Alfabet Mitów Managerskich czyli o pułapkach bezrefleksyjnego działania

Książka demaskuje istniejące od lat koncepcje i mody, które często wyprowadzają na manopwce właścicieli firm i managerów. Fantastyczna lektura dla każdego, kto pracuje w biznesie, bez względu na to, czy jest CEO czy niższym specjalistą.

9788374897174_52

Autorami książki są Sławomir Jarmuż – doktor psychologii, założyciel i współwłaściciel firmy szkoleniowo-doradczej Moderator oraz Mirosław Tarasiewicza – doktor ekonomii w dyscyplinie nauk o zarządzaniu, menedżer z dwudziestopięcioletnim doświadczeniem w kierowaniu organizacjami biznesowymi. A więc praktycy zarządzania, którzy od lat testują i badają skuteczność opisywanych koncepcji.  Autorzy brawurowo rozprawiają się z powszechnie znanymi i uznanymi teoriami, którym mniej lub bardziej świadomie wszyscy ulegamy i, o zgrozo, na ich podstawie podejmujemy decyzje

Książka, niczym vademecum, w porządku alfabetycznym przedstawia kolejne mity, które od lat utrzymują się na fali popularności w środowisku biznesowym. Zakres tematyczny jest naprawdę szeroki, od tak złożonych kwestii jak teorie rozwijania czy motywowania pracowników, poprzez fenomen coachingu i guru zarządzania, po tak wydawałoby się banalne, jak tworzenie prezentacji w power poincie czy zagadnienia intuicji i talentu. Autorzy pokazują, w jaki sposób hipotezy stają się prawdami absolutnymi, jak łatwo ulegamy modnym przepisom na sukces i jak autorytetami stają się mistrzowie autokreacji, niekoniecznie biznesu.

“Alfabet…” nie jest żmudną naukową rozprawą czy konwencjonalnym poradnikiem. Jest napisany żywym, wciągającym językiem, a każdy rozdział to fascynujące odkrycie, obalające kolejną koncepcję, przekonanie o jedynej słusznej metodzie czy sposobie myślenia. Autorzy najpierw pokazują, często bardzo zaskakujące, źródła i historie powstania mitów. Brawurowo rozprawiają się ze stereotypami i popularnymi teoriami, pokazując brak podstaw naukowych, błędne wnioskowanie z przeprowadzonych badań czy liczne przykłady podważające ich prawdziwość. Następnie demaskują sposoby ich popularyzowania i monetyzowania, aż dochodzą do przykładów i badań, które obalają ich zasadność. A przecież na ich podstawie miliony firm tworzą strategie biznesowe, miliony managerów zatrudniają lub zwalniają pracowników, miliony specjalistów płacą za szkolenia, a ich twórcy… często zgarniają miliony.

A to wszystko dlatego, że szukamy uniwersalnych rozwiązań, wierzymy, że istnieją ludzie i triki, które wywindują każdy biznes na szczyt. Pracując w ciągłym biegu i pod presją, potrzebujemy prostych i chwytliwych przepisów na sukces. Dlatego jesteśmy podatni na nowe “jedyne słuszne i skuteczne” praktyki, spektakularne koncepcje, a ich szybko rosnąca popularność i medialność sprawiają, że wyłączamy krytyczne myślenie.

Autorzy starają się podpowiedzieć bezpieczne praktyki, pokazać kierunek myślenia i działania, który może okazać się korzystny dla naszego biznesu, ale nie dają jasnych odpowiedzi. Po lekturze tej książki czytelnik będzie zresztą już wiedział, że nie ma jasnych odpowiedzi ani drogi na skróty na szczyt.

Książkę polecam wszystkim, którzy chcieliby bardziej świadomie kierować swoją kariera czy przedsiębiorstwem, szukają dobrych praktyk w budowaniu przewagi rynkowej i pragną nauczyć się rzetelnego oceniania modnych wizji, które może uchronić ich od wielu błędnych i kosztownych decyzji.

Autor: Agata Cupriak – Z-ca Redaktora Naczelnego Ladybusiness.pl, specjalistka PR i content marketingu, PR & Communication Manager Imagine Yourself Sp. z o.o., oraz Lady Business Club, prowadzi fanpage PR dla przedsiębiorcy. Czytaj więcej >>
Artykuły autora >>