10 sposobów skutecznych sprzedawców: Empatia w sprzedaży
SPRZEDAŻ to kluczowa umiejętność do rozwoju każdej firmy dużej czy małej. A prowadząc swój biznes powinnaś wiedzieć, że nie ma lepszego sprzedawcy niż Ty sama. Ważne, abyś robiła to skutecznie, bo któż inny niż Ty! To Ty stworzyłaś swoją firmę. To Ty wiesz co Twój produkt może dać klientowi, bo wierzysz w skuteczność tego, co oferujesz. To Ty masz ogromny potencjał na nieograniczoną sprzedaż. Tym artykułem rozpoczynam cykl 10 sposobów skutecznych sprzedawców.
Pierwszy to EMPATIA. Definicji empatii jest wiele, dla mnie empatia to umiejętność wczuwania się w sytuację drugiej osoby i spojrzenia na problem z jej perspektywy. Jest niezbędna aby tworzyć i utrzymywać długotrwałe relacje z klientami. Dzięki empatii będziesz potrafiła spojrzeć na potrzeby klienta jego oczami, a to jeden z ważniejszych czynników decydujących o jakości obsługi klienta. Docieranie i rozumienie głębokich potrzeb Twojego klienta powinno być jednym z ważniejszych czynników Twojej firmy.
Poziom empatii u ludzi jest różny, od bardzo niskiego, poprzez średni, do bardzo wysokiego. Badania wykazały, że kobiety cechuje wyższy poziom empatii niż mężczyzn, więc dlaczego Ty nie masz być skutecznym sprzedawcą?
Empatia niesie ze sobą same korzyści, przede wszystkim jest kluczem do budowania długotrwałych relacji z klientami. Dzięki empatii rozumiesz, co odczuwa Twój klient. Wiesz czym się on kieruje wybierając określony produkt. Więc nie wciskasz klientowi swojego produktu, czy usługi, tylko czekasz aż będzie gotów na zakup. Na dodatek klient stanie się ambasadorem Twojej marki – będzie rekomendować Ciebie innym i wie że jesteś w stanie sprostać potrzebom najbardziej wymagających klientów?
Proponuję, abyś odpowiedziała sobie na 7 kluczowych pytań:
- Na jakim poziomie jest moja umiejętność aktywnego słuchania?
- W jaki sposób i w jakim stopniu zauważam i rozumiem potrzeby klienta?
- Czy odpowiednio reaguję na jego potrzeby?
- Jakie jest moje nastawienie na budowanie długotrwałych relacji z klientem?
- W jaki sposób buduję empatyczny kontakt z klientem?
- Jak zarządzam emocjami własnymi i klientów?
- Jakie są moje ograniczenia w kontaktach z klientami?
Nawiązuj satysfakcjonujące relacje z klientami, a przełoży się to na wyższe wyniki finansowe Twojej firmy. Nie zapominaj też o swoich wewnętrznych klientach – pracownikach. Będą oni pracować z większym zaangażowaniem, dzięki czemu firma zyska więcej lojalnych klientów. Sam Richard Branson troskę o innych określa jako „klucz” do sukcesu. A przecież na tym ci zależy, czyż nie?
Autor: Joanna Fandrey – Skowronek – ekspert i praktyk w zakresie psychologii klienta i sprzedaży dla doradców, przedsiębiorców, właścicieli małych i średnich firm. Partner Zarządzający w Expectra Sp. z o.o. Właścicielka marki Sprzedawaj z pasją. Członkini Lady Business Club. Czytaj więcej >>
Artykuły autora >>