Coraz więcej kobiet stawia na swój biznes

Ambitne, pracowite i świetnie wykształcone – według statystyk Polki są najbardziej przedsiębiorcze w Europie. Jak wynika z danych GUS, kobiety stanowią 51,6 proc. ogółu społeczeństwa i ponad 50 proc. ludności w wieku produkcyjnym. W Polsce zatrudnionych jest 65,1 proc. kobiet[1]. Niestety, nadal odnotowuje się dużą dysproporcję w zarobkach – kobiety zarabiają średnio o 19 proc. mniej niż mężczyźni[2]. Nie dziwi więc, że coraz częściej decydują się na własną działalność gospodarczą.

Współczesne kobiety nie boją się realizacji swoich planów. Wiele z nich, chce uciec od pracy na etat i samodzielnie kreować swoją przyszłość biznesową. Dzięki wprowadzonym uproszczeniom i zmianom przepisów (np. zniesienie wymogu zgłoszenia działalności gospodarczej Państwowej Inspekcji Pracy), coraz łatwiej jest założyć własną firmę. – Każdy początkujący przedsiębiorca, poza stworzeniem biznesplanu, zaprojektowaniem strony internetowej, czy zatrudnieniem pracowników musi określić ryzyka związane ze swoją działalnością gospodarczą. Jednym z takich ryzyk jest brak odpowiedniego ubezpieczenia. Warto pomyśleć zarówno o ubezpieczeniu majątku i jak i odpowiedzialności cywilnej, zwłaszcza gdy zamierzamy kierować firmą usługową. OC przydaje się wtedy, gdy wyrządzimy szkodę osobom trzecim (naszym klientom). Co można zaliczyć do takich szkód? Zatrucie pokarmowe w naszej restauracji, pomyłkę w aptece przy wydawaniu leku na receptę, zniszczoną skórę po zabiegu w salonie kosmetycznym etc. W tych sytuacjach klient może żądać wysokiego odszkodowania, a to może powodować problemy z płynnością finansową firmy – mówi Marta Mazaraki, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Majątkowych w Gothaer TU S.A. Na co jeszcze zwrócić uwagę, zakładając jednoosobową działalność gospodarczą? Oto kilka kroków do własnego biznesu.

Krok 1

Biznesplan

Biznesplan to podstawa każdej firmy. Zanim zaczniemy rejestrację firmy, powinniśmy przeanalizować wszystkie wydatki, na jakie będziemy narażeni, oraz określić kapitał własny, który możemy zainwestować. Konieczna będzie też dokładna analiza rynku oraz konkurencji. Już na starcie warto określić liczbę klientów, których musimy pozyskać, by zacząć generować zyski. Trzeba określić, kim są i jakie mają potrzeby, zbadać konkurencję oraz opracować plan wejścia na rynek.

Krok 2

Wybór formy opodatkowania

Wybór formy opodatkowania jest jedną z najtrudniejszych decyzji. Początkujący przedsiębiorca ma do wyboru cztery możliwości. Jedną z nich jest opodatkowanie na zasadach ogólnych, tj. przy zastosowaniu skali podatkowej – 18 proc. i 32 proc. – tej formy nie trzeba zgłaszać do urzędu skarbowego, ponieważ jest ona przyznawana automatycznie. Kolejną z nich jest opodatkowanie według jednolitej stawki podatkowej 19 proc. – o takiej formie należy powiadomić urząd skarbowy. Zaletą jednolitej stawki jest jej niezmienność, nawet jeśli przekroczymy granicę dochodu. W przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – podatek opłacany jest jedynie od przychodu. Niestety, nie wszyscy mogą wybrać ten sposób opodatkowania. Ostatnią formą opodatkowania jest karta podatkowa. Podobnie jak ryczałt, ta forma opodatkowania jest przewidziana tylko dla określonej przepisami grupy przedsiębiorców.

Krok 3

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej

Warto dobrze przemyśleć formę opodatkowania, ponieważ przedsiębiorca musi się określić w tej sprawie już przy rejestracji firmy. Przystępując do zgłoszenia działalności gospodarczej w gminie, należy wypełnić wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, który jest dostępny również on-line. Aby firma znalazła się w rejestrze CEIDG, należy podać: adres firmy, NIP, PESEL, kod działalności składający się z pięciu znaków ułożonych według Polskiej Klasyfikacji Działalności, adres mailowy, numer telefonu kontaktowego, rodzaj opodatkowania, datę rozpoczęcia działalności oraz dane rachunków bankowych. Dużym ułatwieniem jest fakt, że złożenie wniosku o rejestrację działalności gospodarczej CEIDG-1 wiąże się z jednoczesnym zgłoszeniem do ZUS/KRUS, GUS i naczelnika urzędu skarbowego.

