Polki za granicą: Magdalena Popławska z Portugalii
Sukces prowadzenia i rozwijania własnej firmy tkwi w kreatywności, umiejętności uczenia się na błędach, regularnym sprawdzaniu konkurencji, ale przede wszystkim opiera się na ludziach, z którymi się pracuje – zaufaniu i świadomości, że można na nich liczyć w trudnych momentach.
Redaktor portalu ladybusiness.pl Emilia Bartosiewicz rozmawia z Magdaleną Popławską – właścicielką firmy turystyczno – eventowej MBC Home w Portugalii.
Emilia Bartosiewicz: Proszę opowiedzieć, jaka była historia powstania firmy. Od czego się zaczęło i jak potoczyły się losy firmy?
Magdalena Popławska: Zaczęło się od pracy dla polskiego biura podróży jako manager destynacji na południu Portugalii. Po zakończeniu sezonu i powrocie do Lizbony przez jakiś czas pracowałam w hostelu, ale coraz częściej pojawiała się myśl stworzenia własnej firmy. Korzystając z dotychczasowych doświadczeń w turystyce i marketingu w 2009 roku powstała firma MBC home – Portugal, która działa do chwili obecnej.
EB: Dlaczego zdecydowała się Pani na założenie własnej firmy, a nie kontynuowała Pani pracy na etacie?
MP: Zarówno w Polsce, jak i potem w Portugalii czasowo pracowałam na etacie, ale nigdy nie czułam sie komfortowo pracując dla kogoś i wykonując niejednokrotnie bezsensowne zadania czy dostosowując sie do niepraktycznych zasad obowiązujacych w danych miejscach.
EB: Z jakimi problemami borykała się Pani przy założeniu firmy, a co utrudnia działalność teraz?
MP: Na początku problemem było wejście na rynek turystyczny (prawie zupełnie mi nieznany) oraz znalezienie potencjalnych klientów. W 2009 r Portugalia była słabo promowana i znana w Polsce. Nie było bezpośrednich lotów poza wakacyjnymi czarterami. Natomiast obecnie trudno jest znaleźć dobrych pracowników, spełniających wymogi naszej firmy.
EB: Jak wygląda konkurencja na rynku na którym Pani działa? Czy są jakieś skuteczne metody “walki” z nią?
MP: Konkurencja w turystyce rośnie, co roku pojawia się kolejna osoba z Polski oferująca usługi przewodnika po Lizbonie czy pomoc w organizacji wyjazdu do Portugalii. Przyznaję jednak, że nie „walczę” z konkurencją. To, co pomaga nam utrzymać pozycję na rynku to wieloletnie doświadczenie, kontakty i wysoka jakość usług.
EB: Ilu Pracowników zatrudniała Pani na początku a ile obecnie?
MP: Na początku nie było pracowników tylko 2 wspólniczki (firma jest spółką z.o.o.), obecnie współpracuje z nami na stałe 10 osób w Polsce i Portugalii.
EB: W czym tkwi sukces prowadzenia i rozwijania własnej firmy? Co jest najważniejsze?
MP: Kreatywność, umiejętność uczenia sie na błędach, regularne sprawdzanie konkurencji, ale przede wszystkim ludzie, z którymi się pracuje – zaufanie, świadomość że można na nich liczyć w trudnych momentach.
EB: Jakie ma Pani plany na przyszłość w związku z firmą?
MP: W tej chwili skupiam się na trzech elementach: wejściu na nowe rynki, wprowadzeniu nowych usług oraz zatrudnieniu kolejnych osób.
EB: Jak się odnajduje kobieta biznesu – Polka w świecie biznesu poza granicami kraju?
MP: Znając język, ludzi i realia danego kraju odnalezienie sie w świecie biznesu nie jest trudne, albo raczej podobne jak w Polsce. Zdecydowanie trudniej jest na początku zanim się znajdzie oparcie w innych i nauczy języka na poziomie wystarczającym do prowadzenia własnej działalnosci.
EB: Wiele kobiet marzy o własnej firmie, ale nie do końca wiedzą jak to wygląda „w praktyce”. Gdyby miała Pani tak po krótce powiedzieć, jak wygląda Pani typowy dzień pracy?
MP: Mój typowy dzień pracy to przede wszystkim praca przy komputerze: tworzenie nowych ofert, szukanie nowych możliwości i oczywiście kontakty z klientami czy współpracownikami. Staram sie pracować „po polsku” zaczynając dzień pracy o godz. 8.00 i kończąc o 17.00, choć w sezonie bardzo trudno trzymać się tych zasad.
EB: Proszę dokończyć zdanie: „Własny biznes to…..”
MP: Niezależność, swoboda, wolność wyboru.
EB: Pani motto (cytat, przesłanie) życiowe / biznesowe?
MP: Im więcej dajesz w życiu, tym więcej dostajesz od życia. Nie ważne czy dajesz innym czy dajesz z siebie, ważne jest aby dawać jak najwięcej.
Magdalena Popławska: Po 10 latach intensywnej pracy i życia w pośpiechu, postanowiła przed 40-ką zmienić swoje życie. Wybrała Portugalię – kraj, w którym czas płynie wolniej i gdzie nie ma ciągłej gonitwy z zegarkiem w ręku. Jest to idealne miejsce, aby cieszyć się życiem. Z myślą o tych, którzy chcieliby zakosztować uroków Portugalii stworzyła firmę turystyczno – eventową MBC Home aby podzielić się z innymi niepowtarzalnymi doświadczeniami z tego kraju.
3 lata temu wraz z kilkoma osobami prowadzącymi różne działalności w Portugalii założyła Portugalsko – Polski Klub Biznesu mający na celu integrację Polonii, wzajemną wymianę informacji oraz kontaktów.
Emilia Bartosiewicz – redaktor naczelna portalu ladybusiness.pl, prezes Lady Business Club, ekspert budowania osobistej marki w internecie, współtwórca Akademii Marki z Klasą