Sprzedający i kupujący – romans doskonały

Romans nie zdarza się tak po prostu. Najczęściej powodem jest brak czegoś, co dla nas niezbędne, ważne, potrzebne. Romanse kwitną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie internetowym – nikogo to już nie dziwi. Dlaczego klienci tak chętnie oddają się w ramiona e-commerce? Jaka jest historia zakupowego e-romansu?

pexels-photo-374899

 

Powodów jest wiele, a stale dostarcza ich jeszcze dynamiczne życie, jakie prowadzimy.  Przede wszystkim coraz bardziej cenimy sobie wygodę. Cierpimy na deficyt czasu i niedobory energii, zwłaszcza na wielogodzinne zakupy, a sklepy są dla nas za daleko. E-kochanek/e-kochanka ma za to do zaoferowania emocjonujące urozmaicenie naszej szarej codzienności. Lekarstwem na nasze bolączki są kuszące sklepy internetowe, gdzie zakupy możemy zrobić o każdej porze i bez większego wysiłku, a także spokojnie obejrzeć produkty. Komunikacja z nowym partnerem lub partnerką przychodzi z łatwością, ponieważ nie jest obciążona dotychczasowymi frustracjami. E-commerce kokietuje nas większym wyborem i swobodą, brakiem kolejek, możliwością zasięgnięcia wcześniejszej opinii o produkcie czy sprzedawcy, a przede wszystkim możliwość dostarczenia zakupów wprost pod drzwi naszego domu.

Skoro zakupy internetowe są spełnieniem wielu pragnień klientów, dlaczego niektóre platformy sprzedażowe nie odnoszą sukcesów? Jak sprawić, aby romans pomiędzy sprzedawcą, a odbiorcą był doskonały?

Uwiedź odpowiedni target

Kochanek jest uwodzony przez swojego partnera, ponieważ tego chce. Podobnie jest z klientem. Skuteczniej jest poświęcić swoją uwagę osobie zainteresowanej, potrzebującej konkretnej usługi niż komuś, kto jest na nie zupełnie obojętny. Odpowiednie skierowanie reklamy, to 90 % sukcesu. Najszybciej sprzedasz coś tym osobom, które szukają właśnie teraz produktu lub wiesz, że niedługo będą go potrzebować np. mężczyźni tydzień przed Dniem Kobiet zaczynają szukać bukietów, by móc je dostarczyć swojej ukochanej.

Wybierz właściwe miejsce na randkę

Aby wywrzeć wrażenie na ukochanym/ukochanej musisz wybrać odpowiednie miejsce na spotkanie. Odpowiednie, to znaczy takie, które zagwarantuje Wam spędzenie czasu w miłej atmosferze. Sprzedawca także musi być  świadomy, gdzie w Internecie umieścić komunikat na temat swojego sklepu, produktów czy działalności, aby mieć gwarancję, że dotrze on do klienta. Z jakich kanałów zatem korzystać? Odpowiedź zapewne już znasz – jest banalnie prosta : mamy do dyspozycji trzy platform internetowe o największych zasięgach:

  • Google – wyszukiwarka zdominowała światowy rynek i stała się swego rodzaju ”dominującą siłą” w Internecie. W Polsce korzysta z niej 99% internautów.
  • YouTube – tuż po Google, najbardziej popularna wyszukiwarka informacji wideo. Zrzesza użytkowników z całego świata.
  • Facebook – największy serwis społecznościowy o ogromnych możliwościach marketingowych, który działa na zasadzie rekomendacji.

Stosuj odpowiednie narzędzie, zależnie od tego co lubi osoba z którą chcesz romansować.

Komplementy, czułe słówka, troskliwy wzrok – wypowiadane słowa i gesty mają wielką moc dla romansu.  Podobnie jest ze sprzedażą. Świadomy handlowiec wie, że musi stale podgrzewać nawiązany już kontakt z potencjalnym klientem. Podsycać może go narzędziami dostępnymi w Internecie – dosłownie na wyciągnięcie ręki. Musisz pamiętać jednak, że najlepsze i najskuteczniejsze wyniki z możliwych przyniosą działania doświadczonych specjalistów w tej dziedzinie. Do najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych w przypadku klientów zainteresowanych, ale jeszcze niezdecydowanych należą:

