Termin „sieć społeczna” po raz pierwszy został użyty przez J. A. Barnesa w 1954 r. „to struktura społeczna złożona z węzłów, które są indywidualnymi elementami organizacji. Węzły z kolei połączone są poprzez różne rodzaje powiązań – od przypadkowych spotkań do bliskich relacji rodzinnych”.

Tworzenie sieci wydaje się naturalnym zjawiskiem, biorąc pod uwagę społeczną naturę człowieka. Choć świadome wchodzenie w sieci społeczne, istniejące wirtualnie oraz te w realu, wymaga wysiłku, wiedzy oraz konsekwencji. Tu nie chodzi o ilość a o JAKOŚĆ KONTAKTU.

Reagujemy negatywnie na natarczywość w kontaktach, nieuzasadnioną krytykę, egoizm, sprzedaż usług, sztuczność. Jest tu pewien paradoks, im bardziej starasz się być widoczny w sieci społecznej, tym gorzej na tym wychodzisz. Podsumowując reagujemy negatywnie na brak kultury słowa i zachowania.

O tym czy dzisiaj, w dobie social mediów, zbudujemy wartościową sieć społeczną wokół własnej osoby jako marki decyduje JAKOŚĆ naszych kontaktów, czyli jakimi markami – osobami się otaczamy. Niepisaną regułą decydującą o zaakceptowaniu Ciebie w sieci jest sprawdzenie Twoich kontaktów i wpisów. Przeciwnie niż w rzeczywistych działaniach, gdzie dokładamy starań, by „bywać” poznawać innych i by dać się poznać, w sieci wirtualnej najważniejsze jest to co jest WIDZIALNE, czyli twoje wpisy, zdjęcia, udostępnienia, artykuły, komentarze do Twoich wpisów.

Idąc za przykładem Steve Jobsa, możesz sam stworzyć doskonały przekaz o sobie i swojej firmie jeśli znajdziesz najwłaściwszy kanał dystrybucji takich informacji. Badania wskazują, że najbardziej wiarygodni jesteśmy, gdy postanawiamy być widzialni. Decyzja o pojawieniu się w sieci społecznościowej jest decyzją o byciu transparentnym dla tych, którzy wchodzą z nami w interakcje. To gotowość do ujawnienia swoich przekonań, sympatii, wyborów biznesowych. Warto poznać temat kreowania e-wizerunku by zapewnić sobie możliwie najlepszą siec ambasadorów własnej marki w sieci.

Sieć społecznościowa rządzi się własnymi prawami.

  1. Dostajesz to co wkładasz (uprzejmość, kultura, mądre komentarze, udostępnienia).
  2. Mnogość sieci do których należysz mówi o Twojej desperacji, by gdzieś należeć lub o pilnej potrzebie kontaktów, ewentualnie sprzedaży Twoich produktów i usług
  3. Twoja pozycja zależy od tego czy znajdujesz się w centrum wielu różnych połączeń w sieci.

Proponujemy kilka kroków w budowaniu twojej sieci sojuszników marki:

1. Uaktualnij swój profil na wybranych portalach społecznościowych (łącznie ze zdjęciem!). Ważny jest odpowiedni wybór tych portali, pod względem Twojego zasięgu, jakości portalu, ale przede wszystkim obecności Twoich potencjalnych klientów czy partnerów.

2. Stwórz swoją przestrzeń, jeszcze zanim się w niej znajdziesz. Warto zalogować się na wybranych portalach i zastrzec swoją nazwę, nazwę Twojej marki. Nawet jeśli nie jesteś jeszcze np. na Pintereście czy Instagramie, w przyszłości może tam będziesz, ale Ty już dzisiaj masz pewność, że Twoja nazwa, marka nie będzie zarezerwowana przez kogoś innego.

3. Wykorzystuj dostępne narzędzia internetowe (społecznościowe). Nagrywaj filmiki, podcasty, udzielaj wywiadów, pisz i publikuj artykuły np. na blogach. Świat technologii nie zna ograniczeń – liczy się dobry pomysł.

4. Stwórz dialog. Interakcja zamiast biernego oczekiwania. Jeśli już zdecydujesz się na obecność w sieci, w organizacjach, stowarzyszeniach, klubach, pamiętaj, że Twoja obecność i aktywność jest obowiązkowa. Pozwól innym dostrzec Ciebie, wyróżnij się spośród specjalistów z tej samej branży, bądź widzialny!

5. Promuj innych dwanaście razy częściej, niż promujesz siebie. Pracuj na sukces innych ludzi z Twojego otoczenia. Zanim inni zaczną chętnie promować i rekomendować Ciebie i Twoje usługi czy produkty, najpierw promuj i polecaj innych. Twój wkład i zaangażowanie zwróci się szybciej niż myślisz.

6. Na początku – NIE SPRZEDAWAJ! Najpierw daj się poznać innym, opowiedz im o sobie, Twoich zainteresowaniach, Twoich klientach, ciekawych projektach, które zrealizowałeś. Klienci sami zapytają o Twoje usługi czy też możliwość współpracy z Tobą.

Autorka: Emilia Bartosiewicz – Brożyna – ekspert personal brnadingu onlin, prezes Lady Business Club, redaktor naczelna www.ladybusiness.pl, współtwórczyni Akademii Marki z Klasą, wspólnik w spółce Business Unlimited.

autentyczna marka | Emilia Bartosiewicz | Marka Osobista | marka w sieci | personla branding online | sojusznik marki

Czytaj także