadniają, że sukces reklamowy zależy w głównym stopniu od, pomysłu, chęci i zaangażowania, a nie zasobnego portfela.
Reklama, od zawsze uważana za dźwignię handlu, powszechnie kojarzy się z wysokimi nakładami, zakrojonymi na szeroką skalę działaniami promocyjnymi i przede wszystkim – znanymi markami. Tymczasem spośród około 1,8 mln podmiotów gospodarczych funkcjonujących w Polsce, niemal 99,8% to małe i średnie firmy. Co więcej, blisko 96% tej liczby to mikroprzedsiębiorstwa, czyli zgodnie z definicją zamieszczoną na stronie Ministerstwa Gospodarki, podmioty zatrudniające do 10 osób, które w niewielkim stopniu, w porównaniu z największymi podmiotami, mogą pozwolić sobie na wysoko budżetowe działania reklamowe. Nie oznacza to jednak, że jednoosobowa działalność gospodarcza, czy niewielka firma rodzinna skazane są na reklamowy niebyt. Dzięki nowoczesnym technologiom, odpowiedniemu wykorzystaniu posiadanej wiedzy i zaangażowaniu samych pracowników, praktycznie każda firma może podjąć działania, dzięki którym jej oferta będzie bardziej widoczna na tle konkurencji.
Tradycyjnie lecz skutecznie
W dobie powszechnego rozwoju technologii informacyjnej, coraz większy ciężar działań komunikacyjnych podejmowanych przez przedsiębiorstwa przenoszony jest do sieci. I chociaż Internet stał się niezwykle popularnym narzędziem komunikacji, nie należy zapominać, że nie zawsze to co modne, musi być dobre. W zaskakująco wielu przypadkach najskuteczniejszymi działaniami okazują się być tradycyjne formy reklamy, które mimo iż w niewielkim stopniu bazują na rozwiązaniach zaawansowanych technologicznie, odpowiadają profilowi przedsiębiorstwa oraz specyfice grupy docelowej. Przykładem niezaawansowanych technologicznie, jednak wciąż skutecznych form reklamy mogą być ulotki, gazetki czy foldery dystrybuowane bezpośrednio wśród klientów. Ich skuteczność szczególnie widoczna jest w przypadku firm prowadzących działalność o lokalnym zasięgu, lub skierowaną do osób, dla których głównym źródłem informacji o dostępnej ofercie produktowo-usługowej są będące w zasięgu ich wzroku lub dłoni materiały reklamowe, a nie strony www czy portale społecznościowe.
„Firmy, dla których podstawową lub uzupełniającą form reklamy są produkty poligraficzne z powodzeniem mogą zadbać o promocję swojej oferty wykorzystując w tym celu coraz popularniejszą w naszym kraju technologię web to print, umożliwiającą realizację zamówień na ulotki, foldery, kalendarze czy banery za pośrednictwem strony internetowej. Dzięki temu podmioty takie jak sklepy, punkty handlowe czy lokale usługowe mogą, niewielkim kosztem, zapewnić sobie skuteczną i skierowaną bezpośrednio do swojej grupy docelowej reklamę”- mówi Tomasz Borowy, project manager serwisu PigPrint umożliwiającego zrealizowanie zamówienia na poligraficzne materiały promocyjne za pośrednictwem witryny internetowej – „Dysponując nawet niewielkim, sumami, z pomocą serwisów takich jak PigPrint, praktycznie każda firma jest w stanie poinformować o aktualnej promocji dotychczasowych klientów lub zaprezentować ofertę nowym osobom. Za kwotę 200 czy 300 złotych dzięki zwykłym ulotkom reklamowym dotrzeć można do kilkuset osób – potencjalnych nabywców. Inwestując w banner zamontowany na przykład na ścianie budynku, w którym mieści się zakład usługowy, jego właściciel ma gwarancję, że o firmie dowie się każdy, kto znajdzie się w okolicy. Jednorazowa inwestycja będzie pracować na rozpoznawalność firmy tak długo, jak długo będzie znajdowała się w przestrzeni publicznej” – zauważa project manager PigPrint. –„Nie należy przy tym zapominać, że wszelkiego rodzaju nośniki informacji, jak ulotki czy foldery to nie tylko forma reklamy, ale także elementy budujące wizerunek przedsiębiorstwa. Ich wykonanie, estetyka i przekaz mogą zainteresować potencjalnego klienta ofertą firmy, lub wręcz przeciwnie – zniechęcić go do skorzystania z jej usług – dodaje Tomasz Borowy.W połączeniu z materiałami takimi jak np. kalendarze, spójnymi ze specyfiką przedsiębiorstwa opakowaniami czy notesami, mogą sprawdzić, że firma w dużo większym stopniu będzie postrzegana jako profesjonalna, a jej usługa jako spójna i przemyślana – od oferty, poprzez dostawę produktów, aż po podejście do klienta. Ci z kolei chętniej utożsamiają się z firmą, która budzi w nich pozytywne skojarzenia i daje coś więcej niż tylko produkt.
