Jak być sobą w biznesie i nie zwariować
Bycie przedsiębiorcą to pełnienie wielu różnych ról równocześnie - od stratega i wizjonera po dyrektora operacyjnego, księgowego i przedstawiciela handlowego. Codziennie wykorzystujemy wiele różnych umiejętności – jedne są nam bliższe, w inne wchodzimy z pewnym wysiłkiem. Nieustannie uczymy się czegoś nowego. Odnosimy mniejsze i większe zwycięstwa, a czasami odbieramy gorzkie lekcje.
Czy w tej zabieganej rzeczywistości jest miejsce na bycie sobą? Czy da się zachować swoją odmienność? Z różnych stron słyszymy jaki powinien być przedsiębiorca: odważny, pewny siebie, kreatywny, innowacyjny, umiejący podejmować ryzyko, zdeterminowany…. Czy rzeczywiście istnieje jeden uniwersalny przepis na sukces? Czy wszyscy, pomimo swej różnorodności, powinni podążać tą samą ścieżką? A może da się jednak wykorzystać swoją unikalność z powodzeniem dla biznesu? Co może zrobić właścicielka małej firmy, aby pozostać sobą i w zgodzie ze swoimi wartościami, zainteresowaniami i mocnymi stronami osiągać sukces w biznesie?
Autentyczność – źródło zaufania i komfortu
Według ekspertów ds. brandingu, najlepszym sposobem na wyróżnienie się w biznesie jest zbudowanie marki na swojej autentyczności – oparcie się na tym, co jest w nas, co wynika z tego kim jesteśmy, jakie mamy marzenia, talenty i jakie doświadczenia nas ukształtowały. Autentyczność buduje głęboką więź – sztucznie wykreowany wizerunek działa na krótką metę. Potencjalny klient, poznając Cię bliżej, może utożsamiać się z tobą, a dzięki temu zyskuje pewność, że zrozumiesz jego potrzeby. „Chemia” jest niezmiernie ważna we wszelkich biznesach, gdzie liczy się głęboka relacja. Możliwość pracy z tymi właściwymi klientami, to ogromny komfort. To, co robisz nabiera głębszego sensu, kiedy czujesz, że jest to ktoś, z kim chcesz pracować i z kim obcujesz z przyjemnością. Rośnie wówczas satysfakcja z pracy, zaangażowanie i motywacja wewnętrzna. Taki kontakt przestaje być tylko biznesem i staje się ważną relacją wzbogacającą obie strony. Wiesz po co wstajesz każdego dnia z łóżka i odnajdujesz swoje powołanie
Unikalność – poznaj swoje zasoby.
Możliwość bycia sobą w biznesie ma wiele zalet. Niektórzy osiągają to w sposób naturalny, inni muszą nad tym popracować. Aby zrobić to w sposób efektywny, warto zacząć od zadania sobie fundamentalnego pytania: kim jestem? To pytanie otwiera drzwi do niezwykle ciekawego, ale czasem też niełatwego procesu samopoznania i rozwoju:
- Jakie są moje talenty?
- W czym jestem wyjątkowa?
- Jak mi to służy w życiu prywatnym i zawodowym?
- Czy umiem z tego korzystać?
- Co dobrego wynika z tego dla świata?
- Za co ceni mnie otoczenie?
- Co jest po drugiej stronie – w czym nie jestem dobra?
- Czy mam to pod kontrolą?
- Czy umiem zarządzać swoimi słabościami?
Pierwszym krokiem na drodze do pielęgnowania swojej unikalności jest poznanie siebie. Nie jest to wcale wiedza powszechna. Praca z klientami pokazuje mi, że najtrudniejsze pytania to te, które dotyczą nas samych, które wymagają introspekcji i refleksji. W codziennym pędzie rzadko mamy okazję o tym pomyśleć. Często polegamy na opinii innych, ulegamy presji otoczenia, a czasem jesteśmy niewolnikami różnego rodzaju przekonań. To wszystko blokuje naszą autentyczność i prowadzi do zbudowania wizerunku, jaki wydaje nam się użyteczny lub jest oczekiwany w danej sytuacji. Ceną jaką za to płacimy jest utrata naszej podstawowej przewagi jaką jest unikalność.
