Ostatnie sześć miesięcy to bardzo intensywny czas rozmów, konsultacji online, czasem nawet 5-6 godzin dziennie. Uwielbiam taki system pracy, mimo, że czasem odczuwam zmęczenie pracą przed komputerem (tzw. zoom fatigue). Pracuję, przede wszystkim, z właścicielkami firm w ramach społeczności Lady Business Club, ale także poza nią. To mądre, świadome i niesamowite kobiety biznesu. I co najważniejsze odważne – bo zakładając własną firmę już wykazały się odwagą w realizowaniu swoich marzeń i pomysłów.

Zastanawiam się tylko – gdzie jest ta odwaga – kiedy rozmawiamy o budowaniu świadomego wizerunku ekspertki w sieci? Wiem, że kobiety nie lubią słowa ekspert. Zauważyłam jednak jeszcze jedną rzecz, która pojawia się, praktycznie w każdej indywidualnej rozmowie. Porównywanie się, a właściwie odwoływanie się, do światła innych. 

Kobiety mówią, że chcą być tak jak X i Y, chcą tak jak on/ona występować publicznie czy nagrywać LIVE. Tak bardzo skupiają się na tych “swoich guru”, że finalnie zapominają o sobie, o tym, jakimi są wspaniałymi kobietami i specjalistkami w swoich dziedzinach. A co bardziej mnie zaskakuje i smuci, finalnie nie robią nic aby ruszyć z miejsca i być tymi rozpoznawalnymi markami. Przepraszam robią jedną rzecz – chodzą na kolejne szkolenia i warsztaty do tych słynnych osób, wierząc, że sam udział i zdjęcia ze spotkań zdziałają cuda. Jednak w budowaniu marki w sieci samo „bywanie” to za mało.

Najczęstsze argumenty, według mnie, tylko wymówki to:

  • Chcę być tak jak ona/on, ale pewnie nigdy nie będę, bo przecież nie mam takiego budżetu;
  • To co ona/on robi jest takie cudowne, to co ja robię nie jest takie pasjonujące;
  • Kto będzie mnie słuchał i czytał moje wpisy?;
  • Skoro już jest specjalista w tej dziedzinie to po co kolejny ekspert w tej branży?.

Uwaga, powiem teraz prawdę – nigdy nie będziesz tak jak on czy ona. I teraz najważniejsza rzecz – TO BARDZO DOBRZE!

Jesteś inna, masz inne talenty, inne kompetencje, inne marzenia, inne wartości. Czasem tak oryginalne, tak piękne, choć głęboko schowane. Jak powiedział Oscar Wilde: „Bądź sobą bo wszyscy inni są już zajęci”.

Owszem, obserwuj znane osoby, ich system działania, zasięgi, podglądaj aplikacje czy aplikacji, których używają, ale nie staraj się być nimi. Przestań świecić ich światłem, zacznij wreszcie świecić swoim. Pokaż światu kim jesteś, to jakie Ty masz talenty, kompetencje, wartości. Nie ma na świecie dwóch dokładnie takich samych osób, nie ma dwóch identycznych ekspertów, pracujących dokładnie w ten sam sposób. Różni ich komunikacja, marzenia, wartości, system działania. Znajdź Twój własny, unikatowy, zwyczajnie TWÓJ!

Co możesz zrobić?

Zacznij od określenie gdzie chcesz być i kim chcesz być.

Podpowiedzią może być określenie, na którym poziomie eksperta jesteś bazując na bezpłatnym ebooku, który jakiś czas temu przygotowałam „Na jakim poziomie eksperta jesteś” (pobierz TUTAJ). Podczas jednego z webinarów, który prowadziłam jakiś czas temu okazało się, że wiele kobiet wcale nie chce być super star światowej sławy. Warto jednak wiedzieć gdzie zmierzasz.

Określ jasno i konkretnie Twoje cele i marzenia. 

Jeśli ich nie sprecyzujesz, to jak zmierzysz, że zrealizowałaś to czego pragnęłaś? Wiem, że właścicielki firm nie lubią targetów, procesów, schematów, bo przecież nie po to wyszły z korporacji, żeby teraz ograniczać się jakimiś ramami. Ale w budowaniu marki w sieci potrzebny jest plan działania, publikacji oraz strategia.

Bądź cierpliwa

Nie wszystko wydarzy się od razu, w pierwszym tygodniu. Te wszystkie znane osoby też kiedyś zaczynały, wiele z nich znam osobiście i wiem, że zaczynały od 100 fanów czy 5 osób na warsztacie. Ale miały marzenia i konsekwentnie je realizowały, cierpliwie czekając na wynik. Pracując, a nie czekając aż samo się zrobi!

Miej wiarę we własne możliwości – uwierz, że możesz wszystko. 

Ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia a nie budżet. Liczy się dobry pomysł, ciekawy projekt, dobrze opisana komunikacja i Twój przekaz. A co najważniejsze Twoja historia. Z doświadczenia i obserwacji wiem, że ludzie kochają historie, chcą wiedzieć kto za tym stoi. I nie chodzi tu o pokazywanie życia prywatnego, co jesz na śniadanie itp., ale czym się interesujesz, jakim jesteś człowiekiem, o czym marzysz, co jest Twoją misją życiową, jaką drogę przeszłaś, dlaczego ktoś miałby Cię polubić i Ci zaufać? 

Spodziewaj się,  że nie zawsze będziesz zrozumiana.

Miej odwagę wyróżniać się z tłumu. Szczególnie jeśli wchodzisz na rynek z nowym produktem lub usługą, która wymaga budowania świadomości. To wymaga czasu i determinacji, a co najważniejsze konsekwencji. Oczywiście najwięcej będą mieli do powiedzenia Ci, którzy nic nie robią lub są nadal na poziomie planowania. 

Zacznij budować swoją społeczność.

Bardzo często kobiety są tak zafascynowane społecznościami innych, że nie dostrzegają swojej mocy sprawczej, tego co robią i jak, poprzez swoje działania, pomagają innym. 

Wyobraź sobie, że masz grupę życzliwych Ci osób, klientów, znajomych, z którymi możesz rozmawiać o tym, co kochasz robić. Od swoich guru możesz nauczyć się jak to sprzedać, przecież wielokrotnie byłaś ich klientką, prawda?

I najważniejsza rzecz DZIAŁAJ!

Wielokrotnie rozmawiałam z kobietami, które wciąż marzą, myślą, planują i często zazdroszczą innym. Bez działania trudno o wyniki. Siedząc w kącie nie znajdą cię, jak mówi stare przysłowie. Buduj swój PR wokół Twojej marki, zacznij świecić swoim światłem, przecież jest takie piękne!

Chcesz ruszyć z miejsca? Dołącz >>>TUTAJ <<< do bezpłatnego webinaru Jak budować swoją rozpoznawalność i osobisty PR, który odbędzie się 21.09.2020 o godz. 8:30.

Emilia Bartosiewicz – Brożyna – redaktor naczelna LadyBusiness.pl, założycielka i prezes Lady Business Club, ekspert osobistego PR w internecie, pomysłodawczyni plebiscytu dla kobiet biznesu Lady Business Awards. Od 2011 roku łączy samotne liderki i motywuje je do świadomego budowania swojej rozpoznawalności.

Inne artykuły autorki

emilia bartosiewicz brożyna | marka w sieci | rozpoznawalność | wizerunek w internecie

Czytaj także