Nagrody wciąż budują pozycję firm

O tym, jak wykorzystać nagrody i wyróżnienia do promocji swojej firmy oraz na czym opierać swój wizerunek, aby odnieść sukces na rynku opowiada Marcin Andrzejewski, Dyrektor Programowy Centralnego Biura Certyfikacji Krajowej.

marcin andrzejewski

Kto powinien brać udział w programach, plebiscytach i konkursach? Czy małe, lokalne firmy mają w nich szanse?

Wszystko zależy od charakteru konkursu, są programy branżowe, niszowe, jaki i ogólnopolskie czy międzynarodowe. Ważne, jaką wartość komunikuje nagroda i czy jest ona spójna z wizerunkiem, który chcemy budować. W jakim obszarze pomoże nam wzmocnić komunikację, do kogo i gdzie dzięki niej dotrzemy. Organizatorzy najczęściej oceniają konkretne rzeczy, jak jakość produktu, obsługi, pomysłowość projektu, a wielkość ani staż firmy często nie mają znaczenia. Prestiżowe nagrody wygrywają często niewielkie firmy, co stanowi dla nich wyjątkową wartości i o wiele mocniej wpływa na ich pozycję na rynku niż w przypadku dużych korporacji. Ale wyróżnienia to skuteczne narzędzie promocji zarówno dla marek, które dopiero zaczynają działań na rynku i chcą się wybić, jak i dla tych, które istnieją dłużej, ale chcą dotrzeć do nowych klientów, zdobyć kontrahentów czy po prostu zwiększyć sprzedaż.

Czy dzisiaj, gdy mamy tak wiele dostępnych narzędzi promocyjnych, nagrody i certyfikaty wciąż maja znaczenie?

Oczywiście, choć służą już do czegoś zupełnie innego niż kilkanaście lat temu. Na początku mojej działalności służyły firmom głównie do tego, by potwierdzać jakość i rzetelność, a konsumentom ułatwiać decyzję, który produkt wybrać. Prezes firmy stawiał statuetkę w widocznym miejscu, zawieszał certyfikat nad biurkiem, a komunikacja wygranej ograniczała się do komunikatu prasowego. Jeśli była to nagroda konsumencka, odpowiedni znaczek drukowano na opakowaniu. Tych znaczków było niewiele, więc rzeczywiście wyróżniały produkty. Dziś wielu producentów tworzy swoje znaczki, przez co ich siła osłabła, a klienci uodpornili się na ich obecność (choć badania pokazują, ze nadal dla ¼ klientów mają one znaczenie w procesie zakupowym). Kiedyś te wyróżnienia w dużej mierze leczyły polskie firmy z kompleksów wobec zachodnich marek i przekonywały polskiego konsumenta, że krajowe produkty nie są gorsze. Tamte czasy minęły. Dziś nadal nasze certyfikaty i wyróżnienia są poświadczeniem pozycji firmy i jakości oferty, ale coraz częściej służą również do podkreślenia, że dana marka reprezentuje określone wartości, ważne z punktu widzenia konsumenta. I są źródłem nieograniczonych możliwości promocyjnych.

Jakie możliwości promocyjne ma Pan na myśli?

Wygrana w konkursie branżowym może być źródłem niezliczonych korzyści, wszystko zależy od tego, co zapewnia organizator (najczęściej jest to promocja w swoich i zewnętrznych mediach), ale też od inwencji nagrodzonego. Jeśli poprzestaniemy na biernej komunikacji to rzeczywiście niewiele pożytku dostrzeżemy z nagrody. Można ją jednak wspaniale „ograć”, przede wszystkim PR-owo – tak, aby wzmocnić pozytywny wizerunek, podnieść poziom zaufania do firmy i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Największe możliwości stwarzają media społecznościowe, ale nie można zapominać też o tradycyjnych komunikatach prasowych, newsletterach, reklamach, stronie internetowej czy katalogu produktów. To pozytywny komunikat, który umiejętnie wykorzystany zwiększa widoczność firmy, stwarza świetny pretekst do nawiązania kontaktu z kontrahentami, klientami, mediami i sponsorami.

A jakie korzyści biznesowe daje wygrana w konkursie?