Google Merchant

Narzędzie pozwala na efektywniejsze dotarcie do klientów poprzez bezpośrednie pokazanie produktu w wyszukiwarce. Dzięki tej usłudze możesz docierać do klienta nie tylko poprzez tekst, ale i obraz wtedy, kiedy akurat go szuka. Pozwala to na stworzenie dużo bardziej atrakcyjnego dla odbiorcy komunikatu. Zaletą GM jest to, że płacisz za reklamę tylko wtedy, gdy kupujący kliknie w nią i przejdzie na Twoją witrynę z ofertą. Ponadto zdjęcia, nazwa produktu, cena, nazwa sklepu wyświetlane są podczas wyszukiwania zarówno na komputerze jak i  tablecie czy telefonie.

i

 

Linki sponsorowane (Adwords)

Pozwalają na szybkie dotarcie do klienta i gwarantują wysokie miejsce w wyszukiwarce Google, ponieważ pokazują się jako jedne z pierwszych wyników. Płacisz za kliknięcie, a nie za wyświetlenie reklamy. Każda kampania jest dopasowywana do konkretnych potrzeb i stale monitorowana. Pozwala przyciągnąć ruch na stronę, zwiększyć liczbę klientów i sprzedaż lub sprawić, aby klienci do Ciebie zadzwonili. AdWords daje możliwość reklamowania się w konkretnej lokalizacji – w miejscowości, regionie lub kraju i we właściwym czasie. Linki sponsorowane wyświetlają się w wyszukiwaniach Google na komputerze, tablecie, telefonie.

w

Remarketing dynamiczny w sieci reklamowej Google

Innymi słowy – reklama podążająca za klientem. W tym przypadku baner reklamowy jest dokładnie dostosowany do treści, które potencjalny klient niedawno przeglądał na Twojej stronie internetowej. Dzięki temu, możesz nad nim pracować, oferując dokładnie dopasowane produkty. Reklamy wyświetlają się w sieci reklamowej Google – jest to rozległa sieć witryn, które udostępniają swoją powierzchnię reklamową. Pozwala to wyświetlać reklamy potencjalnym klientom, gdy będą przeglądać inne witryny. Płacisz tylko za stawkę tysiąca wyświetleń reklamy, czyli tylko za te, które są widoczne co najmniej przez 1 sekundę;

Remarketing w sieci reklamowej Google z banerami animowanymi

Remarketing pozwala na ponowny kontakt z osobami, które już odwiedziły Twoją witrynę lub sklep internetowy – to już wiecie. Animowane banery reklamowe przyciągają uwagę i pozwalają utrwalić przekaz reklamowy i świadomość marki w głowie odbiorcy. Również te reklamy wyświetlają się w rozległej sieci witryn reklamowych Google, które udostępniają swoją powierzchnię reklamową. Pozwala to wyświetlać reklamy potencjalnym klientom gdy będą przeglądali inne witryny. Tak samo jak w remarketingu dynamicznym, płacisz tylko za stawkę kosztu tysiąca wyświetleń reklamy, czyli te widoczne co najmniej przez 1 sekundę.

Remarketing na Facebooku

Umożliwia, tak jak pozostałe, ponowny kontakt z osobami, które już odwiedziły Twój sklep internetowy. Możemy zachęcić te osoby do polubienia profilu naszego sklepu na facebooku lub zaprezentować im produktu, które wcześniej widziały w naszym sklepie i zachęcić ich do powrotu, a tym samym zwiększamy szanse by doszło do romansu, który kończy się zakupami.

Remarketing na YouTube

Pozwala na ponowny kontakt z osobami, które już odwiedziły Twoją witrynę, sklep internetowy, lub weszły w interakcję z kanałem na YouTube. Reklamy wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Youtube lub podczas oglądania wideo. Świetnie sprawdza się tu 6-sekundowa reklama (Bumper Ads), której nie można pominąć. Nie powoduje ona irytacji długością wyświetlania, a odbiorca dostaje w pigułce najważniejsze informacje o firmie, produkcie czy usłudze. Również w tym przypadku posiadasz pełną kontrolę nad budżetem i decydujesz, ile chcesz wydać na kampanię. Wybierając takie działania przyczyniasz się do utrwalenia przekazu reklamowego i swojej marki.

y

 

Kampania na YouTube

Za pomocą YouTube możesz dotrzeć do ogromnej ilości potencjalnych klientów. Kampania wideo na YouTube posiada szeroki wachlarz zastosowań. Począwszy od możliwość kierowania reklam na konkretne grupy odbiorców poprzez budowanie świadomości marki lub produktów, po edukację produktową, a także zachęcenie do odwiedzin witryny lub kupna. Reklamy wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Youtube lub podczas oglądania wideo. Podobnie jak w przypadku remarketingu na YT – tu też sprawdzają się są reklamy 6-sekundowe, a Ty posiadasz pełną kontrolę nad budżetem.


