Pierwszy kwartał roku mamy już za pasem, za oknem piękna wiosna, wszystko budzi się do życia, energia nas rozpiera, więc warto ją wykorzystać i ruszyć ze sprzedażą!
Z reguły z początkiem roku stawiamy sobie nowe postanowienia, niekiedy wdrażamy je w życie, czasami „chwilowo” je wprowadzamy, a często pozostają tylko mrzonką – szczególnie kiedy ich nie zapiszemy. Moje klientki już wiedzą, że prowadząc swój biznes warto planować cele sprzedażowe. A czy Ty to zrobiłaś? Jeżeli tak – to super! Gratuluję! A jeżeli nie to proponuję, abyś to zrobiła, bo WARTO!
Po trzech zimowych miesiącach zastanów się, zweryfikuj i podejmij nowe działania sprzedażowe, a na pewno zwiększysz wyniki firmy. Cele sprzedażowe muszą być ambitne, motywujące i realne do osiągnięcia oraz określone terminem realizacji.
Oto 5 KROKÓW jak tego dokonać:
1. Ustal i zapisz swój główny cel sprzedażowy – myśl na papierze. Cel, którego nie zapiszesz wisi jedynie w powietrzu. Kiedy go zapiszesz nabiera własnej siły. Zacznij od końca: wpisz datę 31.12.2017 i napisz gdzie i jak widzisz swoją firmę, ustal konkretny przychód, konkretną liczbę sprzedanych produktów czy usług.
2. Rozpisz mniejsze cele, które przybliżą Cię do realizacji celu głównego. Możesz rozpisać cele zaczynając od 9 miesiąca, następnie 6, 3 i kończąc na dniu dzisiejszym. Oczywiście jeżeli chodzi o cel sprzedażowy, gdzie na koniec roku postawisz sobie konkretną kwotę czy ilość, rozpisz go na poszczególne miesiące, następnie tygodnie i będziesz wiedziała jaka musi być sprzedaż każdego dnia.
3. Sporządź szczegółowy plan działania – do każdego celu zapisz działania, czyli krok po kroku co masz robić, aby każdy z etapów swojego planu zrealizować. Zawsze zakładaj termin realizacji. Oczywiście to Ty ustalasz co, w jakim czasie chcesz, a zrazem jesteś w stanie osiągnąć. A zatem kiedy dany cel będzie realny do osiągnięcia. Zawsze warto przy okazji zrobić listę zasobów, które masz aby osiągnąć te cele, a jakie potrzebujesz aby je zrealizować. Czyli jakich ludzi będziesz potrzebować, jakie umiejętności musisz rozwinąć, jakie przeszkody pokonać, jaki budżet przygotować, jakie koszty ponieść. To takie stopnie schodów, które masz pokonywać jedne po drugim aby piąć się do góry. Po sporządzeniu listy uporządkuj je pod względem czasu i priorytetów.
4. Zastosuj kotwice –one będą podtrzymywać Twoje nawyki. Robią to w sprytny sposób, gdyż nieświadomie uruchamiają nas do działania. Sama powinnaś odkryć w sobie, co ma Ci przypominać o kolejnym kroku lub aktywować. Mogą to być np. otoczenie miejsca pracy, samoprzylepne karteczki, przygotowana mapa celów, terminarz, tablica z planem działania, ubiór, fragment muzyki, a może codzienna poranna kawa, która pobudzi Cię do działania. W sprzedaży, kiedy umiejętnie wyznaczysz i zaprogramujesz w podświadomości swój cel, sam będzie na siebie pracować.
5. Monitoruj swoje postępy – podsumowuj swoje działania każdego dnia, a co najmniej raz na tydzień , bo miesiąc to za długi okres. Oczywiście jeżeli chodzi o wyniki sprzedaży należy je monitorować tygodniowo, miesięcznie i kwartalnie. Więc teraz jest najwyższy czas abyś to zrobiła!
Oto 7 kluczowych pytań, które warto abyś zadała sobie dzisiaj:
↪ 1. Czy osiągnęłam cele krótkoterminowe, które zaplanowałam w tym czasie?
↪ 2. Czy odpowiednio zadbałam o budowanie relacji z klientami?
↪ 3. Czy mądrze i efektywnie zarządzałam swoim czasem? Na co zabrakło mi czasu, a co zajęło mi za dużo czasu?
↪ 4. Co zrobiłam, aby udoskonalić swoje umiejętności sprzedażowe?
↪ 5. Jaką radę dałabym sobie na początku roku?
↪ 6. Czego nauczyłam się w mijającym kwartale? Co chcę udoskonalić? Co zmienić? Co zupełnie wyeliminować? A co robić tak samo?
↪ 7. Co chcę osiągnąć w następnym kwartale? Jakie działania podjąć?
Zawsze pamiętaj o aktualizacji i o bacznym obserwowaniu drogi i rodzących się nowych możliwościach. Jeśli chcesz osiągnąć sukces w biznesie i zaplanowane cele sprzedażowe, bądź pewna siebie i w pełni zaangażowana w swoich postanowieniach, a co za tym idzie zdyscyplinowana. Spraw by Twoja energia nigdy nie osłabła znajdź to „coś”, co Cię motywuje do działania. Amerykański pionier w dziedzinie rozwoju osobistego i słynny trener biznesu Jim Rohn powiedział: „im większe dlaczego, tym łatwiejsze jak”. I nie zapominaj o nagradzaniu siebie, daj sobie premię, przecież jesteś swoim szefem! A teraz rusz w kierunku celu! Codziennie rób coś, co przybliża Cię do niego. I cały czas rób jeden krok więcej! Już z następnym artykułem ruszę z cyklem 10 sposobów skutecznych sprzedawców – tak moje klientki pokochały już sprzedaż i wiedzą, że nie ma lepszego sprzedawcy niż one same!
Autor: Joanna Fandrey – Skowronek – ekspert i praktyk w zakresie psychologii klienta i sprzedaży dla doradców, przedsiębiorców, właścicieli małych i średnich firm. Partner Zarządzający w Expectra Sp. z o.o. Właścicielka marki Sprzedawaj z pasją. Członkini Lady Business Club. Czytaj więcej >>
Artykuły autora >>