PR dla Przedsiębiorcy: Stać Cię na to, by prowadzić działania PR
Dlaczego firmy potrzebują PR-u? Ponieważ stwierdzenie, że dobry produkt obroni się sam jest dziś nieaktualne. Ponieważ samymi promocjami cenowymi i kampaniami reklamowymi nie zbudujesz silnej marki, która zyska sympatię, zaufanie i poradzi sobie w czasie kryzysu. Jeśli chcesz mieć wpływ na to, jak inni o Tobie mówią i jakie budzisz emocje - cykl artykułów “PR dla przedsiębiorcy” jest właśnie dla Ciebie. A zatem zaczynamy!
Reklama to to, co sam mówisz o sobie. Public Relations to to, co inni mówią o Tobie.
Pewnie wiele działań PR już stosujesz intuicyjnie, nieświadoma, że rządzą się one określonymi zasadami i można je robić jeszcze skuteczniej. W ramach cyklu PR dla przedsiębiorcy pokażę Ci, jakie możliwości stwarza public relations przedsiębiorcom. Nawet jeśli zdecydujesz się na zatrudnienie profesjonalnej agencji PR-owej, warto abyś sama posiadała podstawową wiedzę z tego zakresu i mogła ocenić zasadność i skuteczność proponowanych Ci usług.
Brak PR to też PR
Na początku uświadomię Cię, że już masz wizerunek, bez względu na to, czy inwestujesz w PR. Pytanie jaki i czy taki, jak byś chciała? Czy Twój wizerunek jest spójny z Twoją misją, czy wspiera Twoje cele biznesowe, czy ułatwia Ci osiągnąć to, do czego dążysz? Czy go kontrolujesz, odpowiednio nim zarządzasz i wykorzystujesz możliwości, jakie Ci daje?
Wizerunek, a szerzej reputacja, ma kluczowe znaczenie dla powodzenia przedsiębiorstwa. To, czy jesteś postrzegana jako firma wiarygodna, na której produktach i usługach można polegać decyduje w dużej mierze o tym, jaką notujesz sprzedaż. To, jaką opinią się cieszysz ma znaczenie dla Twoich kontrahentów, udziałowców, potencjalnych inwestorów, a nawet w trakcie załatwiania spraw urzędowych. Firmie o dobrej reputacji łatwiej pozyskać partnerów biznesowych, zainteresować dziennikarzy i lokalną społeczność. I wreszcie to reputacja sprawia, że spośród dwóch produktów o tej samej jakości klient wybiera droższy, ponieważ go lepiej zna lub lepiej mu się kojarzy. Twoja reputacja to Twój kapitał. Naprawdę uważasz, że nie stać Cię lub nie warto starać się o dobrą opinię?
Chociaż PR to działania złożone, długofalowe, prowadzone na wielu płaszczyznach i trudno je sprowadzić do tabelki z jednoznacznym wynikiem, bez wątpienia wpływają na rozpoznawalność, sympatię do marki, skuteczność strategii marketingowej. A przy tym są najtańszym narzędziem promocyjnym. Wiele taktyk nie wymaga wręcz żadnych nakładów finansowych i z powodzeniem jest realizowana samodzielnie przez właścicieli firm.
Duże korzyści, małe koszty
Nawet specjaliści i wykładowcy akademiccy nie są zgodni co do jednej definicji i obszaru, jaki obejmuje public relations. Dzisiaj mocno zazębia się on z marketingiem, wchodzi w obszar nowych technologii i wymaga często znajomości psychologii, retoryki i prawa. Dlatego pominę roztrząsanie czym jest, a czym nie PR (zobacz infografikę poniżej, która dobrze wyjaśnia czym różni się od reklamy), natomiast pokażę Ci, czym może być dla Twojej firmy.
Pomijając zakrojone na szeroką skalę działania wielkich korporacji czy całych środowisk branżowych, jak np.lobbing, PR wypracował szereg skutecznych taktyk, które pozwalają niedrogo zrealizować właściwie większość celów biznesowych każdego przedsiębiorcy. PR jest o wiele tańszy niż reklama i marketing, dlatego tak wartościowy dla małych biznesów, które nie dysponują dużymi budżetami.
