Jak współpracować z agencją SEO?

Pozycjonowanie strony to kompleks różnych działań - od technicznych po skierowane na pozyskanie sprzedaży. W obliczu takiego wyzwania, często rezygnujemy z edukowania samych siebie w obszarze marketingu internetowego i zlecamy działania na zewnątrz. Czy warto zaufać agencji pozycjonującej? Jak się przygotować do takiej współpracy, aby zaowocowała rosnącą sprzedażą?

search-engine-optimization-1521118_1920

Zanim podpiszesz umowę z agencją SEO

Współpraca z agencją wiąże się oczywiście z podpisaniem umowy. W Polsce powszechne są umowy długoterminowe, które zakładają konieczność współpracy nawet przez kilka lat! Warto przeanalizować, z jakimi kosztami wiąże się pozycjonowanie i czy na pewno nie będą dla firmy obciążeniem.

Pozycjonowanie to usługa, która nie przynosi efektów z dnia na dzień. W związku z tym firma staje przed wyzwaniem – inwestuje przez wiele miesięcy, mimo że sprzedaż ani drgnie. To zupełnie normalne na początku współpracy. Jeśli jednak ten stan utrzyma się rok i dłużej, a umowa zakłada 3 letnią współpracę? Czy firma nadal będzie w stanie co miesiąc opłacać taką usługę?

Znacznie bezpieczniejszą formą współpracy jest umowa z maksymalnie kilku miesięcznym okresem wypowiedzenia. W takiej agencji mamy pewność, że pokaźne grono klientów to efekt skutecznych działań, a nie podchwytliwych zapisów w umowie. Inną korzyścią jest możliwość rezygnacji z usługi, jeśli stwierdzimy, że nie spełniła naszych oczekiwań.

Czy pozycjonowanie jest angażujące?

Pozycjonowanie stron powierzyliśmy już agencji. Czy możemy więc odetchnąć i wrócić do swoich zadań? Pamiętaj, że pozycjonowanie jest nieszablonowym i szerokim działaniem. Twój udział jest niezbędny chociażby po to, by mieć kontrolę nad efektywnością działań. Ale w całym procesie pozycjonowania potrzebna jest także Twoja wiedza ekspercka na temat Twojego biznesu.

Jednym z elementów pozycjonowania stron jest budowa skutecznych treści. Nie wyobrażam sobie powierzyć w pełni swoich treści komuś spoza mojej branży. Potrzebuję czasu, aby zweryfikować teksty copywriterów i opublikować je na stronie, jeśli tak ustaliłam z agencją. We współpracy z agencją warto określić Twoje oczekiwania wobec tekstów na stronę, przekazać wszelkie niezbędne materiały, zasugerować styl i sposób komunikacji, a na koniec zweryfikować treści przed dodaniem na stronę.

Trzeba przygotować się także na ewentualne koszty związane z wprowadzaniem zmian na stronie. Jeśli nie robisz tego sama, będziesz musiała to zlecać. Zmiany w związku z prowadzonym pozycjonowaniem będą obejmować na przykład zmiany w kodzie strony, optymalizację metadanych (tytuł i opis strony widoczny w wynikach wyszukiwania Google), wdrożenie przekierowań i usunięcie duplikacji treści.

Trzymaj rękę na pulsie – analityka internetowa

Współczynnik odrzuceń, konwersje wspomagane, wyniki organiczne, PPC… Trzeba przyznać, że marketing internetowy może przytłoczyć liczbą trudnych pojęć. Szczególnie jeśli współpracujesz z agencją, powinnaś poznać te wszystkie pojęcia. Będą Ci potrzebne do analizy efektów pozycjonowania.

Zapoznaj się ze wskaźnikami Google Analytics i śledź takie dane jak:

  • przyrost sesji i odsłon
  • współczynnik odrzuceń
  • współczynnik konwersji celu
  • liczba konwersji
  • źródło pozyskania
  • zachowanie użytkownika w witrynie i inne.

Agencja ma dostęp do specjalistycznych narzędzi, monitorujących obecność strony w wynikach wyszukiwania. Sama możesz jednak sprawdzać ręcznie, czy strona jest widoczna na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google.

Zalecam korzystanie z przeglądarki w trybie incognito. Wtedy masz pewność, że na kształt wyników wyszukiwania nie wpłynęła historia odwiedzin stron. Wpisz w wyszukiwarkę pozycjonowaną frazę, np. “hotel spa gdynia na weekend” i sprawdź, czy Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania. Warto testować różne kombinacje fraz, np. poprzez zmianę kolejności słów w frazie. Dla Google to zupełnie różne zapytania.

