Czego szukasz kiedy wchodzisz na Instagrama, Facebooka czy LinkedIn? Inspiracji, motywacji, wiedzy? Chcesz wypełnić czas pomiędzy spotkaniami? Podzielić się Twoimi spostrzeżeniami lub wiedzą? A może leżysz gdzieś na plaży i wrzucasz Twoje zdjęcie z pięknego miejsca? Wszystko w porządku do momentu kiedy zaczynasz patrzeć na innych myśląc, że są lepsi od Ciebie.

Nie wszystkie zdjęcia w internecie są wyznacznikiem sukcesów innych

Pamiętaj, że nie wszystko, co widzisz w social mediach, jest zgodne z rzeczywistością. Czy możliwe jest, żeby każdy o każdej porze dnia i nocy był uśmiechnięty? Ostatnio robiłam mini detox od social mediów (matko jakie to trudne!). Skąd ta decyzja? A to dlatego, że sama wkręciłam się w patrzenie na innych i porównywanie się do innych! Ich posty wydawały mi się lepsze, ważniejsze, ładniej napisane. A osiągnięcia większe i ciekawsze. I wcale nie jest to takie łatwe, żeby dostrzec, tak od razu, co dzieje się z Twoimi myślami, emocjami i działaniami. W pewnym momencie zatracasz się i nie wiesz jak to zatrzymać. Uwierz, wiem co mówię.

W listopadzie 2022 w trakcie wieczoru Lady Business Awards występowała Janina Bąk (Daily) Poruszała temat postów w social mediach, a mianowicie – kiedy odbiorcy przestają nas lubić, a wręcz zaczynają nienawidzieć (mocne słowa!). Jednym z tych powodów są zdjęcia z wakacji, szczególnie te z bajecznych miejsc. Z jednej strony uwielbiamy piękne zdjęcia miejsc czy ludzi, ale z drugiej czasami staje się to niebezpieczne. Jeśli skupiamy się tylko jednej stronie medalu. Przecież zrobienie takiego zdjęcia wymaga pracy i przygotowania, a wyjazd do bajecznych miejsc wymaga pieniędzy. A ktoś kto ma własną firmę wie co to znaczy.

Przed każdym moim wyjazdem pracuję dużo więcej niż normalnie, muszę zaplanować zadania, projekty tak, żeby w trakcie urlopu o nich nie myśleć. Nie szukać w stresie internetu, żeby coś opublikować lub sprawdzić. Oczywiście możesz pracować inaczej niż ja, w innej branży, w innej formie. Ważne abyś znalazła swój sposób pracy i relaksu. W moim przypadku jak pracuję to na 100% jak odpoczywam to też na sto procent. A to, że uwielbiam podróże to czasem, niestety, zatracam się w pracy. A potem mój kręgosłup i ciało daje mi sygnały – halo przystopuj. Czy to wszystko pokazuję w internecie? Pewnie, że nie. Wybieram momenty, emocje, myśli, którymi chcę się podzielić. Wierzę, że ważne są te posty, które dają wartość innym. Mogą wnieść coś dobrego, innego w życiu osób, które czytają lub oglądają.

Porównuj się tylko siebie

Powtarzam kobietom biznesu, żeby porównywały się tylko do siebie. To hasło plebiscytu #LadyBusinessAwards również w tym roku. Okazuje się, że ma ono większe znaczenie niż sama myślałam. Często pojawia się także w mojej pracy z klientkami lub członkiniami społeczności na Platformie LBC

I co z tego, że je powtarzam, jak sama złapałam się na tym, że gasiłam swoją pewność siebie? Patrzyłam na innych, oglądałam ich zdjęcia, posty i video. I za każdym kolejnym postem łapałam się na tym, że zaczynałam wątpić w moje umiejętności, działania czy projekty. Przecież inni robią takie wspaniałe rzeczy, a moje są takie nijakie. I żeby było jasne kibicuję tym, których oglądam i trzymam kciuki za powodzenie ich biznesów. Czuję też radość, kiedy widzę, że realizują swój pomysł lub projekt, o którym wspominały mi kilka lat temu. Często są to pomysły, które urodziły się podczas naszych konsultacji. Nie pamiętam już w jakiej książce, ale przeczytałam kiedyś, że nie można innym zazdrościć, ale trzeba wysyłać im pozytywne emocje i życzyć wszystkiego co najlepsze. W teorii ma to sens, prawda? Ale w prawdziwym życiu nie zawsze jest łatwe.

