Skuteczny opis produktu w sklepie internetowym – jak go napisać?

Czy warto poświęcać czas i energię na tworzenie opisów produktów w sklepie internetowym? Tak, warto! Dobrze zbudowany opis sprzedaje, tak samo jak dobry handlowiec. W sklepie internetowym nie masz fizycznego sprzedawcy, jak ma to miejsce w sklepie stacjonarnym. Jego rolę i zadania przejmuje opis produktu lub usługi. Stwórz sobie supersprzedawcę!

Skuteczne seo

Opis produktu dopasuj do Twoich odbiorców

Podstawowym zadaniem opisu produktu jest nakłonienie potencjalnego klienta do zakupu. Aby tak się stało, należy pamiętać o kilku elementach, wpływających na skuteczność tworzonego tekstu. Przede wszystkim musisz znać odbiorców, do których kierujesz swoją ofertę. Wiedza o tym kim i jacy są Twoi potencjalni klienci pozwoli Ci dopasować język i styl komunikacji. Zbierz jak najwięcej informacji o grupie lub grupach docelowych, którym chcesz sprzedawać Twoje produkty lub usługi.

Dowiedz się np.:

  • jakie mają potrzeby,
  • z jakimi problemami się borykają,
  • czego się obawiają,
  • co je motywuje,
  • jakie mają aspiracje, marzenia,
  • w jaki sposób możesz im pomóc.

Zebrane dane pozwolą Ci określić styl, słownictwo i sposób komunikacji kierowanej do Twoich odbiorców.

Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku sprzedaży w sklepie tradycyjnym. Dobry sprzedawca wie, jacy klienci do niego przychodzą. Na podstawie szybkiej oceny potrafi przypisać klienta do danej grupy i odpowiednio dopasować styl rozmowy i sposób argumentacji. Dzięki temu klient czuje się komfortowo, bo rozmawia „w swoim języku”, a sprzedawca skuteczniej sprzedaje.

Postaraj się tak samo dopasować opis produktu w sklepie do swoich odbiorców. Jeśli np. sprzedajesz ubrania młodzieżowe i Twoi klienci to osoby młode. Wówczas zwracaj się do nich bezpośrednio, unikaj form „Pani, Pan, Państwo”.

Używaj języka korzyści oraz języka straty

Wartość informacyjna opisu produktu jest ważna i nie możesz jej pominąć. Cechy produktu należy podać, ale można na tym poprzestać. Zacznij od wyszczególnienia kilku cech i zalet sprzedawanej rzeczy lub usługi i przedstaw je w formie korzyści dla klienta.

Weźmy za przykład produktu lnianą koszulę:

  • lniana koszula (cecha),
  • dzięki materiałowi, z którego jest uszyta, zapewnia komfort podczas gorących, letnich dni (korzyść).

A kiedy dodasz do tego domieszkę języka straty np. w formie ograniczenia:

  • tylko do końca lipca w specjalnej cenie,
  • ostatnie sztuki, to…
    … masz większą szansę na przekonanie klienta do kupna.

Pamiętaj przy tym, aby nie przesadzać z „wychwalaniem” produktu. Nie koloryzuj i nie przypisuj mu cech, których nie posiada. Takie postępowanie nie będzie Ci się opłacać. Klienci szybko zwrócą produkt, który nie spełnił oczekiwań przedstawionych w opisie. Dodatkowo taki klient zapewne już więcej u Ciebie nie kupi.

Opis produktu ma być konkretny i zrozumiały

Ułatw klientowi zapoznanie się z Twoim produktem. Podaj konkretne informacje, które pozwolą odbiorcy ocenić czy Twój produkt jest dla niego odpowiedni. Zrób to w formie wypunktowanej listy, aby komunikat był czytelny i łatwo przyswajalny. Podane informacje mają pomóc w podjęciu decyzji o zakupie.

W przypadku koszuli będą to np.:

  • cena,
  • rodzaj materiału,
  • dostępne rozmiary,
  • dostępne kolory,
  • proponowane stylizacje, itp.

Pisz krótkie zdania z czasownikami w stronie czynnej. Unikaj strony biernej. W ten sposób komunikat będzie bardziej czytelny i dynamiczny. Używaj zrozumiałego słownictwa. Zrezygnuj z branżowego żargonu na rzecz wyrażeń stosowanych powszechnie. Pamiętaj, aby Twój tekst był poprawny językowo i nie zawierał błędów. Przyjmuje się, że opis tekstu powinien mieć ok. 1000-1500 znaków ze spacjami. Jeśli szukasz inspiracji i przykładów dobrze napisać opisów produktów, odwiedź stronę Moniki Kamińskiej i jej sklepu internetowego.