Duży efekt niewielkim kosztem
Firmy, których produkty skierowane są do szerokiego grona odbiorców mogą z powodzeniem – nawet przy ograniczonym budżecie – promować swoją ofertę za pośrednictwem sieci www. Dla właścicieli sklepów internetowych, podmiotów oferujących e-usługi, szkół językowych, siłowni czy salonów kosmetycznych zlokalizowanych w dużych aglomeracjach miejskich, w których klienci mogą wybierać spośród wielu podmiotów o zbliżonej ofercie idealnym narzędziem promocji są wszelkiego rodzaju serwisy społecznościowe. Za ich pośrednictwem przedsiębiorstwa mogą nie tylko prowadzić stałą komunikację z klientami, ale skutecznie pozyskiwać nowych sympatyków marki. Inwestując równowartość 5 dolarów w reklamę na Facebooku firma może sprawić, że jej komunikat widoczny będzie nawet dla 3 tysięcy osób, których miejsce zamieszkania, wiek czy wykształcenie odpowiadają profilowi grupy docelowej. Skuteczną formą pozyskiwania nowych nabywców są także wszelkiego rodzaju konkursy i promocje, dzięki którym dużo łatwiej jest skierować uwagę klienta na konkretną markę. 70% rabat czy wydanie majątku na nagrodę nie jest konieczne. Liczy się forma komunikacji i pomysł.
Dobrym sposobem na promocję w ramach niewielkiego nawet budżetu jest reklama w serwisach wideo. Za pośrednictwem na przykład YouTube dotrzeć można do 15 mln jego użytkowników w Polsce i miliarda na świecie. Praktyka pokazuje, że w przypadku tego akurat medium liczy się ciekawy pomysł i koncepcja, a nagrane na smartfonach filmy mają więcej odsłon niż profesjonalne reklamy. Dzięki temu nawet niewielkie firmy publikując wideo nagrane w „warunkach domowych” mogą skutecznie promować swój biznes. Dodatkowym wsparciem może być płatna reklama wyświetlana przed filmem czy teledyskiem. Jej koszt zaczyna się od kilku groszy a opłata pobierana jest dopiero wtedy, kiedy użytkownik zdecyduje się na obejrzenie całego spotu, a nie tylko pierwszych 5 sekund.
Ekspercko
Sposobem, który z pewnością przysłuży się promowaniu oferty każdej firmy jest budowanie eksperckiego wizerunku jej przedstawicieli. Narzędziem, które wydaje się być do tego stworzonym jest blog firmowy. Prowadzony przez pracowników pozwala na praktycznie bezkosztowe działania promocyjne, które nie tylko potwierdzą wiedzę i doświadczenie firmy oraz sprawią, że strona www będzie ciekawsza dla odwiedzających, ale poprawią także pozycję witryny w wyszukiwarkach.
Na bloga redagowanego przez własnych pracowników decyduje się co druga firma prowadząca tego rodzaju działania (49% – na podstawie badań przeprowadzonych przez Collegium Civitas we współpracy z IAB Polska, dane z Raportu o stanie małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2011–2012). Dla kogo piszą pracownicy firm? Dla prawie co drugiego internauty – zgodnie z wynikami „Raport Blogerzy w Polsce 2013. Znajomość – wizerunek – znaczenie” autorstwa Newspoint, bloga czyta ponad połowa użytkowników sieci, 34% osób, które wzięły udział w badaniu potwierdziło dokonanie zakupu pod wpływem informacji na nim przeczytanych. Jest to więc jedno z tych działań, które przyczynia się do promocji oferty przedsiębiorstwa – niezależnie od branży.
Obok blogosfery, dobrym rozwiązaniem na zwiększenie wiedzy o ofercie firmy są serwisy społecznościowe o charakterze biznesowym. Ich użytkownicy najczęściej poszukują informacji na temat sprecyzowanych produktów, usług i zagadnień. Uczestnicząc w dyskusji na temat wydarzeń oraz zjawisk z własnej branży firmy bez trudu mogą wykazać się znajomością tematu oraz potwierdzić swoją fachową wiedzę. W oczach klientów jest to jeden z ważniejszych elementów decydujących o wyborze oferty. Częstotliwość, zakres działań i forma zależą wyłącznie od inwencji, stopnia zaangażowania i przede wszystkim – chęci pracowników.
Chcieć to móc
Dobra reklama, to w połączeniu z konkurencyjną ofertą, podstawa sukcesu praktycznie każdej firmy. W brew powszechnemu przekonaniu nie jest ona zarezerwowana wyłącznie dla firm, których budżety promocyjne pozwalają na zrealizowanie ogólnokrajowej kampanii informacyjnej przy współpracy z profesjonalną agencją. Z dobrodziejstw reklamy skorzystać mogą także małe firmy bazując bardziej na własnych zasobach, dostępnych narzędziach oraz znajomości klienta i jego zachowań niż na imponujących budżetach reklamowych.
Autor: Magdalena Ziółkowska, magdalena.ziolkowska@tkm-group.pl
fot.12019 from Pixabay