Jednak kiedy tak popatrzysz na innych to potrzeba dużej pewności siebie, żeby się nie pogubić i nie kwestionować tego kim jesteś i gdzie jesteś w porównaniu do innych. 

O ile rozpoznanie cudzych cech i prawidłowości zachowania jest w wysokim stopniu trafne, o tyle rozpoznawanie własnych cech i prawidłowości jest w wysokim stopniu nietrafne. Zupełnie nieźle znamy innych, bardzo słabo znamy samych siebie.” – pisze Wiesław Łukaszewski w książce „Pięknie się różnić, mądrze być podobnym” wydawnictwa Smak Słowa

Siebie słabiej znamy niż innych?

Erwin Goffman mówi, że są reguły dwojakiego rodzaju: „reguły udostępniania danych przez aktora oraz reguły interpretacji danych przez obserwatora”.

Moja droga pamiętaj o tym, że Twoja interpretacja danych może być zupełnie inna od tego, co pokazuje aktor czyli każda z nas obecna w social mediach. Widzisz to co chcesz zobaczyć, co akurat Cię porusza, a może to czego akurat potrzebujesz. Pytanie jak do tego podejdziesz i jakie wnioski z tego wyciągasz.

„Różnić się pięknie to nie tylko dawać świadectwo przekonaniu, że drugi człowiek ma prawo być inny niż ja, a nawet mieć inne niż ja przekonania, to nie tylko akceptacja tej odmienności, lecz także dopuszczenie myśli, że on może mieć rację, a zarazem odrzucenie myśli, że przez swoją odmienność staje się a priori gorszy. – pisze Wiesław Łukaszewski. Ale ważne jest także to co nas łączy.

Kiedy obserwujesz kogoś kto Ciebie porusza, wręcz wkurza, to zadaj sobie pytania:

  • Czemu mnie to porusza?
  • Dlaczego, tak naprawdę, mnie denerwuje?
  • Co mnie w tej osobie pociąga, fascynuje?
  • Co ta osoba mi pokazuje, za czym tęsknisz, lub chcesz mieć?
  • Co inspiruje Ciebie w tej osobie, co dobrego możesz wziąć od tej osoby?
  • Na co jesteś gotowa, aby być i mieć to co ta osoba? (na końcu dnia może się okazać, że wcale nie chcesz mieć takiego życia)

Pamiętaj #porownujsiedosiebie Tylko Ty znasz Twoją historię, rodzinę, korzenie, dokonania, porażki i słabości. Nie ma na świecie dwóch dokładnie takich samych osób, ekspertek. Każdy z nas jest różny, ale w tym możecie tkwić także piękno. Nie zapominaj o tym kiedy zaczniesz wątpić w siebie i Twoje osiągnięcia. Przypomnij co daje Ci radość i dlaczego robisz to co robisz. Ja również musiałam sobie to niedawno przypomnieć. Pomogło mi

A jak chcesz popracować nad tym jak ogarnąć Twój chaos w internecie to zapraszam do mnie lub do społeczności LBC

Autorka: Emilia Bartosiewicz – Brożyna – redaktor naczelna LadyBusiness.pl, założycielka i CEO Lady Business Club, ekspert osobistego PR w internecie, pomysłodawczyni bezpłatnego plebiscytu dla kobiet biznesu Lady Business Awards. Od 2011 roku łączy przedsiębiorcze liderki i motywuje je do świadomego budowania swojej rozpoznawalności.

emilia bartosiewicz brożyna | kobiety biznesu w internecie | marka kobiety | Social Media

Czytaj także