Dlaczego warto mieć newsletter?

Newsletter to nie tylko narzędzie marketingowe, bardzo skutecznie wspierające sprzedaż.  Jak wynika z badania DMA National Client Email Report (2015), zwrot z inwestycji (ROI) z wysyłki kampanii mailingowej wynosi 3800 proc. Czyli 1 złotówka może przynieść Ci aż 3800 zł. Jeśli prowadzisz biznes online, masz sklep internetowy, posiadanie newslettera jest wręcz koniecznością. Ponad 70 proc. zakupów online pochodzi z newsletterów. To także świetne narzędzie PR-owe, pozwalające budować wizerunek i relację z marką, ponieważ zyskujesz bezpośredni kontakt do odbiorcy i jego uwagę.

To wartościowy kanał komunikacji zarówno dla firm, jak i klientów. Aby otrzymywać newsletter klient sam musi wyrazić zgodę i przekazać Ci adres e-mail. Dostajesz kredyt zaufania, Twój odbiorca liczy na to, że w zamian za przekazanie Ci dostępu do swojej skrzynki pocztowej, zyska konkretne korzyści. Tylko od Ciebie zależy, czy będzie zadowolony z tej decyzji i nie zrezygnuje z subskrybcji.

A czego oczekują klienci? Według XIII raportu SARE o wykorzystaniu poczty elektronicznej (2016), to nie zniżki  i oferty specjalne są główną motywacją do zapisu (choć ważną, bo zajmują 3. miejsce), ale tematyka serwisu (content) i szybki dostęp do informacji.

infografika-email-marketing

Jak więc tworzyć newsletter, aby Twoi klienci chętnie go subskrybowali, ale też otwierali, gdy znajdą go w skrzynce i reagowali na zawarte w nim treści? Oto 8 zasad, które sprawią, że odbiorcy będą czekali na Twój newsletter!

O czym warto pamiętać, tworząc newsletter?

  1. Zadbaj o niekonwencjonalna formułę – postaraj się wyróżnić swój newsletter na tle konkurencji, pomyśl o ciekawej formule, grafice, albo oryginalnym stylu komunikacji.
  2. Nie sprzedawaj – zapewniaj porady, wartościowe i ciekawe informacje, jeśli Twój newsletter za każdym razem będzie informował tylko o przecenach, odbiorcy szybko przestaną go otwierać, czując się nagabywani do zakupu. Zamiast tego zawrzyj informacje, jak w skuteczny sposób wykorzystać Twój produkt, wpisz go w atrakcyjny kontekst, pokaż jak rozwiąże problem odbiorcy. Trzymaj się zasady: 90 proc. wartościowych treści, 10 proc. sprzedażowych.
  3. Dawaj więcej niż oczekujesz i zaskakuj – jeśli zawartość Twojego newslettera będzie za każdym razem podobna, odbiorca szybko przestanie do niego zaglądać. Staraj się go zaskakiwać, nie tylko chwytliwym tytułem, ale i zróżnicowaną treścią, dbaj o interaktywność, zamieszczaj multimedia, pytaj o zdanie, nagradzaj aktywność, pamiętaj o urodzinach.
  4. Urozmaicaj treści – linki do promocji lub artykułów na blogu to może być za mało, by odbiorca za każdym razem chętnie otwierał twoją wiadomość. Zadbaj o zróżnicowaną zawartość – zamieszczaj video (zwiększa przychody z newslettera o 40 proc!), grafiki, ankiety itp.
  5. Personalizuj – nie wysyłaj wszystkiego do wszystkich, ponieważ odbiorcy zapisali się na twój newsletter z różnych powodów i są zainteresowani różnymi obszarami Twojej działalności. Podziel bazę na grupy odbiorców np. wg kategorii produktów i usług (jeśli sprzedajesz materiały budowlane, podziel newsletter dla tych którzy dopiero zaczynają remont i tych, którzy są już na etapie wykańczania i dekoracji), na tych, którzy dokonali zakupu, na tych, którzy wzięli udział w Twoim evencie. Dostosowuj zawartość do każdej z grup. Dobrym zabiegiem jest też zwracanie się do odbiorcy po imieniu, “Cześć Agato!” na pewno przykuje uwagę bardziej niż samo “Cześć!”.
  6. Zamieszczaj przyciski udostępniania w social mediach – jeśli Twój newsletter zawiera ciekawe treści, czytelnicy chętnie się nimi podzieli, więc ułatwi im to, zamieszczając przyciski udostępniania do popularnych serwisów społecznościowych, tym samym zwiększysz zasięg swoich informacji.
  7. Zadbaj o wersję mobilną – według badania Litmus (2017) aż 54 proc. użytkowników otwiera wiadomości na smartfonach i tabletach. Dostosuj swój newsletter do tych urządzeń i zadbaj o prawidłowe wyświetlanie treści.
  8. Analizuj wyniki – sprawdzaj po wysyłce każdego newslettera, jaki chętnie był otwierany, jak wiele osób i w które jego elementy klikało, wyciągaj wnioski i optymalizuj!

 

Pamiętaj, newsletter to osobisty zwrot Twojej firmy do pojedynczego, indywidualnego klienta. Nie traktuj odbiorców jak jednolitej masy i nie bądź bezosobowy w swojej komunikacji. Wykorzystaj newsletter, aby pokazać, jak wiele masz do zaoferowania klientom, że znasz ich potrzeby i dbasz o ich satysfakcję. Zadowolony subskrybent na pewno odwdzięczy się regularnym zaglądaniem do Twoich wiadomości, podzieli treścią w social mediach, a nawet dokona zakupu, korzystając z okazjonalnie przesłanego rabatu.

Autor: Agata Cupriak – Z-ca Redaktora Naczelnego Ladybusiness.pl, specjalistka PR i content marketingu, PR & Communication Manager Imagine Yourself Sp. z o.o., oraz Lady Business Club, prowadzi fanpage PR dla przedsiębiorcy.
Artykuły autora >>

Agata Cupriak | content marketing | Email Marketing | newsletter | public relations

Czytaj także