BIZNES DLA NASTOLATKÓW – Czy nastolatek może prowadzić własną firmę i czy to w ogóle ma sens?

„ I tak i nie”, mówi Mateusz Chudzik z kancelarii prawnej Chudzik i Wspólnicy. „Nastolatek, który ukończył 13 lat, może legalnie zarabiać pieniądze w ramach dochodu nierejestrowanego, czyli nie może przekroczyć 50% wartości najniższej krajowej w skali miesiąca. Rodzice nastolatka natomiast mają obowiązek wpisać zarobioną kwotę do swojego PIT`a na koniec roku rozliczeniowego.”

To jednak daje sporo możliwości dla pokolenia Z na całkiem legalne prowadzenie własnej jednoosobowej firmy. Natomiast zastanawianie się nad tym, czy nastolatek może prowadzić własną firmę, nie ma sensu, ponieważ większość z nich i tak już to robi. W każdej klasie licealnej znajdziemy co najmniej połowę nastolatków, którzy już mają doświadczenie w resalu, tzw. dropach, kryptowalutach, obsłudze platform znanych youtuberów lub podejmują różne działania w branży gamingowej. 

Bardzo często rodzice nie mają świadomości, że ich dzieci w zamkniętych pokojach przed komputerem zajmują się właśnie jakimś biznesem. Coraz więcej nastolatków odkrywa pasję do przedsiębiorczości samodzielnie, naśladując swoich rówieśników, którzy nierzadko mają całkiem imponujące sukcesy. 

Patryk zaczynał dropować, mając zaledwie 14 lat, o czym jego rodzice nie mieli pojęcia. Byli przeciwni jego działaniom w kierunku zarabiania w tak młodym wieku. Jako pracownicy etatowi widzieli jedynie zagrożenia w prowadzeniu własnego biznesu. Patryk nie miał ani konta w banku, ani karty płatniczej. Zanim osiągnął pełnoletność, musiał pokonywać masę przeszkód, aby móc uczestniczyć w losowaniach. Dziś Patryk studiuje zarządzanie, jest wytrawnym specjalistą w resal`u i potrafi zarobić nawet kilkanaście tysięcy w miesiącu. Obecnie skupia się nad wypracowaniem dochodu pasywnego, dzieląc się swoją wiedzą oraz doświadczeniem z nastolatkami w ramach kursu „Jak zarabiać na dropach” w Superminds Academy

15-letni Szymon obsługuje kanał YouTube i discord wielu znanych influencerów od strony technicznej. Przez długi czas pracował za darmo, ale dziś może już aplikować do firm jako specjalista od administracji discroda lub wsparcia w utrzymaniu serwerów na YouTube. Jego CV już jest imponujące, mimo tak młodego wieku. Szymon często prowadzi rekrutacje do zespołów wśród nastolatków i jak twierdzi, liczba zainteresowanych jest ogromna, chociaż oferta bardzo często dotyczy pracy przez wiele miesięcy całkowicie bezpłatnej. „Młodzi ludzie godzą się na to, bo zależy im na doświadczeniu oraz mają świadomość perspektyw, jakie czekają na nich później. Nie potrzebują dziś tak bardzo pieniędzy, ale wiedzą, że w przyszłości może być inaczej, więc chcą zapewnić sobie pracę, która będzie dla nich przyjemna, a praca dla youtuberów jest superprzygodą” – mówi Szymon. 

To tylko dwa z bardzo wielu przykładów, jak zarabia dziś nastolatek.  Prowadzenie własnego biznesu w młodym wieku nie tylko dostarcza wartościowych doświadczeń, ale również przynosi wiele korzyści, które mogą przekształcić się w długoterminowy sukces. To bardzo wartościowa edukacja, na którą nie mają szans w standardowej szkole, gdzie przedsiębiorczość jest prowadzona przez osoby, które najczęściej nie mają żadnego doświadczenia w biznesie. 

Co daje prowadzenie firmy w tak młodym wieku:

  1. Rozwijanie kompetencji przedsiębiorczych, niezbędnych w każdej dziedzinie życia, nawet jeśli nie jest się właścicielem firmy. Dotyczy to zarządzania czasem, podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, budowania relacji biznesowych i komunikacji. 
  2. Samodzielność i odpowiedzialność. Trzeba podejmować decyzje, zarządzać czasem, finansami, organizować harmonogram pracy, ale przede wszystkim zaangażować się w różne aspekty działalności. To bez wątpienia pomaga w rozwoju charakteru, samodyscypliny i umiejętności radzenia sobie z trudnościami.
  3. Kreatywność i innowacyjność. Kluczowa kompetencja przyszłości, bez niej świat się nie rozwinie. Nastolatek ma świeże spojrzenie na świat, prowadzenie firmy daje mu możliwość wykorzystania swoich pomysłów w praktyce. Może tworzyć unikalne produkty, usługi, eksperymentować, wprowadzać rozwiązania, o których obecne pokolenie nie pomyśli. Ta swoboda myślenia i działania może prowadzić do powstania czegoś bardzo innowacyjnego. 
  4. Samorealizacja i satysfakcja zawodowa. Dla wielu nastolatków prowadzenie własnej firmy to sposób na samorealizację i spełnianie swoich pasji. 15-letnia Jula produkuje zakładki do książek, na których ręcznie maluje japońskie wzory. W ten sposób daje upust fascynacji Japonią oraz realizuje swój talent malarski, jednoczenie zarabiając.
  5. Możliwość porażek bez bolesnych konsekwencji. To ogromna przewaga młodego wieku, czyli możliwość uczenia się na porażkach bez dotkliwych finansowo konsekwencji. Droga do sukcesu zawsze jest usłana trudnościami. Im wcześniej je pokonamy, tym szybciej osiągniemy swój cel. To ogromna przewaga rynkowa, którą ma nastolatek prowadzący biznes.

Kiedy słyszę dziś wypowiedzi o pokoleniu Z, które jest leniwe, nie nadaje się do pracy, a jedyną wartością jest dla niego komputer, to uśmiecham się ironicznie. To pokolenie, które chce pracować, ale inaczej niż pokolenie X, czyli lżej, przyjemniej, za większe pieniądze oraz budując swój biznes w sieci, ponieważ rozumie konieczność budowania skali od samego początku. Nikt ich nie uczy o tym, jak można zarabiać inaczej, więc często sami szukają własnej drogi, czasem poza świadomością swoich rodziców.

„Chcemy to zmienić, chcemy dać szansę młodym ludziom na edukację biznesową w praktyce. Pomóc im przejść porażki, dać im wiedzę ekonomiczną i finansową, aby mogli budować dobre startupy.  Dlatego zapraszamy nastolatków na kurs „Biznes dla Nastolatków”, gdzie pomagamy im założyć własną firmę krok po kroku, na początek na wirtualnym rynku, z czasem na prawdziwym”.

Autorka: Aneta Grzanek, Superminds Academy. Certyfikowana trenerka matematyki mentalnej w oparciu o japońskie techniki liczenia, twórca programu kompetencji przyszłości Superminds, partner i egzaminator w Polsce Związku Sorobanu w Japonii oraz właściciel Centrum Języków Obcych CONVERS, wykładowca na uczelni wyższej dla przedsiębiorców ASBIRO. Więcej o Anecie TUTAJ

Fot. Tim Mossholder on Unsplash


Udostępnij