Jeśli prowadzisz swój biznes lub zajmujesz się stricte PR-em już jakiś czas wiesz, że nie ma uniwersalnych rozwiązań. Owszem, są takie, które działają u większości, które stają się popularne, ponieważ są zazwyczaj skuteczne i łatwe do zaadaptowania. Nie jest jednak powiedziane, że jeśli jakaś firma, nawet z Twojej branży, np. Twoja konkurencja, stosuje jakąś taktykę, to sprawdzi się ona i u Ciebie.

Każda firma musi znaleźć swoją tożsamość, uchwycić specyfikę swojej grupy docelowej, określić swoje wartości, na których będzie budować historię i relacje z otoczeniem – klientami, partnerami, mediami itd. Każda firma potrzebuje strategii, której nie da się ani od kogoś skopiować, ani opracować na szybko.

Budowanie PR bez strategii

Bez strategii jesteś jak statek bez sternika. Popłyniesz tam, gdzie wiatr zawieje, bez celu. Trzeba promować się w social mediach? Ok, zakładamy konta na wszystkich serwisach jak leci i wrzucamy śmieszne memy. Badania pokazują, że newslettery działają? To zasypujemy skrzynki naszych klientów promocjami. Warto pracować z influencerami? To wysyłamy próbki naszych produktów do topowych blogerów z prośbą by za darmo je zrecenzowali. Content marketing? Nie ma sprawy, zakładamy bloga i wrzucamy tam cokolwiek nam przyjdzie do głowy, raz w miesiącu, bo częściej nie mamy czasu pisać. Twój PR-owiec ledwo zipie, a efektu brak. PR to fanaberia, nic się nam nie sprzedaje – taki wniosek łatwo wysnuć. Nic bardziej mylnego. PR, jak każda dziedzina, wymaga przemyślenia, zaplanowania i konsekwentnej realizacji.

Zalety strategii public relations

Każde z tych działań, które opisałam, ma swój sens, ale czy wszystkie razem tworzą spójną komunikację? Czy się uzupełniają i współgrają? Czy przekaz jest jasny i atrakcyjny? I najważniejsze – czy trafiają tam, gdzie rzeczywiście jest Twój klient? Nie, ponieważ robisz to, co akurat jest na topie, co wydaje Ci się proste lub tanie. Czy myślisz, jakie treści i komunikaty o sobie chcesz dystrybuować za pół roku, rok?  Czy bierzesz pod uwagę, kim jest Twój klient i z jakich mediów korzysta, w jakich sytuacjach sięga po Twój produkt czy usługę, co możesz zrobić, by to doświadczenie związane z Twoją marką było wyjątkowe?

Strategia ma Ci pomóc prowadzić działania PR-owe tak, by wspierały Twoje cele biznesowe, budując konsekwentny, atrakcyjny i angażujący przekaz. Ma sprawić, że nie będziesz się martwić każdego dnia, co dziś zrobić, aby wreszcie ruszyć z miejsca. Pomoże Ci odkryć potencjał Twojej firmy i nowe pomysły na jej promocję.

I choć jej przygotowanie wymaga nieco czasu i wysiłku, to w dłuższej perspektywie jest niezastąpione. Strategia pozwala uniknąć przypadkowych decyzji, ślepego podążania za trendami czy marnowania zasobów na nieefektywne dla Twojego biznesu działania.

Jak stworzyć strategię PR

Jak stworzyć strategię PR
Jak przygotować strategię public relations? Oto 7 kroków, które pomogą Ci stworzyć skuteczną strategię PR:

  1. Określ swoje cele

    Wydaje się to oczywiste, Twoim celem jest sprzedawać. Jeśli jednak dobrze się zastanowisz, to okazuje się, że masz więcej celów. Aby więcej sprzedawać, potrzebujesz być bardziej widoczna, Twoja marka jest mało znana. Albo chcesz polepszyć swój wizerunek, ponieważ konkurencja jest postrzegana lepiej od Ciebie. A może masz nowy produkt i chcesz go wypromować?
    Zdefiniuj swoje cele jak najbardziej precyzyjnie. Możesz się tu posłużyć popularną koncepcją SMART, mówiącą, że cel musi być: skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie.

