Jak wykorzystać webinary w strategii content marketingowej w 2024 roku?
W ostatnich latach webinary stały się nieodłącznym elementem strategii content marketingowej w większości firm. Według Content Marketing Institute w 2024 r. będą jednym z pięciu najpopularniejszych kanałów dystrybucji treści marketingowych, co oznacza renesans tej formy komunikowania się. Dlaczego tak się dzieje? I jak w najskuteczniejszy sposób wykorzystać potencjał webinarów w nadchodzącym roku? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.
Obecnie jednym z silniejszych trendów w tworzeniu treści jest wykorzystanie sztucznej inteligencji. AI daje wiele możliwości – pozwala zautomatyzować zadania i przyspieszyć procesy, ogranicza koszty oraz usprawnia analizę danych. Jednak niektóre prognozy wskazują, że ludzie mogą odczuwać zmęczenie „AI-owymi” treściami i już wkrótce coraz więcej osób zacznie szukać alternatyw, które umożliwią im kontakt niemal bezpośredni, wykorzystujący rosnący trend H2H. Jednym z takich rozwiązań mogą być właśnie webinary. O co należy zadbać, aby spełniły wymagania odbiorców i odniosły sukces?
Klucz do sukcesu – immersyjność webinarów
W 2024 r. najważniejsze będzie to, żeby webinary stały się atrakcyjne i interaktywne. W erze mediów społecznościowych i platform do gier czy streamowania odbiorcy oczekują od autorów webinarów immersyjności i głębokiej interakcji.
Kluczową rolę odgrywają kontakty z publicznością poprzez ankiety, sondy, quizy czy interaktywne gry w trakcie webinaru. Ważne też są sesje Q&A czy bezpośrednia komunikacja, w tym bieżące reagowanie na aktywność uczestników na czacie – mówi Maciej Biegajewski, webinar marketing specialist z LiveWebinar.
Nie chodzi już tylko o pokazanie odbiorcom prezentacji złożonej ze slajdów. Nowoczesne webinary są zawsze doświadczeniem całościowym, obejmującym wszystkie etapy lejka marketingowego.
Mądre wykorzystanie AI
Warto podkreślić, że wykorzystanie narzędzi takich jak ChatGPT czy Midjourney znacząco przyspiesza i usprawnia proces organizacji webinarów. Narzędzia te ułatwiają generowanie treści, pomagają opracować layout czy interaktywne elementy prezentacji. Istotną rolę odgrywają również przy przygotowaniu zaplecza marketingowego. Dzięki nim tworzenie banerów i wysyłka mailingów staną się o wiele łatwiejsze i szybsze. Niemniej jednak w kolejnych latach najważniejsza będzie „ludzka”, bezpośrednia interakcja z uczestnikami podczas webinaru.
Efektywne działania dzięki automatyzacji i integracjom
Kolejna rzecz, o której należy pamiętać przy planowaniu treści na 2024 r., to fakt, że webinary nie są już samodzielnym narzędziem, ale zestawem instrumentów powiązanych z systemami zarządzania (CRM) i narzędziami do e-mail marketingu.
Integracja z różnymi narzędziami stwarza możliwość skonstruowania efektywnego „kombajnu”, który będzie pełnił różnorodne funkcje, odciążając użytkowników od wykonywania rutynowych działań. Mechanizm ten, w połączeniu z funkcją automatycznego tworzenia webinarów, umożliwia płynne prowadzenie wielu procesów, takich jak prezentacje produktów czy wprowadzanie nowych klientów (onboarding).
Rosnąca popularność grywalizacji
W dobie problemów z koncentracją (tzw. „short attention span”), które są charakterystyczne dla pokolenia Z, priorytetem staje się utrzymanie skupienia uczestników podczas webinarów. Dodanie elementów gamifikacji pozwala na ożywienie formuły spotkania. Interaktywne zadania, quizy czy konkurencje mobilizują do aktywnego uczestnictwa.
Dodatkowo perspektywa otrzymania certyfikatu za udział może działać jako zachęta, która przyciągnie więcej uczestników – podkreśla Maciej Biegajewski z LiveWebinar.
Dlatego innowacyjne podejście, które łączy naukę z zabawą, staje się kluczem dla zdobycia uznania wymagającej młodej publiczności.
Kierowanie się powyższymi radami z pewnością sprawi, że webinary nadal będą atrakcyjną formą komunikacji z odbiorcami, przynosząc firmom zyski oraz nowych zadowolonych klientów.