Katarzyna Kobiela: Podstawowe zasady profesjonalnego wizerunku w pracy

Bez względu na to, czy obowiązuje nas w pracy dress code, czy też pracodawca nie określił jego formalnych reguł, zawsze jesteśmy zobligowani do przestrzegania podstawowych zasad dotyczących wizerunku w miejscu pracy. Większość z nas z tego właśnie powodu często staje przed dylematem „czy to na pewno wypada założyć do pracy?”. To czy wypada czy nie, zależy od rodzaju pracy jaką wykonujemy oraz obowiązujących w niej zasad.

Wizerunek to nie tylko nasza wizytówka, ale również firmy, w której pracujemy, dlatego powinniśmy dołożyć wszelkich starań, żeby był jak najbardziej profesjonalny i spójny. W budowaniu profesjonalnego wizerunku pomoże nam znajomość poniższych zasad:

1. Określ swoją sylwetkę i poznaj zasady jej stylizacji. Pozwoli to dopasować garderobę do figury i uniknąć zakupu nieodpowiednich ubrań.

2. Strój musi być adekwatny do branży, w której pracujesz.

Weź pod uwagę charakter pracy, wagę ubioru i do niej dopasuj dress code. Nie wszyscy muszą nosić garnitur i białą koszulę. Inaczej ubierzesz się pracując w banku, inaczej w małej prywatnej firmie, a inaczej w agencji reklamowej, w której strojem musisz podkreślić osobowość, kreatywność i indywidualizm. Wyglądaj schludnie, elegancko, z szacunkiem do osób, z którymi przebywasz i współpracujesz.

Znajdź swój styl. Wszystkiego można się nauczyć. „Elegancja wymaga wiedzy oraz smaku, który można nabyć tylko poprzez obserwacje i doświadczenie życiowe”

3. Dopasuj kolorystykę.

W biznesie króluje zasada: orły są szare- papugi kolorowe. Najlepsze kolory to granat ( wzbudza szacunek, respekt, zaufanie), grafit, biały, szary. W biznesowej etykiecie nie ma miejsca na stroje w barwach jaskrawych. Brąz, róż oraz fiolet to kolory odbierające autorytet. Ale żeby nie być nudnym, wyróżnić się z tłumu i pokazać osobowość – postaw na mocniejszy akcent. Miksuj kolory, ale nie zapominaj o umiarze. Czarny garnitur tylko na wieczór!

4. Zadbaj o dodatki.

Elegancka torebka, dobry pasek, zegarek, okulary i obuwie – to nieodłączne elementy stroju. W biznesie obowiązuje zasada „trzech dodatków”. Jeżeli nie musisz jej przestrzegać możesz poszaleć z dodatkami np. kolorowy szal, apaszka, duża kokarda, mocniejsza biżuteria, oryginalna w kolorze lub formie torebka etc.

5. Zwracaj uwagę na buty!

Są niezwykle ważnym elementem garderoby. Kupuj obuwie dobrej jakości, klasyczne lub wręcz przeciwnie ekstrawaganckie i oryginalne. Buty zapadają niezwykle w pamięć, a niestety często są złodziejem wizerunku. W biznesowej garderobie obowiązują te z zakrytymi placami. Pomimo niechęci do tego rodzaju obuwia (zwłaszcza latem), musimy przestrzegać tej zasady. Jeżeli możesz sobie pozwolić na letnie sandały, pamiętaj o zadbanych stopach i paznokciach.

6. Cieliste rajstopy lub rajstopy w sprayu.

Na biznesowe spotkania lub tam, gdzie obowiązuje formalny dress code rajstopy są obowiązkowe. Jeżeli nie musisz nosić rajstop nie zapominaj o depilacji i bardzo przydatnych rajstopach w sprayu. Wyrównują koloryt skóry i tworzą powłokę przypominającą lycre.

7. Stawiaj na jakość, nie na ilość.

Pozbądź się wszystkich zniszczonych, spranych, staromodnych ubrań. Strojem wyrażamy szacunek rozmówcy, sprany lub wyciągnięty sweter nie jest wiec najlepszym pomysłem ( nawet jeżeli jest naszym ulubionym)

8. Klasyka zawsze w cenie ( 70% klasyki, 30% trendów)

9. Makijaż i fryzura również tworzą Twój wizerunek.

W pracy nie ma miejsca na balowe koafiury oraz smoky eyes.

10. Biała koszula, klasyczna marynarka, bluzka z kokardą lub żabotem ( nie dla Pań o dużym biuście), dobry jakościowo T-shirt, jeansy w ciemniejszym kolorze (bez dziur i „udziwnień”), mała czarna, klasyczne materiałowe spodnie ( proste lub cygaretki), prosty sweter w serek ( ładnie wygląda z koszulą pod spodem), garnitur – ostatnio modny w połączeniu ze sportowym obuwiem (najlepiej grantowy, biały lub w innym ulubionym kolorze), elegancki kombinezon, ciekawe bluzki (niewielkie wzory, modny fason) to tylko kilka rzeczy, które powinny się znaleźć w Twojej „pracowej” szafie.

11. NIE dla: głębokich dekoltów, mini i maxi, neonowych kolorów, getrów, krótkich spodenek, kabaretek, skórzanych świecących spodni, butów na koturnie na bardzo wysokim obcasie, prześwitujących materiałów (pod białą koszulę zakładaj cielisty stanik), frywolnej biżuterii, jaskrawych paznokci lub obdrapanego lakieru na paznokciach stóp i dłoni, zbyt mocnego zapachu perfum ( w ciągu dnia używamy delikatniejszych zapachów, mocne zarezerwowane są na wieczór), olbrzymiego loga na ubraniach i dodatkach, widocznej bielizny.

Pamiętaj: Biznesowy wizerunek charakteryzuje klasyka, jakość, prostota, elegancja i umiar

Autor: Katarzyna Kobiela – Stylista, personal shopper, kreator wizerunku biznesowego. Prowadzi warsztaty ze stylizacji sylwetki, protokołu dyplomatycznego, dress codu, savoir- vivre, udziela konsultacji w zakresie doradztwa personalnego oraz wizerunku ludzi biznesu, zarówno kobiet jak i mężczyzn, ekspert Akademii Marki z Klasą. www.zakupyzestylista.com.plCzytaj więcej >>
Artykuły autora >>


Udostępnij