Pozycjonowanie a dostępy dla agencji

Oczywiste jest, że agencja będzie potrzebowała dostępu do Twojej strony internetowej, konta na Google Analytics czy nawet serwera FTP. Zachowaj ostrożność i zawsze notuj, jakie dane i komu udostępniasz. Przy czym nie zalecam udostępniania własnych loginów i haseł. Na potrzeby agencji lepiej stworzyć osobne konta z dostępem do strony. Natomiast w Google Analytics dodać użytkownika za pomocą funkcji w administracji Google Analytics. Dzięki temu po zakończonej współpracy po prostu usuniesz konto czy użytkownika.

Często spotykam się z sytuacją, w której właściciele stron zlecają założenie konta  Google Analytis agencji. To wygodne rozwiązanie pod warunkiem, że ostatecznie to właściciel otrzymuje pełne dostępy do Google Analytics. Niestety, doskonale znam przypadki, kiedy właściciel ma jedynie wgląd w konto, a właściciel zostaje agencja. Niesie to za sobą szereg problemów – nie możesz jako właściciel korzystać w pełni z możliwości narzędzia. A po zakończonej współpracy…zostajesz z niczym.

Kiedy współpraca z agencją nie ma sensu?

Wypozycjonowanie strony w Google jest coraz trudniejsze i wymaga pracy kilku osób. Ma to wpływ na cenę pozycjonowania. Można znaleźć oferty taniego pozycjonowania, ale korzystanie z takich usług jest ryzykowne. Z czego wynikają wysokie koszty agencji?

Agencja wykupuje dostęp do szeregu narzędzi do monitorowania strony, dzięki temu masz wgląd w bogate statystyki, a agencja może czuwać nad bezpieczeństwem Twojej strony.

Nad stroną pracuje kilka osób – pozycjoner, copywriter, specjalista od optymalizacji konwersji, linkbuilder…Im większy budżet tym większe możliwości.

W kolejnych etapach pozycjonowanie wspierane jest także za pomocą działań ePR, czyli dystrybuowania wartościowych treści związanych z Twoją ofertą na portalach i blogach.

No dobrze, ale jeśli mimo to nie stać Cię na wydatek rzędu 1500 zł miesięcznie? Zamiast ryzykować kary za pozycjonowanie niezgodne z zaleceniami Google, lepiej podjąć tymczasowo działania na własną rękę. Nie mam tu na myśli samodzielnego pozycjonowania strony, bo do tego niezbędna jest wiedza i doświadczenie. Możesz jednak samodzielnie pracować nad jakością swojej strony:

  • zoptymalizuj zdjęcia – nadaj plikom graficznym odpowiednie nazwy, najlepiej z frazą i nazwą firmy, uzupełnij tekst alternatywny <alt>, dostosuj rozmiary zdjęć, aby nie obciążać strony,
  • zadbaj o treści – upewnij się, że Twoje treści są unikalne i atrakcyjne dla odbiorcy, w miarę możliwości wzbogać je o frazy związane z Twoim biznesem, na początek najlepiej frazy typu long-tail, czyli złożone z wielu wyrazów, np. dekoracje wnętrz mieszkania poznań nowocześnie,
  • stwórz blog tematyczny – pisz bogate treści tematycznie powiązane z Twoją ofertą, promuj treści w newsletterze, w mediach społecznościowych i poprzez współpracę z portalami i blogami,
  • zadbaj o adresy URL – adresy w witrynie powinny być czytelne dla odbiorcy, tzn. odpowiadać tytułowi danej podstrony, zarówno główny nagłówek podstrony, jak i adres URL powinny zawierać frazę i w miarę możliwości być tożsame,
  • dodaj swoją firmę w Google Maps i Google Moja Firma.

Prowadzenie takich przykładowych działań nie spowoduje, że wypozycjonujesz swoją stronę, ale na pewno będziesz w lepszej sytuacji niż ktoś, kto nie robi nic. To również lepszy wybór niż korzystanie z podejrzanie tanich usług SEO.

Masz wpływ na to, czy współpraca z agencją SEO będzie dla Ciebie dobrym doświadczeniem czy udręką. Poza aspektami, które opisałam w tekście zwróć też uwagę na to, jak jesteś obsługiwana. Będziesz się często kontaktować z agencją. To naturalne, że lepiej współpracuje się z sympatycznymi ludźmi, którzy mówią Twoim językiem. Na szczęście dobrych agencji w Polsce nie brakuje, więc na pewno znajdziesz tę jedyną.

Autor:  Anna Zalewska – Manager marketingu w agencji Widoczni. Zajmuje się marketingiem internetowym, a jej specjalność to content marketing od budowy strategii po realizację. Działa w agencji widoczni, gdzie współtworzy zespół marketingowy. Szkoli pracowników, blogerów, studentów i właścicieli firm z podstaw marketingu internetowego, analityki internetowej i content marketingu. Czytaj więcej >>