Jak zwiększyć Twoją widoczność w sieci?
Zapisz poniżej czego potrzebujesz, żeby ruszyć i stać się rozpoznawalną osobą, specjalistą, ekspertem. Z doświadczenia i obserwacji wiem, że często ta lista jest długa - moim zdaniem - zbyt długa. A ostatnio elementem, który bardzo często się powtarza w rozpoczęciu przygody online to umiejętności techniczne. Przygotowałam kilka kroków, które warto zrobić aby zacząć świadomie zwiększać swoją widoczność w internecie.
Każdego dnia nie budując Twojej marki w internecie tracisz m.in.
- Możliwość dotarcia do potencjalnych odbiorców;
- Zainteresowanie dziennikarzy i mediów Twoimi działaniami i aktywnością
- Potencjalnych odbiorców i sprzymierzeńców Twoich pomysłów i nowych projektów;
- Zainteresowanie Twoich potencjalnych klientów Twoimi produktami lub usługami;
- Swoją rozpoznawalność w mediach i miejscach, w których działasz;
- Aktywność Twoich odbiorców w Twoich kanałach internetowych.
Jak mówi Gary Vaynerchuk: “Dawaj wartość, dawaj wartość, dawaj wartość…i dopiero mów o biznesie”
Odkryj 7 wartości, których potrzebujesz, żeby ruszyć z miejsca
Po pierwsze przyjrzyj się pewnym obszarom. Poniżej te, które wg mnie są ogromnie ważne w początkowej fazie budowania rozpoznawalności w internecie:
- PASJA, zaangażowanie, która pomoże wytrwać, pokonać przeszkody;
- ZAUFANIE daj sobie chwilę, małe kroki, to już coś;
- UWAŻNOŚĆ – uważaj na to co się będzie działo;
- ODWAGA – zadawaj sobie trudne pytania, ale i oczywiste – czego mi potrzeba, czego lub kogo mi brakuje, aby dotrzeć do celu;
- NASTAWIENIE, daj sobie przestrzeń, że się bawisz mediami społecznościowymi, dajesz sobie czas na spędzenie z nimi trochę czasu;
- GOTOWOŚĆ do walki z perfekcjonistami, “wujkami i ciociami dobra rada”, którzy będą krytykować to co robisz;
- NAUKA – ucz się, doświadczaj, testuj, przecież Ci zależy;
Jak dobrać miejsca, w których warto być i działać
Po drugie, zrób audyt miejsc, w których jesteś obecna w sieci. Zapisz każde miejsce, nawet forum, czy inne miejsce gdzie publikujesz i UWAGA, nawet te profile, które masz, ale nic nie publikujesz.
Bardzo często nie zdajesz sobie sprawy, że masz już tak wiele kanałów społecznościowych, często nawet o nich nie wiesz. A jeśli masz ich dużo to nie jesteś w stanie aktualizować i publikować informacji wszędzie i na bieżąco. A Twoje przekonanie, że wystarczy, że je masz jest błędne. Ważniejsze jest to jak jesteś widoczna, jak te kanały Ci pomagają?
Przykładowo w ramach Lady Business Club każda z członkiń LBC ma utworzony profil członkini i aktualną wizytówkę, które są bardzo dobrze wypozycjowane w wyszukiwarce google. Odbiorca szukając informacji na temat właścicielki firmy może szybko wyszukać najważniejszych informacji na jej temat.
Cele i odbiorcy Twojej marki
Kiedy zaczynasz swoją przygodę z Twoją widocznością w internecie potraktuj to jak konkretne zadanie do zrealizowania, nie wypozycjonujesz się w sieci tylko poprzez klikanie i komentowanie innych. Na początku dopracuj swoje cele i szczegółowo opisz odbiorców swoich produktów i usług.
Cele biznesowe – określ konkretnie ile i co chcesz sprzedać, jest różnica między sprzedażą 5 produktów za tysiąc złotych a 10 produktami za sto złotych prawda? Napisz konkretnie jakie liczby chcesz osiągnąć i po czym poznasz, że cele zostały zrealizowane. Unikaj słów “więcej”, “lepiej” liczą się konkretne liczby.
Cele komunikacyjne – określ jaka jest Twoja marka, dlaczego akurat Twoje produkty mają być kupowane, co obiecujesz klientom, a co najważniejsze jakie problemy rozwiązujesz.
Grupy docelowe – opisz dokładnie swojego wymarzonego klienta, kim jest, jakie ma potrzeby, gdzie szuka rozwiązań, co jest jego największą bolączką w tym momencie. Zachęcam do weryfikacji opisu klienta, sytuacja w Polsce się zmienia – problemy klientów też mogą się zmieniać.
Konkurencja – sprawdź gdzie jest obecna nasza konkurencja; jak i co komunikuje; jakich słów czy sloganów używa.
Harmonogram – stwórz plan działania i koniecznie określ go w czasie!
Osobisty PR
Ważnym elementem zwiększania Twojej widoczności w sieci jest Twój PR osobisty czyli wszystko to, co mówisz o sobie w sieci i to, co inni o Tobie mówią, ale dokładnie tak, jak Ty tego chcesz. Twoimi słowami, wg planu, który wybrałaś.
W działaniach Public Relations istnieją 3 rodzaje mediów:
- Paid: każda obecność w sieci, za którą musisz zapłacić: artykuły sponsorowane, banery, reklamy
- Owned: wszystko to nad czym masz kontrolę: strona www, blogi, fanpage, profile indywidualne
- Earned: treści, których autorami są klienci, użytkownicy, np komentarze, opinie
Zastanów się przez chwilę, które z tych rodzajów mediów już masz, a z których jeszcze nie korzystałaś. Może okazać się, że masz już fantastyczne miejsca, którymi zarządzasz, a w ogóle ich nie zauważasz i nie dostrzegasz.
W całej tej pracy nad widocznością w sieci najważniejsza jest Twoja gotowość do mówienia o Tobie i Twojej działalności. I choćbyś miała najlepszą agencję PRową na świecie i znała wszystkie zasady promocji, to bez Twojej wewnętrznej gotowości i przekonania, że tego chcesz, nie wprowadzisz swoich postanowień w życie.
A na koniec pamiętaj o 3 złotych zasadach Twoje obecności w sieci:
1. Poznaj swoich odbiorców, kim są co lubią, dziel się z nimi tym co umiesz i wiesz
2. Daj się poznać, pokaż swoje wartości, kto stoi za Twoją marką
3. Inspiruj
“Odpowiedzi nie trzeba szukać daleko – ty sam nią jesteś” Gary John Bishop
Autor: Emilia Bartosiewicz – Brożyna – redaktor naczelna LadyBusiness.pl, założycielka Lady Business Club, ekspert osobistego PR w internecie, pomysłodawczyni plebiscytu dla kobiet biznesu Lady Business Awards