  2. Zdefiniuj grupę odbiorców

    Twój klient nie jest przypadkowy ani nieokreślony. Trafiasz do konkretnej grupy, ponieważ zaspokajasz jej potrzeby. Kto kupuje Twoje produkty i w jakich sytuacjach? Kto jest decydentem (np. jeśli prowadzisz biznes B2B) i dla kogo informacje o Twojej firmie są ważne? Co wiesz o tych osobach, ich stylu życia, zainteresowaniach, motywacjach i pragnieniach? Dopasowując swoją komunikację do potrzeb i zwyczajów swoich potencjalnych klientów, zwiększasz efektywność działań PR.

  3. Stwórz przekaz

    Co chcesz powiedzieć otoczeniu o swojej firmie? Co Cię wyróżnia i odróżnia od konkurencji? Jak chcesz być postrzegana, z czym chcesz się kojarzyć? Chcesz być utożsamiana z tradycją czy nowoczesnością? Ważniejsze są aspekty funkcjonalne czy design? Budujesz wizerunek marki bezpiecznej, nowatorskiej, ekologicznej, luksusowej czy może młodzieżowej? Nazwij to, co chcesz by mówiono o Tobie.

  4. Wyznacz budżet

    To bardzo ważne, aby już na początku wiedzieć, jakim budżetem dysponujesz i na co możesz sobie pozwolić. Czy chcesz prowadzić działania PR sama czy z pomocą agencji, czy jesteś w stanie przygotowywać i dystrybuować materiały samodzielnie czy potrzebujesz wykonawców, czy masz niezbędne narzędzia, czy musisz w nie zainwestować. Budżet w dużej mierze pomoże Ci ustalić realne działania.

  5. Wybierz taktyki

    To najtrudniejszy moment. Biorąc pod uwagę swoje cele, grupę docelową i przekaz zdecyduj, jakie działania PR najlepiej odpowiadają tym trzem czynnikom. Jaka aktywność najlepiej wpisuje się w Twoją działalność, jest spójna z Twoją misją i pozwala najlepiej wyeksponować Twój przekaz? Jakie treści jesteś w stanie przygotować i gdzie znajdą one podatny grunt? Na przykład jeśli Twoim celem jest budowa świadomości nowej usługi, najlepszym rozwiązaniem mogą być publikacje w kluczowych dla Twoich klientów mediach.
    Do dyspozycji masz wiele obszarów, jak: publikacje w mediach tradycyjnych, promocję w mediach społecznościowych, tworzenie własnych kanałów: bloga i newslettera, współpracę z blogerami, dystrybucję wartościowych treści (online: e-booków, raportów, case study, poradników wideo czy webinarów; offline: książek, katalogów, magazynów), organizację eventów, działania CSR, sponsoring. Kieruj się tutaj tym, gdzie obecni są Twoi klienci, z jakich mediów korzystają, w jakich wydarzeniach biorą udział, jak spędzają wolny czas.

  6. Sporządź plan

    Zaplanuj swoje działania w czasie – minimum pół rocznym, a najlepiej rocznym. Wyznacz konkretne projekty, zadania i cele, a następnie ustal terminy realizacji. To pomoże Ci zorganizować pracę i nie pominąć żadnego obszaru

  7. Realizuj i optymalizuj

    Tak opracowaną strategię pozostaje wdrożyć w życie. Pamiętaj, aby na bieżąco monitorować efekty, sprawdzać, na ile realizujesz swoje cele, jeśli potrzeba modyfikować działania.
    Pamiętaj – strategia ma służyć Tobie, a nie na odwrót. Ma być realna i pomocna, nie masz być jej zakładnikiem. Jeśli cele okazały się zbyt ambitne, a działania nie przynoszą spodziewanego rezultatu – zmieniaj je, eksperymentuj, nie bój się szukać innych rozwiązań. Obserwuj swoich klientów, słuchaj ich i z panujących mód i trendów wybieraj to, co faktycznie pasuje do Twojego biznesu. Twoja strategia PR jest Twoją mapą i busolą, abyś zawsze dopływała do wyznaczonego portu.

Autor: Agata Cupriak – Z-ca Redaktora Naczelnego Ladybusiness.pl, specjalistka PR i content marketingu, PR & Communication Manager Imagine Yourself Sp. z o.o., oraz Lady Business Club, prowadzi fanpage PR dla przedsiębiorcy.
Artykuły autora >>

Agata Cupriak

Czytaj także