W gronie autorów znaleźli się eksperci współpracujący z największymi markami w kraju (m.in. Grupa Adamed, Credit Agricole, Avon, Allegro). Swoje doświadczenie w wielkim marketingu przenieśli na grunt mniejszych biznesów. – Czytając ich rekomendacje, mamy pewność, że nowoczesny marketing nie jest zarezerwowany wyłącznie dla globalnych marek. Równie dobrze sprawdza się w przypadku lokalnych graczy. Nasi przedsiębiorcy znajdą tu wiele gotowych pomysłów na to, jak rozruszać własny marketing – mówi Marcin Kopczyński pomysłodawca poradnika „Marketingowe trendy dla mikro i małych przedsiębiorstw”, członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

Poradnik to kopalnia pomysłów dla firm działających w różnych branżach. Wśród jego odbiorców są przedsiębiorcy prowadzący salony urody, szkoły językowe, prywatne gabinety lekarskie, biura rachunkowe, czy firmy usługowe. Trafił również do członków Izby Gospodarczej w Wodzisławiu, Izby Przemysłowo‑Handlowej Rybnickiego Okręgu Przemysłowego, czy Forum Firm z Radlina.

Co kręci klientów?

Jednym z rekomendowanym w poradniku trendów jest video marketing. – Do niedawna taki marketing był niedostępny dla większości. Dziś nawet średniej klasy smartfon jest w stanie poradzić sobie z nagraniem materiału filmowego w dobrej jakości. Dlatego przedsiębiorcy coraz częściej wyciągają z kieszeni telefony i nagrywają wartościowe materiały. W 2017 roku 62 proc. Polaków nie przeczytało żadnej książki. Jestem jednak pewna, że w tym czasie obejrzało dziesiątki, a może setki filmów na Facebooku – przekonuje Magdalena Daniłoś z jastrzębskiej agencji OFFON.

Treści jak pieniądze

Rzadko stosowanym przez lokalne firmy sposobem pozyskiwania uwagi klientów jest marketing treści. Treścią (contentem) będzie film instruktażowy, poradnik w formie nagrania dźwiękowego, artykuł ekspercki, newsletter, webinar, czyli wszystko to, co może zainteresować potencjalnych klientów. Pozytywne skojarzenia z marką prędzej czy później przełożą się na zyski. Co ważne, taki marketing jest ekonomiczny, ponieważ bazuje na materiałach, które można wykorzystywać wielokrotnie. – Recykling treści robi się na wiele sposobów. Jeden temat może być na przykład podstawą do artykułu problemowego, poradnikowego, wywiadu, treści na bloga, punktem wyjścia do webinaru, spotkania sprzedażowego, mailingu, postu w social mediach i wielu innych aktywności. Efekty przyjdą już po kilku miesiącach – mówi Adam Sanocki, Partner Zarządzający w firmie doradczej Attention Marketing, Prezes Attention Marketing Institute.

Obecność w social media obowiązkowa

Planując działania wizerunkowe, nie można zlekceważyć obecności w mediach społecznościowych. Trzeba jednak wiedzieć, jak to robić, żeby wypaść lepiej niż konkurencja. – Małe lokalne biznesy już od dawna korzystają z internetu jako podstawowego nośnika treści reklamowych. Obecnie jest to najlepszy sposób na skuteczne pozyskiwanie klientów z małych, sprofilowanych grup. Przedsiębiorcy, którzy chcą komunikować się ze swoimi klientami poprzez Facebooka, muszą nauczyć się coraz lepiej optymalizować swoje kampanie reklamowe, aby osiągać z nich jak najlepsze rezultaty. Po drugie, muszą tworzyć naprawdę angażujące i przyciągające uwagę treści – wyjaśnia Przemysław Przybylski, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej i rzecznik prasowy banku Credit Agricole.

Wydarzenia nadają rozgłos

W event marketingu chodzi o organizację wydarzeń utrwalających pozytywne skojarzenia z firmą. Duże firmy chętnie łączą je ze społecznym zaangażowaniem i wartościami. – W ostatnich latach można zauważyć, że coraz popularniejsze stają się wydarzenia, które poruszają się wokół tematów związanych z innowacjami, działalnością charytatywną i ekologią. Bez względu na to, czy produkujesz wydarzenia na zlecenia klientów, czy organizujesz swoje własne, korzystaj z tych trendów. Nawet organizując cykliczną imprezę integracyjną, możesz wpleść w nią jeden z tych nurtów – mówi Tomasz Groń, Haker Wzrostu i Specjalista ds. Marketingu w agencji PROIDEA.

Aby skorzystać z wiedzy ekspertów, wystarczy wejść na stronę www.poradniktrzyznaki.pl i bezpłatnie pobrać e-booka. – Nieczęsto się zdarza, aby wiedza ekspercka na takim poziomie była dostępna za darmo. Ważniejsze jest jednak to, że przedsiębiorcy z regionu dostają gotowe pomysły na marketing, który napędza sukcesy wielkich marek – dodaje Marcin Kopczyński.

Więcej o autorach poradnika:

Przemysław Przybylski – pełni funkcję dyrektora Biura Komunikacji Korporacyjnej i rzecznika prasowego banku Credit Agricole. Wcześniej był rzecznikiem i kierownikiem Działu Public Relations Lotniska Chopina w Warszawie, a także rzecznikiem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Lasów Państwowych. Przez ponad 10 lat był dziennikarzem, m.in. w RMF FM, Telewizji Polskiej i Ekspressie Wieczornym.

Adam Sanocki – Partner Zarządzający w firmie doradczej Attention Marketing, Prezes Attention Marketing Institute. Zajmuje się doradztwem biznesowym i komunikacyjnym. Biegle porusza się między światem biznesu, instytucjami rządowymi i organizacjami pozarządowymi. Specjalizuje się w budowaniu strategii komunikacyjnych, tworzeniu i wsparciu procesów sprzedaży, komunikacji kryzysowej.

Magdalena Daniłoś – CEO w agencji OFFON, ekspert z zakresu marketingu w mediach społecznościowych. Specjalizuje się w komunikacji video. Trener, szkoleniowiec, wykładowca i opiekun merytoryczny studiów podyplomowych „Marketing Internetowy” na AGH.

Tomasz Groń – Haker Wzrostu i Specjalista ds. Marketingu w agencji PROIDEA. Ma za sobą ponad 60 projektów m.in. w Austrii, Indiach, Hongkongu i Wielkiej Brytanii. W PROIDEI pomaga w edukacji i cyfrowej transformacji poprzez budowanie społeczności za pomocą wydarzeń. Jest też związany ze Smogathonem oraz Krakowskim Festiwalem Filmowym.

Czytaj także