Psychologia sprzedaży, Mateusz Grzesiak

Temat sprzedaży jest bardzo pożądany i zdecydowana większość przedsiębiorców szuka skutecznych narzędzi i rozwiązań jak więcej sprzedać, jak zdobyć więcej klientów. Nawet jeśli mówimy o budowaniu osobistej marki, to i tak element sprzedaży jest bardzo ważnym elementem, którego nie można pominąć.

psychologia sprzedaży

Kiedy na jednym ze spotkań biznesowych organizowanych przez klub biznesowy Lady Business Club dla przedsiębiorczych kobiet, głównie właścicielek firm, padły pytania: „Czy jesteś handlowcem i czy czujesz sie przedstawicielem handlowym?” Odpowiedzi były jasne i zdecydowane: „Ależ skąd!” Jednak drugie pytanie: „Kto u Ciebie w firmie ma największy wpływ na sprzedaż?” Tym razem odpowiedz rownież była jasna: „Ja, czyli właścicielka firmy”. Temat sprzedaży jest bardzo pożądany i zdecydowana większość przedsiębiorców szuka skutecznych narzędzi i rozwiązań jak więcej sprzedać, jak zdobyć więcej klientów. Nawet jeśli mówimy o budowaniu osobistej marki, to i tak element sprzedaży jest bardzo ważnym elementem, którego nie można pominąć.

Na polskim rynku znaleźć można bardzo wiele pozycji na temat sprzedaży, i to różnej: bezpośredniej, online, zespołowej, itp. Kiedy trafiłam na książkę „Psychologia sprzedaży”  Mateusza Grzesiaka (psychologa interdyscyplinarnego i miedzynarodowego trenera)  pomyślałam, że pewnie nic nowego i tak się nie dowiem,  ale jednocześnie byłam ciekawa jego podejścia i opinii na temat sprzedaży. Szczególnie że zainteresował mnie podtytuł książki – droga do sprawczości, niezależności i pieniędzy.

Informacje na pierwszych stronach nie były dla mnie czymś nowym, w części Inner Game, poświęconej zasadom budowania najlepszego wrażenia, omówione zostały podstawowe techniki wywierania pierwszego wrażenia, wizerunku, mowy ciała – prawdopodobnie dla początkujących przedsiębiorców przedstawione opisy bedą strzałem w dziesiątkę.

Natomiast kolejny rozdział Relations Game wzbudził bardzo duże zainteresowanie, być może dlatego że jestem praktykiem i do wszystkiego podchodzę praktycznie – a ta cześć jest poświęcona przede wszystkim skutecznym technikom wzbudzania zaufania, budowania relacji i rzeczywistej obserwacji oraz określania potrzeb klienta. Jedną z ciekawszych opisanych technik jest prepace czyli technika polegająca na wyprzedzaniu wątpliwości klienta. Autor pisze o trzech skutecznych technikach pomocnych w przygotowaniu się do rozmowy z klientem:
1. Zrób listę trzech największych problemów, jakie mogą pojawiać się podczas rozmowy z klientem;
2. Znajdź rozwiązanie tych problemów;
3. Opowiedz o takich problemach klientowi z jednoczesnym podaniem mu gotowych rozwiązań.

Inną metodą wartą uwagi jest zaangażowanie czyli aktywny udział w procesie sprzedażowym, czyli np. warto zadać kilka pytań klientowi, tak aby przygotował odpowiedzi na kolejne spotkanie. Może on też wypełnić np. już jakieś dokumenty. Ciekawa jest także future pace – zdobycie informacji gdzie dokładnie klient bedzie korzystał z Twojego produktu, komu o nim powie, jak będzie korzystał z produktu, itp.

Książka jest zdecydowanie warta uwagi, to pozycja dla wszystkich, którzy poszukują konkretnych, praktycznych i skutecznych technik oraz metod sprzedaży.

Na koniec zapraszam aby przyjrzeć się i odpowiedzieć na bardzo ciekawe pytania zawarte w książce, które z pewnością pomogą stać się lepszym sprzedawcą:

  1. Co odróżnia Ciebie od innych?
  2. Jakich 5 rzeczy najbardziej ukształtowało Ciebie jako człowieka?
  3. Jakie 3 rzeczy najbardziej lubisz robić?
  4. Jakie są 3 najważniejsze doświadczenia w Twoim życiu?
  5. Na jakie rozdziały podzieliłbyś swoje życie?

Więcej informacji na temat książki TUTAJ

Autor: Emilia Bartosiewicz – redaktor naczelna portalu ladybusiness.pl, ekspert budowania osobistej marki w internecie, założycielka i prezes klubu biznesowego Lady Business Club, wspólnik w spółce Business Unlimited