Krok 4

REGON, NIP i ZUS

Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest posiadanie numeru REGON i NIP. Po uzyskaniu przez przedsiębiorcę wpisu do CEIDG, GUS w ciągu siedmiu dni nadaje przedsiębiorcy numer REGON. Jeżeli w momencie zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej przyszły przedsiębiorca miał nadany NIP, nie ulega on zmianie. Jeśli jednak w chwili składania wniosku rejestracyjnego CEIDG-1 nie posiadał NIP-u, zostanie on nadany po rejestracji. Ponadto, w ciągu siedmiu dni od daty rozpoczęcia działalności, konieczne jest zgłoszenie w odpowiednim dla przedsiębiorcy oddziale ZUS siebie, osoby zatrudnionej i osoby współpracującej do odpowiednich ubezpieczeń. Przedsiębiorca zobowiązany jest złożyć formularz ZUS ZUA, chyba że jednocześnie zatrudniony jest w innej firmie – wtedy powinien złożyć ZUS ZZA (zgłoszenie tylko do ubezpieczenia zdrowotnego). Wszystkie niezbędne formularze można znaleźć na stronie ZUS.

Krok 5

Ubezpieczenie

Ubezpieczenia majątkowe dla firm nie są obowiązkowe, ale warto rozważyć wykupienie polisy. – Zakres ubezpieczenia jest uzależniony od rodzaju prowadzonej działalności – mówi Marta Mazaraki, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Majątkowych w Gothaer TU S.A. – Ubezpieczeniem można objąć budynki, budowle, lokale, sprzęt elektroniczny, maszyny, urządzenia i wyposażenie np. biura. Warto pamiętać, że polisa może chronić również mienie, które przyjęliśmy do sprzedaży, oraz mienie naszych pracowników – podkreśla Marta Mazaraki. Jeśli zamierzamy zatrudniać pracowników, warto wykupić dla nich polisę NNW. Ważną kwestią, o której zapominają przedsiębiorcy, jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, które przydaje się zwłaszcza w prowadzeniu działalności usługowej (np. hotelu, zakładu fryzjerskiego, kosmetycznego, kawiarni). – Polisa odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności chroni nas na wypadek roszczeń osób trzecich. Trzeba pamiętać, że odszkodowania z tego tytułu mogą być naprawdę wysokie – dodaje Marta Mazaraki. Przy wyborze ubezpieczenia warto zwrócić uwagę na zakres ubezpieczenia oraz wysokość sumy gwarancyjnej.

***
Grupa Gothaer to jedna z największych i najstarszych grup ubezpieczeniowych w Niemczech. Działa na rynku od ponad 200 lat i może pochwalić się zaufaniem 3,4 mln Klientów.    

Gothaer w Polsce

W ciągu 20 lat obecności w Polsce, Gothaer TU S.A. (dawniej PTU S.A) stał się jednym z większych towarzystw ubezpieczeniowych w naszym kraju. W 2014 roku znalazł się w pierwszej dziesiątce majątkowych towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce.

Gothaer TU S.A. świadczy ubezpieczenia zarówno Klientom indywidualnym, jak i korporacyjnym. W szerokiej ofercie towarzystwa znajdują się takie produkty jak: ubezpieczenia komunikacyjne, mieszkaniowe, osobowe, turystyczne oraz rolne. Firma oferuje także kompleksowe rozwiązania ubezpieczeniowe dla sektora MŚP oraz Klientów korporacyjnych. Gothaer TU S.A. nieustannie się rozwija, stawia na innowację i rozbudowuje wachlarz usług. I tak, jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce stworzył specjalne programy ubezpieczeniowe dedykowane elektrowniom wiatrowym i fotowoltaicznym.

Firma posiada ogólnopolską sieć dystrybucji i współpracuje z ponad 3 tys. agentów ubezpieczeniowych.

Nagrody i wyróżnienia

Gothaer TU S.A. duży nacisk kładzie na jakość świadczonych usług i zapewnienie wysokiego poziomu satysfakcji Klientów. Wysoką jakość obsługi potwierdzają wyniki realizowanych cyklicznie przez firmę badań satysfakcji Klienta oraz przyznane wyróżnienia: „Gwiazda Obsługi Jakości 2016” czy „Turbina Polskiej Gospodarki 2015”.

 

[1] Kobiety i mężczyźni na rynku pracy, GUS 2016.

[2] Ogólnopolskie Badania Wynagrodzeń, Sedlak&Sedlak.


Udostępnij