PR dla przedsiębiorcy: Dlaczego artykuł sponsorowany sprzedaje lepiej niż reklama

Artykuł sponsorowany, czyli advertorial, od lat jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi promocyjnych. A nawet, za sprawą popularności content marketingu, zyskał na znaczeniu. Inteligentnie wpisany produkt czy usługa w wartościową, pożyteczną dla czytelnika treść to skuteczna i przede wszystkim akceptowana przez odbiorców forma promocji, w przeciwieństwie do tradycyjnej reklamy.

artykul-sponsorowany

W poprzednim artykule cyklu “PR dla przedsiębiorcy”” przedstawiłam koncepcje inbound marketingu i content marketingu, strategii, które opierają się na promocji produktów i usług przy wykorzystaniu wartościowych i atrakcyjnych treści. Jednym z narzędzi , które pozwala te koncepcje zrealizować jest właśnie artykuł sponsorowany. Jest to tekst, który w pewnym sensie udaje treść redakcyjną, ale zawiera komunikat reklamowy. Doskonale sprawdza się od lat w prasie drukowanej, ale radzi sobie bardzo dobrze również w serwisach internetowych.

Zalety artykułu sponsorowanego

  • Przede wszystkim jako firma masz pełną kontrolę nad treścią. Jesteś autorem tekstu, a więc decydujesz, co się w nim znajdzie.
  • Jest skuteczny. W zależności od badania od 53 proc. (AdFusion) do 64 proc. (Nielsen) konsumentów ufa treściom w materiałach sponsorowanych zamieszczonych w internecie i na ich podstawie dokonuje zakupu (szczególnie dotyczy to sprzętu RTV/AGD).
  • Czas, który odbiorca poświęca na przeczytanie advertoriala jest o wiele dłuższy niż czas oglądania zwykłej reklamy, a więc kontakt z Twoim przekazem również się wydłuża i dzięki temu lepiej zapada w pamięć.
  • Masz możliwość przedstawić swoją firmę w szerszym kontekście, możesz zawrzeć więcej informacji, odpowiedzieć historię i inspirować, edukować – wyjaśnić działanie produktu i jego korzyści. To bardzo ważne dla tych czytelników, którzy już szukają rozwiązania jakiegoś problemu, na który odpowiedzią może być właśnie Twoja oferta.
  • Artykuł sponsorowany wzbudza większe zaufanie do firmy i buduje wiarygodność produktów/oferty poprzez dziennikarski, ale i ekspercki charakter tekstu. Czytelnik nie ma wrażenia, że jest zachęcany do zakupu, zaspokaja jedynie głód informacji.
  • Dobry artykuł sponsorowany może stanowić wartość dla redakcji, a więc łatwiej zachęcić do jego publikacji.

W mediach znajdziesz bardzo wiele tekstów sponsorowanych, często tak dobrze napisanych, że nie odróżnisz ich od artykułów dziennikarskich. Jednak, aby był skuteczny i wtapiał się w treści redakcyjne, musi spełnić kilka warunków.

Dobry artykuł sponsorowany – czyli jaki?

  • Znajdź atrakcyjny kontekst

Obierz punkt widzenia odbiorcy. Zastanów się, w jakich sytuacjach Twój klient używa Twojego produktu lub decyduje się na Twoją usługę. Z jakimi pytaniami, wątpliwościami się wtedy mierzy. Co jest dla niego ważne, jakie informacje go przekonują do zakupu. Klienta nie interesuje, co Ty masz do powodzenia o swojej ofercie, że masz wiele produktów najwyższej jakości, a Twoja firma istnieje na rynku od 30 lat itd.itp. To są rzeczy ważne dla Ciebie, nie dla odbiorcy. Skupiaj się na potrzebach odbiorcy, nie na swoim produkcie.

Dla odbiorcy jest ważne, że jak dzięki Twojemu produktowi może ułatwić lub umilić sobie życie, jakie jego problemy rozwiążesz, czy może wykorzystać Twój produkt bardziej kreatywnie. Pokaż go w codziennych, bliskich odbiorcy sytuacjach, przedstaw zalety w nieoczywisty sposób, np. zamiast podając technikalia i parametry, pokaż co można dzięki nim osiągnąć. Produkujesz kosmetyki kolorowe? Pokaż metamorfozę czytelniczki przy użyciu Twoich kosmetyków do makijażu. Sprzedajesz artykuły ogrodnicze? Przygotuj tekst o tym, jak zabezpieczyć swoje rośliny przed zimą (element aktualności i wpisanie się w tematykę sezonową to dodatkowy atut Twojego tekstu).

Dobrym pomysłem jest również tworzenie artykułów sponsorowanych w formie wywiadu – rozmowy z ekspertem. Nie tylko możesz w atrakcyjny sposób opowiedzieć o swojej ofercie, ale pokazać też ludzką twarz swojej firmy, wzbudzić większą sympatię i zaufanie.

  • Bądź merytoryczna

Dziel się swoją wiedzą. Twój artykuł będzie chętnie czytany, jeśli będzie zawierał konkretne informacje – przydatne i atrakcyjnie podane. Używaj przekonujących argumentów, podawaj dane i wyniki badań, powołuj się na wiarygodne źródła i ekspertów – mogą nimi być również zadowoleni klienci.  Unikaj “lania wody”, nie zanudzaj i nie przesadzaj ze szczegółowością. Cała sztuka polega na tym, aby wyczerpać temat – nie czytelnika.

  • Używaj prostego języka

Mówienie o bio-aktywnych składnikach i inteligentnych molekułach to typowa nowomowa reklamowa. W artykule sponsorowanym używaj prostego, przyjaznego języka. Unikaj żargonu, pseudonaukowych sformułowań. Mów językiem odbiorcy. Czytamy zazwyczaj dla przyjemności, więc postaraj się, by Twój tekst był przystępny i atrakcyjny nie tylko merytorycznie, ale i stylistycznie.

jak-napisac-artykul-sponsorowanyźródło: praktycznymarketing.pl

  • Zadbaj o atrakcyjność wizualną

Dobry artykuł sponsorowany powinien być również odpowiednio skonstruowany (posiadać tytuł, wstęp, śródtytuły, niezbyt długie akapity, stosować wyróżnienia, punktację) oraz estetyczny i atrakcyjny dla oka (zamieść zdjęcia, video, tabele, infografikę). Forma powinna iść w parze z treścią, aby artykuł przyjemnie się czytało.

  • Bądź subtelny

Nie wstawiaj nazwy swojego produktu i zachęty do wypróbowania w każdym akapicie. Twoja oferta powinna być tak wpisana w treść, aby nie rzucała się w oczy, była inteligentnie przemycona i w uzasadniony sposób pojawiała się w artykule. Jeśli dobrze napiszesz tekst, Twój produkt będzie naturalnym wyborem, wzbudzisz pożądanie i chęć jego posiadania bez mówienia wprost – kup. Wówczas odbiorca ma poczucie samodzielnej decyzji, co daje mu dodatkową przyjemność z zakupu.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Autor: Agata Cupriak – Z-ca Redaktora Naczelnego Ladybusiness.pl, specjalistka PR i content marketingu, PR & Communication Manager Imagine Yourself Sp. z o.o., oraz Lady Business Club, prowadzi fanpage PR dla przedsiębiorcy. Czytaj więcej >>
Artykuły autora >>