Trzymaj rękę na pulsie

Romans, z różnych powodów, okazuje się często tylko przelotną znajomością, dlatego warto mieć stale na uwadze zamiary ukochanej lub ukochanego i wyciągać z nich wnioski. Analogicznie jest ze sprzedażą internetową. Efekty swoich działań musisz na bieżąco monitorować, aby wiedzieć czy przynoszą zamierzony rezultat. W jaki sposób?  Warto, abyś poznał dwa przydatne narzędzia, które pozwolą Ci na pełną kontrolę swojej aktywności w sieci – Google Analytics i Google Tag Manager. Znasz je? To świetnie! Jeśli nie miałeś jeszcze okazji poznać – czytaj dalej!

Pierwszy z nich – Google Analytics – to darmowe narzędzie do analizy statystyk serwisów internetowych. Jego zadaniem jest śledzenie ruchu na stronie, sprzedaży oraz konwersji (np. zakupu, zapisania się na newsletter, ściągnięcia pdf itd.). Dzięki GA dowiesz się, co robią Twoi potencjalni klienci na stronie, jak długo na niej przebywają, jakie elementy ich przyciągają, a które odpychają. Ponadto, jakie treści na Twojej witrynie są najpopularniejsze, z jakich urządzeń i lokalizacji użytkownicy ją odwiedzają, wreszcie – uzyskasz charakterystykę klienta (płeć, wiek, zainteresowania itp.). GA to naprawdę nieocenione narzędzie, które pozwoli Ci na dostosowanie witryny tak, aby zwiększyć w efekcie zyski Twojej firmy. Pamiętaj jednak, że tylko sumienna i prawidłowa interpretacja przyniesie zamierzone efekty.

Google Tag Manager to także w pełni darmowe narzędzie, którego zadaniem jest magazynowanie tagów. Na czym to polega i jakie będziesz miał z tego korzyści? GTM zastąpi wszystkie kody, jakie do tej pory musiałeś zamieszczać na stronie, aby móc badać i analizować wyświetlania, konwersje, błędy występujące na stronie lub inne działania na swojej witrynie. Niezależnie od tego, ilu tagów używasz, Google Tag Manager ułatwi Ci pracę oraz wpłynie na szybkość ładowania strony WWW. Dzięki temu pomoc działu IT nie będzie potrzebna, a praca marketingowca przebiegnie o wiele szybciej i sprawniej.

Udoskonalaj relację

Kontakt z klientem jaki i z kochankiem buduje się na sukcesach i porażkach. Ważne, by wyciągać z nich odpowiednie wnioski. Potknięcia w przypadku sklepu internetowego z pewnością utrudniają użytkownikom korzystanie z serwisu. Co zrobić, by podnieść jakość e-commerce? Musisz zapewnić klientowi obsługę na najwyższym poziomie:

  • szybka wysyłka i płatność,
  • produkty stale w magazynie,
  • szybka odpowiedź na wiadomości klientów,
  • zrozumiały interfejs strony,
  • prosty formularz zakupu (jak najmniej pól do wypełnienia),
  • zrozumiała nawigacja strony,
  • nawigacja filtrująca produkty,
  • wyszukiwarka na górze strony (najlepiej z podpowiedziami najczęstszych zapytań),
  • poczucie bezpieczeństwa: opinie użytkowników, gwarancja zwrotu towaru itp.,
  • możliwość zakupu bez zakładania konta,
  • korzyści za zapisanie się do newslettera,
  • wysokiej jakości zdjęcia produktów.

Pamiętaj, najtrudniejsze jest pozyskanie klienta, więc musisz zrobić wszystko aby go zatrzymać!

 

Autor: Adam Grabowski – właściciel agencji marketingu internetowego ze statutem Google Partner – WildMoose.pl Czytaj więcej >>
Artykuły autora >>