Reklama a Public Relations – czy się różnią? źródło: Akademia PARP
Na każdym etapie rozwoju, w każdej branży można wykorzystywać działania PR-owe, aby wzmocnić swoją pozycję na rynku, zwiększyć rozpoznawalność marki, pozyskać klientów i zjednać branżowe otoczenie firmy. PR jest szczególnie przydatny:
- nowym biznesom, które szukają swojego miejsca na rynku,
- firmom, które planują wprowadzenie nowych usług, otwarcie nowych lokalizacji czy w ogóle wejście na nowy rynek,
- przedsiębiorcom, którzy chcą poprawić wizerunek, nie tylko wśród klientów, ale i partnerów biznesowych oraz na rynku pracy (employer branding),
- specjalistom, którzy potrzebują silnej marki osobistej (personal branding), np. konsultanci, trenerzy, doradcy,
- firmom, które borykają się z kryzysami wizerunkowymi,
- firmom, które chciałyby zaistnieć w mediach tradycyjnych i cyfrowych.
Trzy bezcenne profity
Są jeszcze trzy korzyści, o których często zapomina się w kontekście PR-u:
- Zaufanie
Większość odbiorców rozpoznaje reklamę i jej nie lubi. Szczególnie w internecie jesteśmy wyczuleni na wyskakujące okienka czy reklamy przerywające filmy, które oglądamy. Polacy są liderem na świecie w instalacji wtyczek blokujących reklamy. PR pozwala zbudować komunikację wokół firmy, która wzbudza zaufanie i w sposób bardziej osobisty, nieinwazyjny dociera z przekazem.
Jednym z takich narzędzi jest influencer marketing, czyli promowanie swoich produktów i usług z pomocą blogerów i ambasadorów. Autentyczność twórców internetowych sprawia, że promowane przez nich produkty zyskują większe zainteresowanie i sympatię odbiorców. PR buduje zaufanie, przekonując w nienachalny sposób, jak Twój produkt może rozwiązać problemy klienta.
- Ludzka twarz firmy
Chociaż PR-owcy korzystają z wielu narzędzi czy aplikacji, to ich działania sprowadzają się do budowania międzyludzkiej relacji, bardzo często osobistej. Publikacje w mediach, komunikacja na profilach społecznościowych, kontakty z wpływowymi dla Twojej firmy osobami – wszystkie te działania wymagają autentycznego, ludzkiego wymiaru, aby być skutecznymi. Powinny eksponować ludzką twarz firmy i jej dbałość o stosunki z otoczeniem.
Dzięki działaniom PR-owym możesz pokazać, że Twoja firma nie sprowadza się wyłącznie do chęci zysku, ale wyznacza sobie określoną misję (np. poprawę życia klientów, ochronę środowiska) i wyznaje określone wartości (choćby etyka w biznesie).
- Historia
Dzisiaj dobry produkt to nie tylko taki, który spełnia wymagania jakościowe, ale który ma określoną wartość dla nabywców i nie chodzi o wartość stricte pieniężną. Chodzi o umiejętność tworzenia historii (storytelling), czyli przekazu, który buduje emocje, angażuje, z którym klienci chcą się utożsamiać. Historia właściciela, niecodzienne okoliczności powstania firmy, pionierskie rozwiązania i związane z nimi okoliczności – każda firma ma swoją historię. Działania PR pozwalają zapakować informacje, które chcemy przekazać w atrakcyjną opowieść, aby skuteczniej dotrzeć do odbiorców.
***
Tak jak w cytacie przytoczonym na początku, to, co inni mówią o Tobie jest ważniejsze od tego, co sam mówisz. Sensem PR jest sprawienie, że Twoją wiarygodność i reputację będą potwierdzały osoby trzecie. Dzięki umiejętnie prowadzonym działaniom możesz sprawić, że klienci będą polecali Twoje usługi znajomym, media będą Cię stawiały za wzór nowoczesnego przedsiębiorstwa, a społeczność zbudowana z pomocą ambasadorów i blogerów obroni Twoje dobre imię w razie kryzysu wizerunkowego.
Jakie konkretnie podejmować działania, aby zrealizować postawione przed firmą cele dowiesz się w kolejnych artykułach w ramach cyklu “PR dla przedsiębiorcy”. Mam nadzieję, że ten artykuł przekonał Cię, że nie możesz sobie pozwolić na zaniedbywanie swojej reputacji.
Autor: Agata Cupriak – Z-ca Redaktora Naczelnego Ladybusiness.pl, specjalistka PR i content marketingu, PR & Communication Manager Imagine Yourself Sp. z o.o., oraz Lady Business Club, prowadzi fanpage PR dla przedsiębiorcy.
Artykuły autora >>