Empatia to zdolność rozpoznawania i współodczuwania stanów psychicznych innych osób. Jest umiejętnością postawienia się w sytuacji innego człowieka i przyjęcia jego sposobu myślenia oraz jego perspektywy. Życzliwość z kolei to bycie serdecznym i miłym dla ludzi, a także otaczającego świata. Praca i życie byłyby zdecydowanie przyjemniejsze, gdybyśmy na stałe włączyli empatię i życzliwość do naszej codziennej komunikacji oraz w oparciu o nie budowali relacje – zarówno te prywatne jak i biznesowe. Zamiast tracić czas i energię wściekając się na pracownika, warto zastanowić się jak wesprzeć taką osobę, aby w przyszłości nie dochodziło np. do zaniedbań z jej strony.
Czy to oznacza, że mamy zakrzywiać rzeczywistość i kiedy pojawia się problem udawać, że go nie ma, liczyć na to, że sam się rozwiąże? Przymykać oko na niewywiązywanie się z umów czy niebranie przez pracownika odpowiedzialności? Oczywiście, że nie. Kiedy mamy do czynienia z trudną sytuacją czy kryzysem należy nazwać rzeczy po imieniu i skonfrontować się z problemem. Kiedy pracownik nie bierze odpowiedzialności za swoje zadania trzeba mu o tym powiedzieć i w pierwszej kolejności poszukać przyczyn takiego zachowania. Warto pamiętać, że częste konflikty ze współpracownikami, zmniejszony poziom koncentracji, obniżona efektywność, a także brak możliwości osiągnięcia zamierzonych rezultatów, pomimo dużego wysiłku wkładanego w działanie, mogą być sygnałami wypalenia zawodowego pracownika czy szefa.
Z badania ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View” wynika, że co czwarty Polak (23,59 proc.) czuje się wypalony zawodowo.
Jeśli dany członek zespołu sam nie widzi rozwiązania zaistniałej sytuacji czy nie potrafi poradzić sobie z danym zadaniem, zawsze można skorzystać z pomocy innego pracownika lub zewnętrznego eksperta.
Empatia i życzliwość mają za zadanie otworzyć nas na zrozumienie drugiej strony oraz wsparcie innych w sytuacjach trudnych i szukanie wspólnych rozwiązań, a nie udawanie, że nie ma problemu, kiedy on faktycznie jest. Ostatecznie wszystkim zależy, aby temat został pomyślnie zakończony. A życzliwe „dzień dobry” oraz szczere pytanie „Jak się dziś czujesz?” ze strony szefa czy lidera może wpłynąć na lepsze samopoczucie danego pracownika, a tym samym zwiększyć jego motywację do działania i zwyczajnie pozawala dobrze zacząć dzień.
3. Automatyzacja i business agility
Business agility to metoda zarządzania polegająca na sprawnej adaptacji do zmieniających się warunków. Dziś chyba już nikt nie ma wątpliwości, że zdolność szybkiego i zwinnego dostosowania się do kolejnych zmian jest kluczową umiejętnością przedsiębiorców obecnych czasów. Bo dziś prowadzenie firmy wiąże się ze zmiennością biznesu, rynków, a także oczekiwań i potrzeb klientów. Lider, który pozostaje zbyt długo w zamrożeniu, staje się hamulcowym swojego zespołu czy całej firmy, a to może skutkować poważnymi konsekwencjami. Dlatego warto postawić m.in. na planowanie scenariuszowe, w którym przewidujemy różne sytuacje i jednocześnie tworzymy kilka propozycji ich rozwiązania. Tworząc scenariusze ważna jest też praca na konkretnych liczbach, aby dokładne analizować rentowność i zyskowność naszego biznesu czy konkretnego projektu. W ten sposób jesteśmy lepiej przygotowani na kolejne zmiany, a tym samym szybciej wychodzimy ze strefy zamrożenia i wchodzimy w strefę działania.
