Jeżeli nasza reklama ma opierać się głównie na grafice, rysunku czy też zdjęciu, które są przygotowywane przez grafika wykonującego projekt, nie musimy martwić się o jakość materiałów. W tej kwestii możemy całkowicie polegać na doświadczeniu wykonawcy. Problem pojawia się, gdy zależy nam na umieszczeniu w reklamie materiałów z naszych zasobów (np. zdjęć). Wówczas musimy być pewni, że grafiki, zdjęcia, logo, które posiadamy będą nadawały się do użycia w danej reklamie.
Materiały, które najczęściej dostarczamy grafikom, to treść, logo i zdjęcia. Odpowiednie przygotowanie każdego z nich ma ogromne znaczenie w procesie projektowania reklamy.
Treść
Wbrew pozorom jest to bardzo ważny element, potrzebny już na samym początku tworzenia reklamy. To właśnie on najczęściej decyduje jakie i ile elementów graficznych możemy umieścić w projekcie, jakich użyć ozdobników czy kolorystyki. Z tego właśnie powodu powinien być on przygotowany z niezwykłą starannością, dbając o poprawność gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną. Należy go dostarczyć w edytowalnym pliku tekstowym, tak aby projektant nie musiał go przepisywać. Warto zaznaczyć w treści, które elementy są najważniejsze, a które mogą być mniej widoczne.
Logo
Każdy pragnie, aby logo było bardzo dobrze widoczne, wyraźne i ostre. Aby było one poprawnie umieszczone należy przesłać kompletną księgę znaku, opisującą kolorystykę, minimalne wielkości, pole ochronne oraz zabronione sposoby używania znaku. Do tego dołączamy wszystkie wersje logo jakie posiadamy (pionową, poziomą i wersje kolorystyczne). Ważne, aby pliki dostarczyć w wersjach, które pozwalają na ich skalowanie bez utraty jakości (tzw. pliki wektorowe lub krzywe). Pozwalają na to formaty pdf oraz eps. Należy unikać plików eksportowanych z programu Corel Draw (o rozszerzeniu cdr). Mimo, iż są one skalowalne, to nie otwierają się w żadnym innym programie poza Corelem. Jeżeli nie mamy wersji wektorowej logo możemy wysłać plik w formacie tiff lub png – jednakże w takim przypadku istnieje ryzyko, że będą one za małe, nie nadające się do druku.
Zdjęcia
To element, który przysparza najwięcej problemów. Trudność polega na dobraniu zdjęcia w odpowiednim rozmiarze. O ile do reklam elektronicznych nie muszą one być duże (przeważnie wystarczą takie, w których dłuższy bok ma ok 1000 px) o tyle do materiałów drukowanych ich wielkość zależy od rozmiaru reklamy. Aby dobrać minimalny rozmiar zdjęcia do danej reklamy musimy wykazać się podstawową znajomością tabliczki mnożenia. Otóż w druku ważnym wyznacznikiem jest rozdzielczość, czyli w uproszczeniu informacja, ile pikseli mieści się w jednym calu. Przy ekranie monitora to 72 dpi, a w druku 150 dpi (grafiki większe niż A3) – 300 dpi (grafiki mniejsze niż A3).
Jak sprawdzić czy zdjęcie, które posiadamy będzie odpowiednie do reklamy?
Wydruk zdjęcia o wymiarze 25,4cm x 25,4 cm (10 cali x 10 cali) jest drukowany z elektronicznego pliku graficznego (np. Jpg) o wymiarach 3000px x 3000px (10 cali x 300dpi = 3000px).
Powszechnie stosuje się stwierdzenie, że zdjęcia do druku muszą być w rozdzielczości 300dpi, co z poziomu drukarni i projektanta jest prawdą. Natomiast taka informacja jest niewystarczająca i wprowadzająca w błąd osoby niezwiązane z projektowaniem materiałów do druku. W tym przypadku bardziej istota jest informacja w jakim rozmiarze dana grafika będzie drukowana. Pamiętajmy zatem o przeliczaniu wymiarów pliku graficznego na wymiar docelowego wydruku. Pomocne do tego mogą okazać się poniższe wzory:
- Dla wydruków mniejszych niż A3 (ok. 30cm x 40cm):
(rozmiar pliku w px / 300) x 2,54 = rozmiar wydrukowanego zdjęcia w cm.
- Dla grafik większych niż A3:
(rozmiar pliku w px / 300) x 2,54 = rozmiar wydrukowanego zdjęcia w cm.
Prawidłowe przygotowanie materiałów znacznie ułatwi współpracę z projektantem i pozytywnie wpłynie na jakość, czytelność, a co za tym idzie skuteczność zaprojektowanej reklamy.
Autor: Anna Miłkowska – grafik z 20-letnim doświadczeniem. Właścicielka studia graficznego Anna Miłkowska Design. Przez 15 lat zarządzała studiem graficznym najstarszego polskiego portalu internetowego – Wirtualna Polska, dzięki czemu zdobyła szerokie doświadczenie, zarówno w projektowaniu na potrzeby internetu, jak i druku. Od 3 lat prowadzi własne studio graficzne, dzięki czemu może szerzej realizować swoją pasję, którą jest szeroko pojęte projektowanie.
Uwielbiam widzieć efekty mojej pracy – przeczytaj także wywiad z Anną Miłkowską >>>TUTAJ<<<