Nie kopiuj opisów, twórz własne

Nie kopiuj tekstów z innych stron. Po pierwsze w ten sposób łamiesz prawa autorskie. Po drugie algorytm Google szybko ustali, że Twój tekst jest duplikatem i nie będzie wyświetlał Twojej strony w wyszukiwarce. Nawet, jeśli możesz skorzystania z opisów produktów dostarczonych przez producenta, staraj się tworzyć własne. Wymaga to czasu i pracy, ale jednocześnie daje szansę na wyróżnienie się wśród konkurencji. Nawet jeśli sprzedajesz to samo co inni, to dobrym opisem możesz przekonać klienta do zakupu produktu właśnie u Ciebie.

Tworzenie własnych opisów pozwala też stworzyć własny, niepowtarzalny wizerunek. Za pomocą swojego indywidualnego stylu komunikacji możesz również budować trwałe relacje z klientami. Będą wracać ze względu na Ciebie, nawet jeśli to samo mogą kupić u konkurencji.

Wróćmy na chwilę do porównania opisu produktu do sprzedawcy. Wyobraź sobie:

  • dziesięć sklepów obok siebie,
  • w każdym z nich sprzedaje identyczny sprzedawca,
  • wygląda tak samo,
  • zachowuje się tak samo,
  • wie i mówi dokładnie to samo, co każdy z pozostałych,
  • żaden z nich niczym się nie wyróżnia.

W którym sklepie kupisz? Obojętnie. Prawda?

Opis produktu w sklepie internetowym a SEO

SEO (z ang. Search Engine Optimization) to zbiór działań, mających na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek (głównie Google). Tworząc opis produktu również należy zadbać o taką optymalizację tekstu. Dzięki temu mamy szansę, że strona z produktem wyświetli się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce na pożądane słowa kluczowe (frazy kluczowe). W ten sposób łatwiej pozyskasz bezpłatny ruch z wyszukiwarki internetowej do Twojego sklepu.

Wracając do przykładu lnianej koszuli takimi frazami kluczowymi mogą być np.:

  • „lniana koszula”,
  • „biała lniana koszula”,
  • „lniana koszula męska”.

Pisząc opis tego produktu, należy wybrać sobie najlepiej jedną główną frazę. A potem umieścić ją w nazwie produktu (najważniejsze miejsce) oraz kilka razy (w zależności od długości tekstu) w treści opisu. W tym miejscu można umieścić również pozostałe frazy kluczowe (np. synonimy).

Z pomocą w poprawnej optymalizacji opisu pod SEO w platformie sklepu internetowego _Stores przychodzi narzędzie dostępne w panelu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule Funkcje marketingowe w _Stores.

Warto też podpatrzeć strony, które na wybraną przez Ciebie frazę kluczową pokazują się w czołówce wyników Google. Sprawdź jakiej długości są to opisy, czym się wyróżniają, jak są zbudowane. Wnioski te wykorzystaj  przy tworzeniu własnego opisu.

Podsumowanie

Stworzenie opisu produktu w sklepie internetowym, który będzie sprzedawał, wymaga spełnienia kilku zasad:

  • Postaraj się tworzyć własne, oryginalne opisy produktów w sklepie internetowym.
  • Pisz językiem jak najbardziej zbliżonym do języka, jakim posługuje się Twoja grupa docelowa. Wtedy potencjalny klient chętniej przeczyta opis, bo będzie czuł, że przygotował(a)eś ofertę dla niego.
  • Myśl o opisie jak o sprzedawcy w sklepie, który udziela informacji, odpowiada na pytania klienta i doradza mu.
  • Treść opisu powinna też odpowiadać na wszelkie pytania zadawane przez potencjalnych klientów oraz rozwiewać ich wątpliwości, związane z zakupem.
  • Nie ograniczaj się jedynie do podawania suchych informacji i specyfikacji technicznych, ale przede wszystkim podkreślaj korzyści z zakupu i użytkowania Twojego produktu lub usługi.
  • Podawaj konkretne informacje.
  • Umieszczaj w tekście słowa kluczowe, po których użytkownicy szukają produktu, jaki oferujesz.

Powodzenia!


Udostępnij