Lepiej działać i uczyć się na swoich błędach niż żałować utraconych szans – wywiad z Agatą Karoliną Lasotą

Pozycję firmy na rynku określa ilość i jakość zaufanych partnerów biznesowych, zarówno klientów, jak i podwykonawców. Tylko wtedy, gdy funkcjonujemy w otoczeniu zaufanych ludzi, nasz biznes może osiągnąć satysfakcjonujące nas rezultaty. - mówi Agata Karolina Lasota, założycielka oraz Dyrektor Zarządzająca LBC Invest w wywiadzie z Emilią Bartosiewicz – Brożyną, redaktor naczelną LadyBusiness.pl

SPRZEDAŻ NIERUCHOMOŚCI LUKSUSOWYCH I INWESTYCYJNYCH

Emilia Bartosiewicz-Brożyna: W biznesie jesteś od kilkunastu lat, specjalizujesz się w nieruchomościach premium i inwestycyjnych, skąd wybór akurat tego obszaru? 

Agata Karolina Lasota: Jestem bardzo aktywną osobą, lubię kiedy dużo się dzieję, ciągle się rozwijam i szukam nowych wyzwań. Nieruchomościami interesuję się odkąd pamiętam,
a zawodowo od 20 lat. To branża, w której na nudę nie można narzekać. Rynek zmienia się dynamicznie, a oczekiwania klientów rosną. Segment nieruchomości premium od kilku lat w Polsce bardzo mocno się rozwija. Mając doświadczenie międzynarodowe wraz z moim zespołem LBC INVEST pomagam zarówno inwestorom polskim, jak i zagranicznym. Realizujemy ambitne projekty dla wymagających klientów. Ta adrenalina, ciągłe wyzwania, poszerzanie granic naszych działań i otaczanie się pięknymi przestrzeniami – to tylko niektóre czynniki, które sprawiają, że nieruchomości premium to mój żywioł.

EBB: Na co szczególnie należy zwrócić uwagę w inwestowaniu w nieruchomości?

AKL: Inwestowanie w nieruchomości stało się bardzo modne. Coraz więcej osób chcąc znaleźć pasywne źródło dochodów decyduje się ulokować swoje oszczędności właśnie w nieruchomościach. Na co warto zwrócić uwagę w inwestowaniu? Zawsze powtarzam, że niezależnie od tego, jaki jest cel nieruchomości inwestycyjnej, to najważniejszym czynnikiem jest rentowność inwestycji, czyli ROI – Return on Investment, nazywana również stopą kapitalizacji, roczną stopą zwrotu czy po prostu IRR. To nic innego jak zwrot z inwestycji, najczęściej mierzony w czasowym odcinku rocznym. By podjąć dobrą decyzję warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego eksperta.

Często na pierwszy rzut oka inwestycja nie sprawia wrażenia atrakcyjnej, po przenalizowaniu planów zagospodarowania przestrzeni może się okazać, że na przestrzeni 3-4 lat bardzo zyska na wartości, np. ze względu na fakt, że w pobliżu powstanie stacja metra. Innym razem dana dzielnica ma być poddana rewitalizacji, budynki mają być wyremontowane, co sprawi, że wartość znajdujących się tam mieszkań wzrośnie. Mogłabym podać wiele przykładów, ponieważ każda inwestycja to inna historia, do każdej należy podejść indywidualnie. A my właśnie tak pracujemy – każdego klienta traktujemy wyjątkowo, i myślę że właśnie w tym leży sukces naszej firmy, któraz powodzeniem funkcjonuje na rynku od ponad 12 lat.

EBB: Jakiś czas temu podczas jednego ze spotkań Brainstorm z Ekspertem LBC w Sopocie rozmawiałyśmy o stylach komunikacji, powiedziałaś, że w biznesie ważne są dla Ciebie relacje. Dlaczego?

AKL: Patrząc na mój biznes długofalowo i budując świadomie swoją markę eksperta wiem, że w biznesie relacje są najważniejsze. Pozycję firmy na rynku określa ilość i jakość zaufanych partnerów biznesowych, zarówno klientów, jak i podwykonawców. Tylko wtedy, gdy funkcjonujemy w otoczeniu zaufanych ludzi, nasz biznes może osiągnąć satysfakcjonujące nas rezultaty. Oczywiście cały czas jest miejsce na nowe relacje. Jednak przyznam, może nieco kontrowersyjnie, że aby relacje były wartościowe w biznesie, muszą być potwierdzone jakością świadczonych usług. Za słowami muszą iść czyny i dobrze wykonana praca.

EBB: W Twojej pracy z pewnością bardzo potrzebne są umiejętności negocjacji. Jesteś wykwalifikowanym negocjatorem. Co Twoim zdaniem ważne jest w negocjacjach z klientem? 

AKL: Przede wszystkim negocjacje to proces – dwie strony dążą do osiągnięcia porozumienia mimo częściowo rozbieżnych interesów. Takie cechy jak asertywność, empatia, cierpliwość, opanowanie, analityczne myślenie, kreatywność i elastyczność umożliwiają łatwiejsze osiągnięcie tego, na czym nam zależy. Jednak dla mnie w negocjacjach najważniejsze są: intuicja i szybkość działania. To cechy, których nie da się nauczyć, kształtuje je wieloletnie doświadczenie. Uważam, że pracując w branży nieruchomości – umiejętność negocjacji jest bardzo przydatna. 

EBB: Co jest dla Ciebie największym wyzwaniem w prowadzeniu firmy? 

