4 przykazanie sukcesu: Komunikuj swoje potrzeby

Czwarte przykazanie sukcesu jest przykazaniem wyjątkowym, zawiera w sobie dwie bardzo ważne składowe. Pierwsza to Twoje potrzeby, druga to umiejętność komunikowania ich. O kompetencjach i sposobach komunikowania mówi się bardzo dużo, zwłaszcza w znaczeniu komunikacji interpersonalnej w miejscu pracy, w zespole i wszędzie tam, gdzie obok nas są ludzie, którzy pomagają nam iść do przodu i współtowarzyszą w osiąganiu sukcesów.

komunikacja w biznesie

Czy faktycznie nam pomagają, zależy między innymi od tego, czy potrafimy dobrze się z nimi komunikować. Swoje umiejętności w tym zakresie możesz poszerzać na treningach i warsztatach, dlatego o szczegółach procesu komunikacji teraz opowiadać nie będę. Chcę natomiast skupić się na tym, co leży u źródła komunikacji i od czego należy zacząć, bo żaden trening nie będzie skuteczny, jeśli nie będziesz mieć w sobie zgody na to, żeby komunikować to, co naprawdę dla ciebie ważne.

Gdybyś teraz miał usiąść, wziąć kartkę i wypisać wszystkie twoje potrzeby, ile by ich było? Wystarczy jedna kartka, czy sięgniesz po więcej? Z ilu potrzeb zadajesz sobie sprawę, czy potrafisz je wszystkie nazwać? Czy wiesz, że samych potrzeb związanych z przynależnością można wymienić około 30, są wśród nich: potrzeba wsparcia, bliskości, towarzystwa, dzielnie się smutkami, radościami, zdolnościami, ale też potrzeba bycia wziętym pod uwagę, intymności, wzajemności, równych szans oraz bycia widzialnym i zrozumianym. W Twoim zasięgu jest jeszcze cała paleta potrzeb związanych z poczuciem bezpieczeństwa, uznania oraz samorealizacji, nie zapominając o potrzebach fizjologicznych.

Zachęcam Cię do zrobienia swojej listy potrzeb, po to, żeby zidentyfikować i nazwać to co jest dla Ciebie ważne. Trudno jest przecież dbać o to, co nienazwane. Żeby móc komunikować się z innymi, trzeba nauczyć komunikować się z samym sobą.

Ujawnianie potrzeb

Żeby potrzeby mogły zacząć żyć, a nie się dusić, potrzebują być wyrażone. Od Ciebie zależy ile dostaniesz od innych, bo nikt nie musi się domyślać, czego potrzebujesz. Jeśli wiesz czego chcesz, potrafisz to nazwać, potrafisz nawiązać relację, jest szansa, że dostaniesz to czego chcesz. Zwiększasz w ten sposób szansę na to osiągnięcie sukcesu.

Jeśli chodzi o komunikowanie potrzeb fizjologicznych idzie nam to całkiem nieźle, im jesteśmy młodsi tym lepiej sobie z tym radzimy. Potrafimy na przykład otwarcie zakomunikować, że jesteśmy głodni, zmęczeni. Z wiekiem umiejętność ta, u niektórych zanika, zaczynamy je ignorować, bo nie wypada, bo nie powinienem, bo nie ten czas, nie to miejsce.

Gorzej jest z komunikowaniem potrzeb związanych z przynależnością i poczuciem bezpieczeństwa. A jak jest z Twoim poczuciem bezpieczeństwa i wsparcia, gdy mówisz o swoich uczuciach i gdy wyrażasz swoje potrzeby? Czy szczerze prosisz bliskie Ci osoby o to czego potrzebujesz? Jak sobie radzisz z wyrażaniem swoich potrzeb w stosunku do ludzi z którymi współpracujesz?

Umiejętność komunikowania ze zrozumieniem, bez kamuflażu nie należy do łatwych. Często okazuje się, że daleko nam do mistrzów komunikacji, oczywiście jesteśmy dobrzy w mówieniu, a może raczej bredzeniu i marudzeniu, ale brakuje jasności dla tego co ważne. Mamy wrażenie, że i tak nikt nas nie rozumie albo ignoruje. Dlatego pomocnym w skutecznym wyrażeniu Twoich potrzeb może być następujący sposób.

Zanim wyrazisz swoją potrzebę zadaj sobie 3 pytania:

1. Dlaczego o tym mówię?

2. Na jaki efekt liczę?

3. Jakich doświadczam emocji?

Wymaga to większego zaangażowania z Twojej strony i rozciąga sprawę w czasie, ale umacnia w Cię w wiarygodności i skuteczności w realizowaniu swoich potrzeb.

Pamiętaj, że nic nie jest oczywiste.

Dlatego ludzie potrzebują od nas jasnych wskazówek. Już samo to, że posługujemy się różnymi stylami poznawczymi powoduje, że w inny sposób postrzegamy i przetwarzamy dostępne nam informacje. Twoje słowa Pan S potraktuje jako wskazówkę do działania, Pan Z jako problem do rozwiązania. Pani K spojrzy na to jak na wątek do rozważenia i zgłębienia a Pani X będzie szukała innych informacji niż te, które dostała od Ciebie….wszyscy jakoś zareagują, nie koniecznie tak jakbyś tego chciał. Żeby mogli zareagować, tak jak tego oczekujesz daj im konkretną wskazówkę, tylko musisz jeszcze wiedzieć czego potrzebujesz.

W drodze do sukcesu życzę Tobie sukcesów w odkrywaniu i wyrażaniu potrzeb!

Autor: Elżbieta Krzyżaniak – psycholog, mediator, właściciel Centrum Rozwoju i Pozytywnej Zmiany, autorka bloga Psychologiczny Punkt Widzenia, profesjonalny coach Erickson International College,certyfikowany trener FRIS, entuzjastka zmian, specjalistka do spraw odwagi. Czytaj więcej >>
Artykuły autora >>