Moja praca to wędrówka ku poprawie jakości życia – wywiad z Dorotą Kotowską

Temat jakości życia zawsze był dla mnie ważny. Miałam różne pomysły na jego realizację, zmieniały się z upływem czasu. Jednakże dopiero wtedy, kiedy określiłam i wdrożyłam zasady dbania o dobre życie w odniesieniu do siebie, byłam w stanie przenieść tę ideę na innych ludzi – mówi Dorota Kotowska - specjalista otolaryngolog, lekarz medycyny estetycznej, właścicielka marki Strefa Dobrostanu w wywiadzie z redaktor naczelną LadyBusiness.pl - Emilią Bartosiewicz – Brożyną.

Emilia Bartosiewicz – Brożyna: W swojej pracy łączysz wiedzę i doświadczenie z dwóch obszarów: laryngologii i medycyny estetycznej. To dość nietypowe. Skąd taki pomysł?

Dorota Kotowska: Laryngologią zajmuję się od ponad 20 lat. Może to zabrzmi nietypowo, ale obszarem mojego działania jest twarz. Oprócz leczenia chorych zatok czy migdałków, często wykonuję zabiegi chirurgiczne na twarzy, usuwam różne zmiany skórne, także te nowotworowe. W pewnym momencie stwierdziłam, że chciałabym poszerzyć swoje umiejętności o upiększanie. Podjęcie studiów podyplomowych w zakresie kosmetologii dla lekarzy okazało się świetną decyzją. Dzięki niej dzisiaj jestem bardziej wszechstronna, potrafię bardziej pomóc moim pacjentom, a co najważniejsze poprawić jakość ich życia.

Jak się później okazało – poprawiło się także moje życie. Pacjentki przychodzące na zabiegi to zwykle dojrzałe, poukładane kobiety, wiedzące, czego chcą od życia. Praca z nimi to czysta przyjemność i ogromna satysfakcja. Każda nowo poznana kobieta inspiruje mnie do nowych działań.

EBB: Specjalizujesz się w zawrotach głowy. To temat, który jest bardzo często poruszany niezależnie od wieku pacjenta. Dlaczego zainteresowałaś się tym akurat tym obszarem?

DK: Problem zawrotów głowy jest rzeczywiście obecnie bardzo powszechny, dotyczy osób w różnym wieku. Układ równowagi jest bardzo złożony, przez to rozwiązywanie problemów zdrowotnych z nim związanych ma w sobie coś z łamigłówki. Zawsze lubiłam takie wyzwania. Jak się okazało, niewielu lekarzy tym się zajmuje, w ten sposób trafiłam w niszę – w mojej okolicy jestem jedyną osobą zajmującą się problemem zawrotów głowy. To kolejny powód do zadowolenia i satysfakcji z codziennej pracy.

EBB: Jakie trzy elementy są dla Ciebie najważniejsze w Twojej pracy?

DK: Największą wartością dla mnie jest ciągła wędrówka ku poprawie jakości swojego życia, ale też działania, które mobilizują innych do zadbania o własną codzienność.

Cenię swoją pracę także ze względu na kontakt z ludźmi. Spotkania z nimi są dla mnie inspiracją, podpowiadają nowe możliwości działania. Ważna jest dla mnie możliwość motywowania moich pacjentów do dbania o lepszą jakość ich życia. Pracuję niekonwencjonalnie wykorzystując różne narzędzia. Mój gabinet jest pełen przeróżnych plansz, schematów, modeli. Organizuję również spotkania edukacyjne z pacjentami. Staram się zawsze wytłumaczyć im istotę ich problemów zdrowotnych. Taka świadomość i współpraca bardzo pomaga w procesie leczenia. Jak się okazuje, zaangażowanie pacjentów przenosi się później na inne aspekty ich życia, przyjmują oni aktywną postawę, bardziej starają się w innych sytuacjach życiowych.

Trzecim ważnym dla mnie elementem jest różnorodność mojej pracy i ogrom możliwości, jakie ona daje. Mam taki charakter, że sama potrzebuję tej różnorodności do dobrego samopoczucia. Różnorodne działania i aktywności mobilizują mnie i „nakręcają” do kolejnych. Dlatego połączyłam laryngologię z medycyną estetyczną, stąd też wykłady i spotkania z pacjentami. Wciąż wprowadzam nowe usługi, które odpowiadają na aktualne potrzeby pacjentów, piszę artykuły, dziele się dotychczasową wiedzą.

