Strój jest tym bardziej biznesowy, im mniej przekazuje informacji o prywatnej sferze. Warto więc mieć „dwie szafy”, oddzielając sferę prywatną od zawodowej. Znajomość i przestrzeganie biznesowego savoir–vivre’u świadczy o wysokim profesjonalizmie i kulturze osobistej. To również sposób okazywania szacunku podwładnym, kolegom z pracy, kontrahentom.

Najbardziej oficjalny strój dzienny to business formal, który obowiązuje podczas spotkań z klientem, konferencji, targów branżowych. Co raz częściej, tego rodzaju dress code wymagany jest także w korporacjach, dlatego warto znać reguły, z którymi zbudujesz swój profesjonalny wizerunek biznesowy.

W środowisku biznesowym kobiety powinny unikać odsłoniętych ramion, głębokich dekoltów, zasłaniania twarzy włosami, odkrywania palców u stóp i pięt, prześwitujących tkanin i obcisłych spodni i spódnic.

Standardowy business formal to spodnie o klasycznym kroju (np. cygaretki), w ciemnych kolorach, uszyte ze szlachetnego, matowego materiału oraz taliowana marynarka. Żakiet jest podstawą całej stylizacji. Ze spodniami, sukienką lub spódnicą stanowi najbardziej odpowiedni komplet. Ważne, aby kolor i tkanina były identyczne. Przy wyborze spódnicy należy kierować się jej krojem i długością. Najbardziej odpowiednia będzie spódnica ołówkowa lub trapezowa, nie krótsza niż 5 cm przed kolanem. Wybierając sukienkę należy pamiętać, że powinna mieć rękaw długi lub 3/4. Krótki rękaw założyć można tylko z marynarką.

Do kompletu typu spodnie i marynarka lub spodnie i spódnica najbardziej odpowiednie są wszelkiego rodzaju bluzki koszulowe. Kołnierzyk należy chować pod żakiet i zostawić jeden guzik odpięty pod szyją. Pod marynarkę idealne są klasyczne, proste topy o płytkich dekoltach, starannie kryjące bieliznę. Niewskazane są sztuczne, stretchowe tkaniny, falbany, duże draperie, dekolty, cienkie ramiączka.

Business formal nie dopuszcza ostrych kolorów, graficznych wzorów, fantazyjnych fasonów, ani zdekompletowanych zestawów. Czerwień i jej odcienie to wyjątek od reguły, funkcjonując w biznesowym dress codzie jako „power look”. Od czasu do czasu można więc pozwolić sobie np. na prostą, czerwoną sukienkę z długim rękawem lub drobny akcent w postaci szminki, czerwonych paznokci, w tym przypadku koniecznie krótko obciętych.

Szczególnym dodatkiem kobiecego business formal jest torebka. Jej jakość to sygnał wysyłany otoczeniu, miara pozycji społecznej. Wybierać można pomiędzy dużymi torbami a aktówkami w towarzystwie małej torebki, która będzie tylko dodatkiem na drobne, osobiste przedmioty. Z butami jest bardzo podobnie – te dobrej jakości wpłyną na postrzeganie Ciebie jako dobrze sytuowanej i przedsiębiorczej. Wizerunek biznesowy dopuszcza obcasy do wysokości 8 cm, te wyższe zarezerwowane są do strojów wieczorowych i koktajlowych. Buty na płaskim mogą być noszone tylko do spodni.

W wizerunku kobiety biznesu obowiązuje zasada im mniej biżuterii tym lepiej. Dopuszczalne są 1-2 elementy biżuteryjne jednocześnie. Biżuteria powinna być delikatna.

Czy tego chcemy czy nie, wygląd wpływa na budowanie pewności siebie i pozwala czuć się komfortowo w kontaktach biznesowych. Dbałość o wizerunek po prosu się opłaca, warto więc zainwestować swój czas, wysiłek i pieniądze. W kolejnym artykule przedstawię zasady wciąż bardzo eleganckiego business casual, który dając więcej luzu pozwala na zachowanie profesjonalnego wyglądu.

Autor: Barbara Kohlbrenner
 – doradca wizerunkowy & trener rozwoju osobistego
 www.barbarakohlbrenner.pl

barbara kohlbrenner | business formal | doradca wizerunkowy

Czytaj także