Krąg kobiet czy kobieca podkowa?

Krąg kobiet od zawsze był magiczną formą, w ramach której kobiety mogą się widzieć, usłyszeć, dostrzec, wyrazić co czują bez osądzania. Ostatnio o kręgach kobiecych mówi się wyjątkowo dużo. Może wynika to z faktu, że kobiety są na nie bardziej otwarte i częściej szukają swojej społeczności. Może dlatego, że głośniej mówimy o ich realnym działaniu i wsparciu. 

Mam wrażenie, że takie kobiece kręgi były wokół nas od zawsze. Formalne, biznesowe, koleżeńskie, przyjacielskie. Lekko denerwowało mnie określenie „koło gospodyń wiejskich” kiedy ktoś używał takiego określenia w kontekście biznesu i kobiecych spotkań. Jednak prawda jest taka, że kobiece kręgi mają swoją tradycję właśnie w tych kołach gospodyń wiejskich.

To jedna z najstarszych form organizacji społecznych, jakie funkcjonują obecnie w Polsce. Pierwsze koło gospodyń pod nazwą „Towarzystwo Gospodyń” powstało w 1866 roku w Piasecznie koło Gniewa na Pomorzu, a pierwsze o nazwie KGW, nazwie która obowiązuje do dziś, założyła Filipina Płaskowicka w Janisławicach, w woj. łódzkim w 1877 roku. Ich głównym zadaniem było rozwiązywanie codziennych problemów, z jakimi borykały się gospodarstwa rolne. Jednocześnie ich działalność nie została do tej pory poddana badaniom, które pozwoliłyby ustalić obecny zasięg wpływów tych kół, jej liczebność i „mapę” skupisk oraz charakter aktywności tej organizacji. Takie koła nadal pozostają ważną formą samoorganizacji kobiet na terenach wiejskich i jako takie, są istotnym elementem lokalnego społeczeństwa obywatelskiego, aktywnie kształtując wiejską przestrzeń publiczną*.

Dzisiaj kobiece kręgi, społeczności, stowarzyszenia, kluby, tworzą się aby wspólnie szukać rozwiązań na wybrane tematy, rozmawiać, wymieniać się wiedzą czy doświadczeniami. Bardzo często inspirują i motywują do dalszego działania. Dają przestrzeń aby kobiety, czując się bezpiecznie, mogły zadawać pytania, mówić otwarcie z czym się zmierzają, w życiu lub w biznesie, w zależności od założeń takiej organizacji.

Kiedy tworzyłam Lady Business Club taki kobiecy krąg był mi bardzo bliski. Był czas, szczególnie kiedy myślałam o własnej firmie, że szukałam inspiracji, kobiecego wsparcia, społeczności, która pomogłaby mi się rozwijać. Czułam, że kobiety w biznesie nie powinny być same z wyzwaniami czy pytaniami. Wierzyłam, że w grupie jest większa siła, choć dzisiaj zdecydowanie bliżej mi do kobiecej mocy niż siły. Dzisiaj myślę, że Lady Business Club to nie jest i nie był taki zamknięty krąg kobiet. Krąg wydawał mi się zamknięty na zawsze i hermetyczny. I kiedy w książce Glennon Doyle „Nieposkromiona” (absolutnie lektura dla każdej kobiety) trafiłam na określenie kobiecego spotkania jako podkowy, poczułam, że to określenie jest idealne i bardziej określa ideę LBC. 

Krąg jest zamknięty i kobieta, która jest na zewnątrz tego kręgu, zastanawia się czy chce do niego dołączyć i jeśli nie ma w sobie odpowiedniej motywacji i determinacji, to finalnie nie dołączy. Owszem kiedy zdecyduje się dołączyć i będzie już w tym kręgu i “usiądzie” obok innych kobiet to będzie czuła się bezpiecznie i szybko otworzy się na to co nieznane. Zacznie się rozwijać, zobaczy te same wyzwania, ale zupełnie z innej perspektywy. Poczuje bardziej swoją moc sprawczą i moc innych kobiet.

Podkowa jest takim niedomkniętym kręgiem, ale jednak zawsze otwartym, aby do niego dołączyć i ewentualnie wyjść po jakimś czasie, kiedy kobieta już nabierze mocy od innych kobiet lub podzieli się swoją. Może zostać jak długo chce i potrzebuje, ale także wyjść kiedy jest gotowa działać samodzielnie. Kiedy jej biznesowe skrzydła pozwalają latać bardziej stabilnie.

Podkowa daje zawsze świeżość spojrzenia, przy jednoczesnym poczuciu bezpieczeństwa i swobody wewnątrz. Jest także symbolem szczęścia. A w prowadzeniu firmy trzeba czuć szczęście i radość, że robimy to co chcemy i zmierzamy z lekkością do realizacji określonych planów. Oczywiście racjonalność i konsekwencja w działaniu jest także potrzebna, podobnie jak odwaga czy elastyczność. 

Kilka lat temu zmienialiśmy logo LBC. Nie wiem czy kiedykolwiek wcześniej zastanawiałaś się nad naszym logo lub zwróciłaś na nie uwagę. To krąg, ale jednocześnie nie do końca zamknięty, dający przestrzeń do zaproszenia innych kobiet. W okręgu widać malutki okrąg, który symbolizuje jednostkę, czyli każdą członkinię, jej wyjątkowość oraz indywidualne doświadczenie. To jej działania oraz historia dopełnia cały krąg, cały klub LBC. Każda kobieta jest ważna, jej obecność uzupełnia krąg, oczywiście jeśli będzie chciała znaleźć przestrzeń czasową na swoje działania i zaangażowanie. Jednocześnie cały krąg tworzy razem całość, w ramach której  można liczyć na wsparcie, bezpieczeństwo, zaufanie, możliwość dzielenia się nie tylko sukcesami, ale także tym, co w biznesie trudne.

W trakcie indywidualnych konsultacji z każdą członkinią zachęcam ją aby była sobą, słuchała siebie i serca, ale jednocześnie była otwarta na inne kobiety, na ich perspektywy. To inne spojrzenie wnosi tak wiele w życie każdej członkini społeczności. Lady Business Club jest otwarte dla kobiet, które są gotowe aby być częścią wspólnoty, kręgu kobiet o określonych wartościach, podobnym podejściu do świata i życia. Chcą dzielić się tym czego doświadczyły i wiedzą, jednocześnie uczyć się od innych. 

Kiedy spojrzysz na LBC jak na wspierający krąg kobiet biznesu, jednak zawsze otwarty, być może poczujesz, że to miejsce dla Ciebie i Twojego biznesu. Zapraszam Cię do tej przestrzeni, dzięki której także moje życie także zmienia się każdego dnia. Krąg kobiet, który tworzę, otacza swoją mocą także mnie i moje działania. To wzajemne, wsparcie, energia, która płynie w obie strony.

Autorka: Emilia Bartosiewicz Brożyna – redaktor naczelna LadyBusiness.pl, założycielka i prezes Lady Business Club Business Women Foundation, autorka podcastu ImagineYourself, łączy przedsiębiorcze Polki, zachęcając je do budowania pozytywnej rozpoznawalności i dzielenia się z innymi swoją wiedzą, konsultant biznesowy z zakresu osobistego PR-u w internecie.

*WIEŚ I ROLNICTWO, NR 1.2 (166.2) 2015, Magda Biejat, Katarzyna Wójcikowska Fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”

 


Udostępnij