Mindset w biznesie. Jak stworzyć biznes w zgodzie ze sobą?
Zakładamy firmy z przekonaniem, że teraz będziemy swoim sterem i okrętem. Potem zderzamy się z rzeczywistością. Ola Gościniak, autorka nagradzanego bloga Jestem Interaktywna i mentorka, która przeszkoliła już prawie 50 000 Polek, zaprasza na konferencję online “Pierwszy Produkt Online” i dzieli się wskazówkami, co zrobić, żeby prowadzenie biznesu w zgodzie ze sobą nie było tylko mrzonką.
Od wielu lat wspierasz kobiety w rozwoju ich biznesów online. Powiedz, z jakimi najczęściej postawami kobiet się spotykasz? Jak dzisiaj kobiety rozwijają swój biznes online?
Ola Gościniak: Być może znacie przypowieść o rybaku i biznesmenie (opowiadanie pisarza Heinricha Bölla pt. „Anegdota o obniżeniu produktywności” ) jak to rybak na małej wyspie spotyka biznesmena i rozmawiają o swoim sposobie na pracę oraz życie. Biznesmen dziwi się, że rybak łowi tylko do południa, a resztę dnia marnuje na nieproduktywne rzeczy, takie jak, rodzina, spotkania z przyjaciółmi, zamiast to łowić do wieczora. Wtedy mógłby zarobić więcej, kupić lepszą łódź, zatrudniać rybaków, przenieść się do stolicy, założyć wielkie przedsiębiorstwo rybne, a potem sprzedać je po 15-20 latach z wielomilionowym zyskiem. Rybak pyta biznesmena, a po co miałby to zrobić? On odpowiada, że po to, aby przejść na emeryturę, łowić dla przyjemności ryby, a resztę czasu spędzać z rodziną i przyjaciółmi.
Każde z tych podejść jest dobre, jeśli je świadomie wybieramy. Możemy mieć cel stworzenia imperium, świetnie zarabiać i być “biznesmenką” lub “rybaczką”, która pracuje znacznie mniej, nie zapomina o sobie może być podejściem. Myślę, że w obu z tych podejść odnajdzie się wiele z nas. Niestety często zauważam też podejście, gdzie zapracowywujemy się, a wcale nie ma to przełożenia na naszą satysfakcje czy świetne zarobki, w takim przypadku warto przyjrzeć się swoim przekonaniom i poszukać przyczyny takiego stanu. W końcu własny biznes prowadzi się po to, aby tworzyć go na swoich zasadach.
Właśnie w trakcie konferencji będziemy mówić o różnych modelach, bo właśnie w tym jest siła biznesu online – możesz go dopasować do siebie i swojej sytuacji.
No właśnie. Dużo się mówi o tym, żeby prowadzić biznes biznes w zgodzie ze sobą, tylko jak to zrobić w praktyce? Jakie aspekty warto wziąć pod uwagę?
OG: Zacznijmy od 3 rzeczy.
- Wyznacz, co jest dla Ciebie ważne przy prowadzeniu biznesu online. Poznaj ważne dla Ciebie wartości i staraj się w zgodzie z nimi prowadzić biznes. Na przykład moje wartości to: wiedza, zaufanie i wsparcie. Staram się dawać je swoim kursantkom, klientkom, obserwatorkom, bo to jest ważne. Ufam im, wspieram, widzę efekty ich działań nad własnymi produktami online oraz samodzielnie wyklikanymi platformami do sprzedaży tych produktów. I to daje mi tak ogromną satysfakcje, sprawia, że z chęcią wstaję rano z łóżka do pracy i mam motywację, aby pomóc dziś jeszcze jednej kobiecie w osiągnięciu jej marzeń o pracy online na własnych zasadach.
- Zastanów się, na jakim jesteś etapie i na optymalizacji czego zależy Ci czasu, czy pieniędzy. A następnie wykorzystaj zasoby, jakie masz, aby móc ruszyć z biznesem online i móc go rozwijać, by tworzyć biznes na swoich zasadach.