EBB: Stworzyłaś wspaniałą przestrzeń – Strefa Dobrostanu – skąd pomysł i jaki jest cel?

DK: Pomysł na Strefę Dobrostany kształtował się we mnie od jakiegoś czasu. Temat jakości życia zawsze był dla mnie ważny. Miałam różne pomysły na jego realizację, zmieniały się z upływem czasu. Jednakże dopiero wtedy, kiedy określiłam i wdrożyłam zasady dbania o dobre życie w odniesieniu do siebie, byłam w stanie przenieść tę ideę na innych ludzi. Najpierw powstał blog – obecnie włączony do mojej strony firmowej, fanpage, profil na instagramie. Odbyło się kilka spotkań poruszających temat jakości życia, które ludzie docenili i chwalili. Okazało się, że dzięki tym działaniom mam jeszcze lepszy kontakt z pacjentami, chorymi.

Dzisiaj wiem, że potrafię dać im lepsze wsparcie. Dzięki moim działaniom i mojemu podejściu do życia są bardziej otwarci i chętniej dzielą się swoją codziennością, co często pomaga nam wspólnie dotrzeć do źródła ich problemów i dolegliwości. To wszystko jeszcze bardziej poprawia jakość mojego własnego życia. Mam głębokie poczucie sensu tego, co robię na co dzień.

EBB: Twoim zdaniem potrzebujemy dzisiaj przestrzeni, gdzie możemy czuć się dobrze, połączyć przyjemności z wiedzą ekspertów?

DK: Oczywiście! Potrzebujemy tego wszyscy. W 50 % jesteśmy w stanie sami wpłynąć na stan naszego zdrowia – to staram się przekazać uczestnikom moich spotkań. Świadomość i zrozumienie własnych problemów zdrowotnych to ważny krok w kierunku tworzenia lepszej jakości życia. Pacjenci mają coraz większą wiedzę na ten temat i są bardzo otwarci na moje propozycje. Często wręcz dopytują, kiedy będzie kolejne wydarzenie.

EBB: Jedną z Twoich misji jest integracja i dzielenie się wiedzą z kobietami w Twoim regionie. Rozumiem Cię doskonale, sama pochodzę z Suwalszczyzny. Dlaczego to dla Ciebie takie ważne?

DK: Mam przekonanie, że nasze życie jest wędrówką. Stale kroczymy do przodu i to od nas samych zależy, w którym kierunku pójdziemy. Dotyczy to wszystkich – szczególnie kobiet mieszkających w małych miasteczkach. Wierzę, że , że warto walczyć o dobrą jakość swojego życia, i właśnie tą wiarą dzielę się z kobietami – i nie tylko- wokół mnie. Podczas mojej pracy spotykam wiele wspaniałych, dojrzałych i znających swoją wartość kobiet. Nasze relacje, rozmowy, są niezwykle inspirujące. To działa w obie strony. Dla mnie również są skarbnicą pomysłów do kolejnych działań. Nowe pomysły , które wdrażam, są zwykle efektem takich właśnie rozmów.

EBB: Obserwuję Cię w mediach społecznościowych – publikujesz przepiękne zdjęcia miejsc i natury – to Twoja pasja, odskocznia od biznesu?

DK: Tak, fotografowanie jest jedną z moich pasji. Pierwszy aparat dostałam od Rodziców, kiedy byłam dzieckiem. Wtedy jeszcze zdjęcia były tylko czarno- białe, wymagały pracy w ciemni. To było fascynujące, ale w mojej pasji fotograficznej nastąpiła długa przerwa. W międzyczasie był ogrom nauki i pracy. Jednak ostatnio do niej wróciłam – widzę, to mnie uspokaja, relaksuje. Obcowanie z przyrodą, z pięknem daje wyciszenie, dystans do codzienności. Fascynujące jest odkrywanie w sobie zapomnianych talentów. Odkąd zaczęłam publikować w mediach społecznościowych swoje zdjęcia, często słyszę na ten temat miłe słowa. Największym komplementem jest dla mnie stwierdzenie, że inspiruję do poznawania nowych miejsc.

Dorota Kotowska – specjalista otolaryngolog, lekarz medycyny estetycznej, właścicielka marki Strefa Dobrostanu

Emilia Bartosiewicz – Brożyna – redaktor naczelna LadyBusiness.pl, założycielka Lady Business Club, właścicielka firmy Imagine Yourself Sp z o.o., ekspert osobistego PR w internecie, pomysłodawczyni plebiscytu dla kobiet biznesu Lady Business Awards


Udostępnij