Z wygraną wiążą się często dodatkowe benefity, np. szkolenia, warsztaty, coaching, audyt, networking czy udział w prestiżowym wydarzeniu. W konfrontacji z innymi firmami mamy okazję lepiej przyjrzeć się swojemu biznesowi, znaleźć jego mocne i słabe strony, podejrzeć konkurencję, zapoznać się z trendami i oczekiwaniami rynku. Nie zapominajmy też o psychologicznym znaczeniu wygranej – wiadomość o nagrodzie to świetna okazja, by podziękować zespołowi za ciężką pracę, nagrodzić go, pochwalić, zmotywować do dalszych działań. Nagrody budują również pozycję firmy na rynku pracy, podnosząc atrakcyjność na tle innych pracodawców i pomagając przyciągnąć nowych pracowników.

CBCK jest organizatorem prestiżowej Gali Biznesu w Polsce. Kto bierze w niej udział?

Galę organizujemy na zakończenie programu Polish Exclusive, w którym wyróżniane są przede wszystkim produkty i usługi spełniające najwyższe standardy jakości, zaspakajające potrzeby bardziej wymagającego klienta. Gala Biznesu to bardzo uroczyste ceremonia, a zarazem niezwykle radosne wydarzenie. To wielkie święto przedsiębiorczości, podczas którego cieszymy się razem z laureatami z sukcesu ich firm. To również okazja do pokazania się wśród najlepszych, zbudowania pozycji lidera i poznania czołowych firm w branży. Ósma edycja odbędzie się w lutym 2018 r., już można zgłaszać chęć udziału w programie, do czego gorąco namawiam.

Każdy z Programów zwraca uwagę na inny aspekt działalności firmy, jak Polish Exclusive na ekskluzywność, a Hit Konsumenta na pozytywna opinię klientów. Czy dostrzega Pan jednak wspólną cechę firm, którym udaje się wybić w swojej branży?

Dzisiaj ogromne znaczenie w biznesie ma wartość dodana. Większość firm ma podobną ofertę, to na, czym mogą zbudować swoją pozycję, to właśnie jakaś wartość dodana. Jakość produktu, wielkość oferty czy niezawodność usługi to dziś za mało, by się wyróżnić. W zależności od branży może to być kompleksowość oferty, dodatkowe nieodpłatne usługi czy produkty, dbałość o wygodę klienta (np. zdjęcie z niego ciężaru załatwiania formalności), indywidualna obsługa klienta (nie tylko podczas transakcji, ale i po zakończeniu sprzedaży). Czasem wartość dodana to oryginalny przekaz, emocje, które sprawiają, że klient chce się utożsamiać z marką i dlatego wybiera jej produkty. W każdym razie Klient musi się dziś czuć wyjątkowy dla firmy, ponieważ to, co mu oferujemy prawdopodobnie może znaleźć w wielu miejscach. Musimy więc sprawić, że nasze będzie dla niego bardziej atrakcyjne niż konkurencja.

Drugim ważnym czynnikiem dla firm, które odnoszą sukces, jest umiejętne wykorzystywanie nowych mediów i nowych technologii. Bez nowoczesnych form dotarcia do klienta i promocji, zwłaszcza w internecie, bardzo trudno zbudować dziś pozycję i zasięg sprzedaży. Stąd rosnąca popularność sprzedaży relacyjnej i wszelkich działań content marketingowych, które stwarzają możliwość atrakcyjnego, nieinwazyjnego zaistnienia w naturalnym środowisku potencjalnego klienta. Nagrody i wyróżnienia również mogą stanowić wartościowy przedmiot tych działań, czego chętnie i z powodzeniem uczymy naszych laureatów.

Dziękuję za rozmowę.

Marcin Andrzejewski – Dyrektor Centralnego Biura Certyfikacji Krajowej przyznającego prestiżowe wyróżnienia biznesowe.  Od zawsze związany z branżą marketingu i public relations. Jest ekspertem-praktykiem w zakresie tworzenia skutecznych strategii promocji i sprzedaży. Od 2016 r. pełni funkcję Redaktora Naczelnego magazynu „Tygrysy Biznesu”.