- Zaplanuj godziny swojej pracy, tyle ile chcesz i możesz. Poza godzinami pracy wyloguj się z niej. Dbaj o higienę pracy!
Mam wrażenie, że trudno jest zachować work-life balance prowadząc biznes online, ponieważ cały czas widzimy komunikaty również innych firm. Wiele marek w przestrzeni online działa z rozmachem, podkreślają, że zatrudniają wielu pracowników, pokazują naprawdę duże liczby. Osoby początkujące często obserwują większe marki i nabierają przekonania, że nigdy nie dojdą do takiego sukcesu. Co Ty o tym sądzisz?
OG: Wyobraźmy sobie dwa biznesy: A: Duży prężny biznes, zatrudnia 30 osób, tworzy mnóstwo produktów online, ma obroty ponad 1 500 000 zł rocznie. Wyskakuje z lodówki, wszędzie go pełno. B: Jednoosobowa działalność, nowe produkty 1-2 razy w roku, dorywczo w razie potrzeby współpraca z wirtualną asystentką. Przychód roczny to 150 000 zł. I teraz przychodzi pytanie: ile lepiej zarobić rocznie 1,5 miliona czy 150 tysięcy złotych? Wiele osób pomyśli, że “biznes A to jest to – rozmach, pracownicy, duże liczby – toż to taki biznes się liczy”, a niestety tylko nieliczni pomyślą “halo, a jakie mają koszty?”. No właśnie! Okazuje się, że biznes A ma 1 400 000 zł kosztów, a biznes B zaledwie 20 000 zł. Okazuje się, że zysku na czysto biznes B ma więcej a jego rozkręcenie wymagało mniej czasu, presji i pieniędzy. Warto zadać tutaj sobie pytanie, czy aby na pewno jest dla nas ważne to, aby maksymalizować nasz biznes?
Podczas konferencji “Pierwszy Produkt Online” przedsiębiorcy, którzy prowadzą własne biznesy online podzielą się praktycznymi wskazówkami, które pomogą rozpocząć biznes online z głową. Stawiamy na konkret, aby po takim wydarzeniu uczestnicy otrzymali kluczową pigułkę wiedzy. Mówimy właśnie o tym, jakie są modele tworzenia produktów online, czego nie robić przy produkcji produktów cyfrowych, a co zrobić, żeby od początku nasz biznes był w zgodzie z literą prawa. Najważniejsze jest zrobić pierwszy krok – stworzyć swój produkt cyfrowy i zrobić pierwszą sprzedaż.
W biznesie musimy sprzedawać i umieć liczyć pieniądze, ale nie zawsze potrafimy dobrze pieniędzmi zarządzić. Co zrobić, żeby nie stracić płynności finansowej prowadząc biznes online?
OG: We własnym biznesie warto polubić się z Excelem. To co na pewno powinniśmy zrobić to dobrze wyceniać nasze produkty online, biorąc pod uwagę planowane przychody, ale przede wszystkim wszelkie koszty, łącznie z naszym wynagrodzeniem, podatkami, wynagrodzeniami pracowników, opłacaniem narzędzi, zakupami produktów, czy wyposażenia itd. Jeśli zapomnimy o tym, może okazać, że koniec końców biznes przestaje nam się spinać finansowo, mimo, że są wpływy na konto.
Nie możemy zapominać o swoim wynagrodzeniu w tym naszej niepłatnej bezpośrednio pracy. W własnym biznesie online dużo czasu zajmuje np. odpisywanie na maile, rozliczanie faktur czy inne działania, za które powinniśmy sobie wypłacać wynagrodzenie, mimo, że teoretycznie nie jest to czas poświęcony na pracę nad tworzeniem nowego produktu. Na dodatek warto też myśleć o tym, aby nasza stawka godzinowa pokrywała też nasz urlop, przecież należy nam się płatny urlop za pracę w swoim biznesie. Trzeba wziąć to pod uwagę przy wyznaczeniu swojej stawki godzinowej, na podstawie której będziemy szacować cenę naszego produktu online.
