W ciagu ostatnich 3 miesięcy rozmawiałam i pracowałam z wieloma przedsiębiorcami, którzy nie wierzyli, że ich biznes może działać i sprzedawać online, nie sądzili, że mogą komunikować się z klientami zdalnie i którzy pozyskali nowych klientów, stworzyli nowe produkty lub usługi i nie mają pojęcia, co dalej.

Oto kilka wskazówek na przyszłość, jak zarządzać firmą, aby dalej mogła się rozwijać:

  • Nie bój się sprawdzać, testować, robić coś inaczej;
  • Nie zastanawiaj się nad oceną, bo ona ZAWSZE paraliżuje i ZAWSZE jest
  • Daj sobie „luz”;
  • Mów sobie miłe rzeczy, wysypiaj się;
  • Jak masz ochotę „mieszkaj” w internecie, zostawiaj serduszka i lajki, jeśli coś Cię inspiruje lub zaciekawi;
  • Nie bój się pytać, czytać, eksplorować, eksperymentować, bo współczesny biznes jest zwinny – dostosowujący się, poszukujący inspiracji poza własna branżą, wykorzystujący nowe kompetencje i technologie, których przecież uczymy się wszyscy!
  • Hamuj hejt, bo to najbardziej destrukcyjne działanie po Covid19 ze zdarzeń, które serwuje sobie ludzkość.

I przede wszystkim ufaj sobie i licz na własne kompetencje, bo w gospodarce wolnorynkowej najlepiej mieć własny plan i cel zgodny z wartościami firmy, bo choć obietnice wsparcia są, to czasem wychodzi „jak zawsze”.

Pozytywna rada na dziś? Dostosuj się!

Powrotu do czasu sprzed kryzysu nie będzie. Dodatkowo okres wyparcia i oporu, w którym byliśmy wszyscy: zarówno przedsiębiorcy, jak i klienci już się kończy. Teraz nadszedł czas, by uformować pierogi ze ścinek ciasta albo gotować konfitury z płatków róży!

To jest również czas, by się zastanowić czy to, co na dziś dzieje się w Twoim biznesie jest właściwie poukładane od strony formalno – prawnej, operacyjnej i strategicznej. Szczególnie dotyczy to poszukiwania odpowiedzi na pytania:

  • Jak w naszych firmach funkcjonują zasady pracy zdalnej?
  • Jak wygląda kwestia odpowiedzialności za mienie powierzone?
  • Czy potrafimy tworzyć poduszkę finansową?
  • Co zrobimy z zaoszczędzonym jednym dniem pracy, bo okaże się, że do realizacji działań statutowych w zupełności wystarczy nam czterodniowy tydzień pracy? A to dzięki wyeliminowaniu chociażby części powtarzanych przez lata nikomu niepotrzebnych raportów i zadań, dzięki temu, że szybko nauczyliśmy się pracować modułowo lub prowadzić efektywniejsze spotkania

Długoterminowo

Warto zastanowić się jak, jako przedsiębiorca, chcesz funkcjonować:

  • z perspektywy zarządzania ludźmi
  • z perspektywy zasobów, jakie mamy po tym okresie (czasem na plus, czasem na minus), ale też potrzeb i oczekiwań klientów i ich lojalności.

Jaka ma być strategia dopasowania rozwoju biznesu do aktualnej rzeczywistości, czyli:

  • poszukiwania wszelkiego rodzaju innych optymalizacji, elastycznych form pracy
  • wykorzystania automatyzacji zadań lub chociażby cyklicznej kalibracji procesów
  • a może zmianie segmentu klientów, ewaluacji produktów?

To jest naprawdę olbrzymia szansa dla wielu firm, ale też możliwe zagrożenie. Zatem masz dwa zadania:

1. Działaj kreatywnie

2. Przelicz, co masz

To są dwa obowiązkowe zadania do odrobienia – dzięki nim dowiesz lub upewnisz się:

  • Jak wykorzystać nowe kompetencje, nowe umiejętności, nową motywację do wdrażania nowych rzeczy zbudowaną w czasie izolacji?
  • Co zrobić z zaoszczędzonym 1 z 5 dni, o ile już zweryfikowałaś procesy i rzeczywiście zwiększyłaś ich efektywność?
  • Jak zaplanować czas na stworzenie nowej propozycji wartości dla klientów Twojej firmy?

Teraz jest czas, by się na chwilę zatrzymać, spojrzeć na sytuację firmy z dystansu i spróbować poszukać szans, oczywiście mając na względzie również zagrożenia, na działanie w nowej rzeczywistości.

Autor: Dorota Rycharska – Dyrektor Zarządzający Agile Biznes, absolwentka Management Development Program ICAN Institute, socjolog, certyfikowany Agile PM i Prince2 PM, projektant Design Thinkig. Sprawnie upraszcza procesy w firmach, łącząc doświadczenie w biznesie i pracy projektowej. Doświadczony menadżer, doradca biznesu, specjalistka w zakresie organizacji, zarządzania i optymalizacji procesów biznesowych, budowania zespołów i kompetencji lidera – od ponad 20 lat zajmuje się rozwojem menadżerów i organizacji. Przez 15 lat pełniłam funkcje zarządcze Grupie PZU w obszarze sprzedaży i back-office.

Dorota Rycharska | zarządzanie

Czytaj także