Kampanie AdWords są bardzo wygodnym sposobem reklamowania się w Internecie – łatwo jest je uruchomić i równie łatwo można je zakończyć. AdWords umożliwiają również bieżące zarządzanie budżetem reklamowym, co jest szczególnie wartościowe dla firm z niewielkimi środkami, przeznaczonymi na działania promocyjne.
Poza podstawowymi rzeczami, jak zarządzanie stawkami, odpowiednio zbudowany URL czy właściwa zawartość witryny, do której reklama odsyła, warto pamiętać również o innych kwestiach, które mają niemały wpływ na skuteczność kampanii Google AdWords.
- Optymalizacja
Skuteczność kampanii AdWords w znacznej mierze zależy od jej prawidłowego skonfigurowania oraz od jej monitorowania i optymalizowania w trakcie jej trwania. Bieżące optymalizowanie kampanii w trakcie jej emisji obniża udział nieefektywnych kliknięć, a więc pozwala ograniczać te kliknięcia, które są nietrafne, nie generują oczekiwanego rodzaju ruchu i nie przyciągają potencjalnych klientów. Krótko mówiąc – optymalizowanie jest niezbędne, by nie ponosić niepotrzebnych wydatków. Obsługa kampanii nie kończy się z chwilą jej stworzenia i uruchomienia. AdWords wymaga regularnych prac przez cały okres emisji reklamy.
- Słowa kluczowe
Kluczowe w tworzeniu kampanii Google AdWords jest grupowanie słów kluczowych. Częstym błędem jest „wrzucanie” wszystkiego do jednego worka, czyli tworzenie jednej reklamy dla wszystkich fraz kluczowych. Takie działanie najczęściej skutkuje niską skutecznością reklamy i na ogół przyciąga „przypadkowy” ruch.
Zbliżone słowa kluczowe należy grupować i do tychże grup tworzyć oddzielne grupy reklam. Im mniej słów kluczowych przyporządkowanych do danej reklamy, tym bardziej ta reklama jest trafna i tym lepiej oceniana przez algorytmy Google, a więc i częściej będzie ona wyświetlana użytkownikom. Lepiej dopasowana reklama to więcej trafnych kliknięć. Istotne jest również, aby pamiętać o dodaniu wykluczających słów kluczowych.
Listę słów kluczowych należy też co jakiś czas weryfikować, gdyż ich skuteczność i popularność stale się zmienia.
- Grupy reklam
Dobrą praktyką jest tworzenie kilku różnych reklam w jednej grupie reklam. Dlaczego? Dlatego, że za każdym razem, kiedy użytkownik wpisuje w wyszukiwarce zapytanie, algorytmy Google analizują wszystkie pasujące reklamy i wybierają tą, która najtrafniej odpowie na to zapytanie i która będzie miała największe szanse na wygenerowanie kliknięcia.
Warto również od czasu do czasu dodawać nową reklamę do grupy reklam i na bieżąco analizować dane, ponieważ algorytmy Google same ją przetestują. Bieżące analizowanie danych to najprostszy zaś sposób na jak najlepsze dostosowywanie reklamy do oczekiwań użytkowników i tworzenie najtrafniejszych i najskuteczniejszych reklam.
- Dopasowania
Typy dopasowania pozwalają kontrolować to, jakie wyszukiwania spowodują wyświetlenie reklamy. Jest to szczególnie przydatne wtedy, kiedy chcemy uzależnić wyświetlenie reklamy np. od tego, w jakiej konkretnie formie zapytanie zostanie wpisane w wyszukiwarkę czy zapytanie będzie synonimem wybranej dla reklamy frazy kluczowej lub czy będzie zawierało konkretne słowa lub nie.
- Kierowanie na lokalizację
Często tym, co znacznie podnosi skuteczność reklamy jest skierowanie jej wyświetlania na konkretną lokalizację geograficzną. AdWords umożliwia wyświetlanie reklam w wybranym kraju, regionie, województwie, mieście czy też obszarze odległym o określoną odległość od wskazanego punktu. Z tej opcji powinni korzystać ci reklamodawcy, których klienci występują w konkretnych lokalizacjach, np. w obszarach przygranicznych, w dużych miastach lub wyłącznie na terenie wybranej gminy czy powiatu w przypadku biznesu lokalnego.
- Analityka
Nie można dobrze zoptymalizować kampanii AdWords bez przeanalizowania danych na jej temat. Bieżące śledzenie danych na temat poszczególnych reklam w grupach reklam jest kluczowe. Warto wspierać te działania informacjami, dostarczanymi przez inne narzędzia analityczne, jak choćby Google Analytics i Google Search Console. To wszystko dostarczy cennych informacji nie tylko o tym, która reklama jest najtrafniejsza, na jakie zapytania jest wyświetlana i jak często jest klikana, ale także da pełny obraz tego, kim są użytkownicy witryny, jak trafiają na stronę, jak się po niej poruszają, które treści są dla nich najbardziej atrakcyjne, a które najmniej i wiele więcej.
Autor: Anna Młynarczyk – współwłaściciel ESNC tworzącego dedykowane systemy wspierające zarządzanie, jak justERP, justCRM czy system do zarządzania projektami rekrutacyjnymi justHUNT. Na co dzień zajmuje się marketingiem internetowym i SEO. Jest certyfikowaną przez Google specjalistką Google Analytics i Google AdWords . Czytaj więcej >>
Artykuły autora >>