Jeśli weźmiemy to wszystko pod uwagę, wraz z naszym idealnym zarobkiem oraz tym, ile musimy miesięcznie zarabiać jako firma, aby pokryć te wszystkie powyższe koszty i wynagrodzenia. To łatwiej nam będzie zaplanować takie działania, które pójdą w kierunku pułapu, jaki chcemy osiągnąć i łatwiej będzie sprawić, aby biznes nam się spinał.
W przypadku mojego biznesu, zawsze szacuje roczny planowany przychód (minimum, optimum, maximum) i średni miesięczny, a następnie planuję działania promocyjne oraz nowe produkty, które stworzę, aby osiągnąć te założenia. Zazwyczaj jestem najbliżej optimum, to trochę jak samospełniająca się przepowiednia. Dlaczego, bo podświadomie często swoimi działaniami dążymy do osiągnięcia takiego pułapu. Co ciekawe, kiedy na początku swojej drogi biznesowej 10 lat temu, nie robiłam takich planów to wyniki finansowe były bliższe tych minimum lub jeszcze niższe.
Od czego warto zacząć prowadzenie biznesu online? Jaki jest Twój pierwszy krok?
OG: Kiedy podczas mentoringu pracuję ze swoimi kursantkami to polecam im na początek wyznaczenie misji, wizji oraz wartości. To są rzeczy, które towarzyszą, na każdym z etapom rozwoju biznesu online oraz mogą dać wiatru z żagle w tych trudniejszych momentach. Po krótce o co chodzi:
Misja – Powód i motywacja do istnienia Twojej marki. Przyczyna, w którą wierzysz i Twój cel do osiągania.
Wizja – Uwolnij marzenia. Co chcesz osiągnąć dzięki budowanej marce i jak to może wyglądać za kilka lat.
Wartości – Wybierz trzy główne wartości. W jaki sposób będą one wspierać klientów. Jak ich przestrzegać?
Wyznacz, co jest dla Ciebie najważniejsze w prowadzeniu biznesu. Buduj biznes na swoich zasadach i respektuj je. Traktuj siebie w biznesie, jak swojego najlepszego pracownika, którego nie chcesz stracić. Doceniaj siebie! Robisz świetną robotę! Bez Ciebie ten biznes padnie, jesteś jego twarzą! Twój biznes ma być dla Ciebie, a nie Ty masz być dla biznesu.
27-29 września odbędzie się organizowana przez Ciebie Konferencja Pierwszy Produkt Online. Powiedz, co czeka na uczestników i kto najbardziej skorzysta z tego wydarzenia?
OG: Zacznij realizować swoje marzenie o zarabianiu w sieci i stwórz swój pierwszy produkt online. Krok po kroku – od ZERA!
W ciągu trzech dni konferencji przejdziemy wspólnie przez kolejne etapy tworzenia Twojego produktu online. Efekt? Zyskasz niezbędną wiedzę, której potrzebujesz, jeśli dopiero zaczynasz myśleć o swoim biznesie online lub gdy już działasz, ale zależy Ci na lepszych efektach.
Konferencja jest przeznaczona dla dwóch głównych grup uczestników:
Dla absolutnie początkujących. Nie musisz nic wiedzieć o biznesie online, by wziąć udział w wydarzeniu. W trakcie trzech dni konferencji zdobędziesz niezbędną wiedzę, która nie tylko pozwoli Ci wystartować, ale i zwiększyć szansę na świetną sprzedaż w przyszłości.
Dla tych, co już sprzedają online. Prelegenci i prelegentki podzielą się z Tobą doświadczeniem i wiedzą, dzięki czemu szybko wyłapiesz, o co jeszcze możesz zadbać, by Twoje produkty były jeszcze lepsze i sprzedawały się jak świeże bułeczki
Bilety na konferencję online “Pierwszy Produkt Online” są dostępne na stronie: https://olagosciniak.pl/konferencja/
Uwaga! Dla czytelniczek LadyBusiness.pl mamy kod rabatowy na zakup biletu -10% na hasło: ladybusiness