Kluczowa jest też automatyzacja. Możliwość odciążenia naszych pracowników poprzez wprowadzanie sprawdzonych rozwiązań technologicznych zdecydowanie wpływa na zwiększenie efektywności pracy. Powszechnie wiadomo, że rozwój AI (artificial intelligence czyli sztucznej inteligencji) jest nieunikniony, a maszyny coraz częściej będą zastępować ludzi. Oczywiście automatyzacja nie polega jedynie na wyposażeniu przedsiębiorstwa w nowoczesny sprzęt. Automatyzacja dla wielu biznesów to także, a czasami nawet w głównej mierze, tworzenie powtarzalnych procedur oraz stosowanie darmowych narzędzi i programów, które usprawniają pracę danego zespołu czy firmy.
4. Oduczanie się i uczenie na nowo
Bycie w permanentnym rozwoju i zdobywanie wciąż nowych umiejętności powinno być stałym elementem rozwoju firm, liderów i całych zespołów.
Jeśli oczekujemy satysfakcjonującej pracy, potrzebujemy systematycznie zdobywać nową wiedzę i umiejętności. To, co działało nawet rok temu – w tak szybko zmieniającym się świecie – może być dziś już nieaktualne. Jednocześnie firmy powinny inwestować w dobrych pracowników, aby utrzymać ich w danym miejscu pracy i tworzyć środowisko sprzyjające stałemu rozwojowi. Obecnie kluczowe jest, aby liderzy oraz poszczególne osoby w zespole uczestniczyli w szkoleniach, które realnie wpłyną na rozwojów i wzmocnienie rezyliencji oraz poprawę dobrostanu psychicznego. Nie chodzi jednak o to, aby wszystkich nauczyć wszystkiego, tylko o to, aby szkolenie odpowiadało realnym potrzebom danego pracownika. Polecam połączenie warsztatu szkoleniowego z rozwojem talentów. To z kolei wskazuje na potrzebę weryfikacji, czy dany pracownik jest na właściwym stanowisku, czy jest dobrze dopasowany, a wykonywane przez niego zadania odpowiadają jego naturalnym predyspozycjom i kompetencjom. Początek roku to świetny moment, aby to sprawdzić. Błędne dopasowanie osoby do stanowiska wiąże się z niezadowoleniem z pracy, niezrealizowanymi tematami, ogólną frustracją ze strony szefa i pracownika, a także niekorzystnie wpływa na samopoczucie, co z kolei zwiększa ryzyko wypalania zawodowego. Dlatego oferowanie ludziom satysfakcjonującej pracy, ciągłych możliwości rozwoju, permanentnego uczenia się i elastycznych godzin pracy są niezbędne w 2023 roku.
Alvin Toffler, amerykański pisarz i futurolog powiedział, że „Analfabetą XXI wieku będzie ten, kto nie potrafi się uczyć, potem oduczać, a następnie znowu nauczyć”. Dotyczy to szefów, liderów i całych zespołów.
Jestem przekonana, że skoncentrowanie się na wymienionych w tym artykule obszarach jakimi są: dobrostan psychiczny i budowanie rezyliencji, empatia i życzliwość, automatyzacja i business agility oraz oduczanie się i uczenie na nowo zdecydowanie podniosą jakość życia i pracy przedsiębiorców, menadżerów i ich pracowników oraz rodzin.
Uważam, że zadbany mental w biznesie to dziś podstawa każdej firmy, która chce w sposób sprawny dostosowywać się do zmieniających się okoliczności. Wdrażanie sprawdzonych narzędzi treningu mentalnego do firm i zespołów, automatyzacja oraz nieustanne poszerzanie wiedzy i zdobywanie nowych umiejętności stanowią przewagę konkurencyjną na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Autorka: Jola Taperek – certyfikowana trenerka mentalna i trenerka biznesu. Tworzy moment WOW w życiu i biznesie. Aktywna przedsiębiorczyni od 2004 roku. Wykładowczyni na Akademii Trenerów Mentalnych Biznes. Współautorka książki #Sheworld-czyli o sile kobiet w życiu i biznesie. Więcej o autorce: www.jolataperek.pl