Otaczający nas świat wydaje się wzmacniać ten trend. Już od dziecka system edukacji nakłania nas do skupienia swoich wysiłków na podciągnięciu niedoborów. Rzadko kiedy uwaga nauczycieli skierowana jest na indywidualne predyspozycje uczniów. Powszechnym jest podejście: jesteś w czymś słaby, to pracuj nad tym, poświęcając czas i wysiłek, aż osiągniesz biegłość. A jeśli jesteś w czymś dobry, to nie musisz się tym szczególnie zajmować …
Podobne zasady obowiązują w organizacjach – ujednolicony system szkoleń wspiera rozwój kompetencji potrzebnych firmie do realizacji jej celów biznesowych, a indywidualne potrzeby rozwojowe pracowników, ich uwarunkowania i talenty brane są pod uwagę dużo rzadziej.
Skąd zatem mamy wiedzieć, co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi?
Twoje talenty mocną strona firmy
Prowadzone od lat badania naukowe dowodzą, że wykorzystywanie swoich naturalnych talentów w pracy przekłada się bezpośrednio na poziom zaangażowania pracowników i sukces rynkowy firm. Instytut Gallupa – międzynarodowa organizacja zajmująca się badaniami trendów rynkowych, od ponad 40 lat prowadzi na całym świecie badania nad mocnymi stronami oraz tym, w jaki sposób przyczyniają się one do wzrostu efektywności i sukcesu w pracy. Efektem tej pracy jest stworzenie teorii mocnych stron i listy 34 talentów – uniwersalnych cech, którymi dysponuje każdy z nas, a które decydują o tym, co jest naszą specjalizacją. Według badań z 2015 r, świadome wykorzystanie zaledwie 5, dominujących talentów umożliwia znaczący wzrost codziennej skuteczności w pracy.
Przekładając to na świat małych biznesów można powiedzieć, że lepsze poznanie siebie pozwala lepiej określić wizję swojego biznesu i strategię działania, a dzięki budowaniu autentycznej komunikacji z klientem nawiązywać relacje, które będą dla obu stron satysfakcjonujące.
Zarówno wykorzystywanie swojego potencjału, jak i zarządzanie obszarami słabości przynosi wymierne korzyści – oszczędza energię i poprawia efekty naszych działań.
Warto zatem zainwestować w proces poznania siebie. Jest na to wiele sposobów – od autorefleksji i przyjacielskiego feedbacku zaczynając, na profesjonalnym wsparciu i wykorzystaniu narzędzi psychometrycznych kończąc. I pamiętajmy – rozwój to nie hobby – to inwestycja w swoją produktywność i sukces zawodowy!
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zapraszam Cię już 20.03 na Brainstorm w Warszawie, którego tematem będzie inwestowanie w mocne strony
I pamiętaj, o maksymie głoszonej przez Oscara Wilde:
„Bądź sobą. Wszyscy inni są już zajęci”
Autor: Justyna Przybysz – Ekspert HR. Jest konsultantem HR, mentorem, coachem i trenerem biznesu. Specjalizuję się w rozpoznawaniu potencjału i rozwijaniu talentów, które budują zaangażowanie pracowników i generują zyski firm.
Od ponad 20 lat realizuję w biznesie projekty z ludźmi i dla ludzi. Wielokrotnie przekonałam się, że ich powodzenie zależy od zaangażowania i kompetencji realizujących je zespołów. Najbardziej zaangażowani ludzie to Ci, którzy mają okazję robić to, do czego są stworzeni. Dzięki temu osiągają ponadprzeciętne wyniki, a firmy realizują cele biznesowe.