Jak ostatnie miesiące zmieniły komunikację marki online?

Komunikacja, z jakiej mogły przez ostatnie 3 miesiące korzystać marki to ta internetowa. Pandemia spowodowała, że w przeciągu kilku dni musieliśmy przenieść i odnaleźć się w życiu online. Zmiana ta dotyczyła większości obszarów naszego życia: szkoły, pracy, rozrywki, aktywności fizycznej, spotkań z bliskimi czy rozwoju duchowego.

komunikacja marki online

Dlatego nastąpił duży zwrot w kierunku mediów społecznościowych. Szczególnie, że użytkownicy znacznie chętniej spędzali tutaj czas. Zgodnie z badaniami Natalii Hatalskiej, prawie dwukrotnie wzrósł wskaźnik korzystania z social mediów podczas lockdownu. Przed pandemią w bardzo dużym stopniu korzystało z nich 12% Polaków, podczas pandemii- 22% (źródło: https://bit.ly/2M2lISA)

Brand experience na nowo

Brak fizycznego kontaktu z produktem (jak w sklepie czy podczas usługi, jak np. pokazanie nieruchomości przez pośrednika) spowodowała całkiem nowe oczekiwania klientów w stosunku do prezentowanych treści. Realizując na co dzień kampanie w Internecie zauważamy kilka trendów związanych z budowaniem doświadczenia marki.

Materiały wideo lepiej zaprezentują produkt. Wnętrze mieszkania, sukienka czy buty. Możesz wprowadzić opcję rozpakowania produktu live, aby klient zaspokoił swoją potrzebę do porozglądania się. Lub przejść z kamerą telefonu po sklepie i pokazać produkty na półkach. Wtedy zyskujesz efekt zaangażowania, a od tego do zakupu już bardzo blisko.

Live’y i webinary – to bardziej technicznie złożone aktywności, których jednak nie sposób nie docenić w przypadku marek usługowych i edukacyjnych. Facebook, Instargram czy YouTube umożliwia angażowanie użytkowników wokół interesujących ich tematów z wykorzystaniem formatu live. Po pierwsze, kiedy nie możemy spotykać się z rodziną i przyjaciółmi, szukamy interakcji w sieci. Po drugie znaczna część osób, chcąc spożytkować wartościowo czas izolacji, postanowiła rozwinąć swoje umiejętności osobiste czy zawodowe.

Mini kurs lub wyzwanie. Na poważnie – Jak zrobić makijaż by na nagraniu wideo nie wyglądać jak zombie, albo z przymrużeniem oka – tydzień stylizacji z dresami w roli głównej. Krótki kurs na próbę może być ciekawym wstępem do czegoś poważniejszego.

Konsumenci bardzo otworzyli się na nowe technologie w komunikacji z markami w ostatnim czasie. Jestem pewna, że kiedy znikną wszelkie obostrzenia, część z powyższych taktyk na stałe wejdzie do działań marek.

Jak konstruować komunikaty w trudnych czasach?

1. Mów prosto

Skoncentruj się na głównych kompetencjach firmy. Czas pandemii to okres, gdy wszyscy borykamy się z mocnym przebodźcowaniem.

2. Informuj, jak działa Twoja firma

Godziny otwarcia bądź dostępności on-line pracowników firmy, zasady bezpieczeństwa, które obowiązują podczas korzystania z zakupów czy usług. Pamiętaj, żeby te informacje były widoczne od razu po wejściu na stronę czy fanpage.

3. Trzymaj się ton of voice marki

Silne brandy mają łatwiej w kryzysie. Wykorzystaj ten czas na spójną komunikację, do której byli przyzwyczajeni klienci. Albo wybuduj ją mocnym akcentem lub oryginalną akcją. Tylko pamiętaj, relaks na balkonie już widzieliśmy…

4. Bądź widoczny – czas na ofensywę marketingową jest teraz

Promuj się online. Klienci szukają możliwości załatwienia swoich spraw i potrzeb w Internecie. Spadły ceny reklam na Facebooku. Po części wynika to z zamrożenia działań przez niektóre marki. Ale też my jako konsumenci wydłużyliśmy czas przebywania online, dzięki czemu „czasu antenowego” jest więcej.

Biznes osadzony w online, nawet jeśli zanotował spadek, długafolowo zyska na pandemii. Pieniądze i uwaga konsumentów, które, w czasie izolacji, przeniosły się do sieci, w dużej części już tam pozostaną. Teraz jest czas na odbudowywanie strat i konsumowanie coraz bardziej optymistycznych nastrojów.

Autor: Sylwia Dębowska – Lenart – Prezes zarządu agencji kreatywnej Lenart Interactive z Olsztyna, zajmującej się budowaniem marek oraz tworzeniem dla nich strategii promocji. Certyfikowany trener biznesu i doświadczony mentor marketingu. Absolwentka MBA w Akademii Leona Koźmińskiego. Jej specjalność to kreowanie wizerunku marki w internecie przy aktywnym wykorzystaniu mediów społecznościowych i treści wartościowych dla klientów. Więcej o autorce >>>TUTAJ<<<