AKL: Każdy nowy projekt to dla mnie nowe wyzwanie. Aktualnie największym jest eksploracja międzynarodowego rynku nieruchomości. Nawiązaliśmy współpracę ze Skandynawią, Anglią, Niemcami, Rosją, Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi oraz krajami afrykańskimi, a to jeszcze nie koniec. Przed nami bardzo ambitne projekty na skalę międzynarodową, a jeden z nich rozpoczniemy już w 2020 roku. Pracujemy także nad pięknymi inwestycjami w Trójmieście. W byciu przedsiębiorcą, prowadzeniu własnej firmy, największym wyzwaniem jest konieczność pełnienia kilku funkcji na raz. Stawiam na mój zespół ekspertów, których zapraszam do współpracy. Wierzę w to, że może samemu można dojść szybciej do sukcesu, jednak w grupie właściwych osób, można dojść dalej i w doborowym towarzystwie. Jednak zarządzanie relacjami nie jest łatwe. Cały czas się tego uczę, ponieważ wiem, że tylko biznes oparty o relacje ma dla mnie sens. Jestem też mózgiem operacyjnym firmy, dbam o płynność finansową, o rentowność naszych działań. Bywam także na galach, wydarzeniach biznesowych, gdzie reprezentuję firmę. Wachlarz umiejętności i kompetencji, których potrzebuję w prowadzeniu firmy jest niezwykle szeroki.

EBB: Współpracujesz z partnerami z różnych krajów, widzisz różnice w prowadzeniu biznesu w Polsce i za granicą?  

AKL: To dla mnie bardzo ciekawe doświadczenie i niekończąca się nauka różnych stylów prowadzenia biznesu. Różnice kulturowe są widoczne zarówno podczas negocjacji umów, jak i luźnych spotkań przy kawie. Podczas wielu lat współpracy z zagranicznymi inwestorami zauważyłam na przykład, że przedstawiciele Japonii, Niemiec, Wielkiej Brytanii są bardziej zdystansowani. Za to ludzie biznesu z Ameryki Południowej i południa Europy mówią głośno, żywo gestykulują, są bardzo ekspresyjni. Bardzo cenię sobie współprace zagraniczne, ponieważ są bardzo rozwijające i wnoszą wiele na nasz rodzimy rynek.

EBB: Wielokrotnie spotkałam się z tym, że biznes może być połączony z pasją. U Ciebie też tak jest?

AKL: Tak. Do takiego połączenia należy na przykład nawiązanie współpracy z inwestorami i przedstawicielami biznesu z krajów afrykańskich. Osobiście interesuję się historią
i kulturą Afryki, z wielką uważnością obserwuje także tamtejszy rynek. Dużo o tej kulturze dowiaduję się podczas ciekawych i intrygujących rozmów z moimi znajomymi z tego kontynentu. Co dla mnie bardzo ważne, w tym roku za współpracę międzynarodową otrzymaliśmy wyróżnienie Polish African Business Achievement Awards, które honoruje liderów biznesu z Polski, a także z afrykańskich krajów utrzymujących z Polską stosunki dyplomatyczne. Cieszy mnie to bardzo, ale chyba jeszcze większą mam satysfakcję z faktu, iż na początku 2020 roku wspólnie planujemy realizację luksusowego projektu w Warszawie.

EBB: Pracujesz na zlecenie polskich gwiazd show-biznesu i wielu znanych osobowości. Czy utrzymujesz także kontakt ze swoimi kontrahentami w życiu prywatnym? 

AKL: Tak jak już mówiłam, relacje są dla mnie bardzo ważne. Wiem, że moi klienci bardzo sobie cenią fakt, że mogą na mnie polegać, są zadowoleni z moich działań, dlatego polecają mnie swoim znajomym. Właśnie w taki sposób zbudowałam sobie grono klientów wśród polskich biznesmanów i artystów. Z niektórymi z relacji zawodowych przeszliśmy na grunt prywatny, spotykamy się, ponieważ lubimy wspólnie spędzać czas, niekoniecznie rozmawiając o biznesach. Jeśli chodzi o kontrahentów zagranicznych, to i tutaj również zdarzają się relacje, które oparte na udanej współpracy, przerodziły się w bliższe znajomości. Myślę, że tak to działa w każdej branży, spośród wielu klientów, część dołącza do grona bliskich znajomych.

EBB: Co doradziłabyś młodym kobietom, które dopiero zaczynają swoją przygodę z biznesem?

AKL: Często słyszę to pytanie podczas spotkań networkingowych i zawsze powtarzam: nie bójcie się – działajcie! Szczególnie kobietom mówię, by były aktywne i miały swój indywidualny styl działania. W życiu trzeba wiedzieć, czego się chce i realizować to. Aby osiągnąć sukces, nie wystarczą szczęście czy fart, bardzo ważna jest przemyślana strategia biznesowa. Lepiej działać i uczyć się na swoich błędach, niż żałować utraconych szans. Od kiedy pamiętam działam dynamicznie i odważnie, moje motto to: „Jeśli nie spróbujesz – nie dowiesz się, co możesz osiągnąć”, i to samo polecam innym kobietom, bez względu na rodzaj biznesu, jaki chcą prowadzić.

EBB: Dużo mówi się dzisiaj równowadze w życiu prywatnym i biznesowym. Gdzie i jak Ty łapiesz swoją równowagę, ładujesz akumulatory?

AKL: Lubię intensywnie pracować i aktywnie odpoczywać. Prowadząc swój biznes już 12 lat nauczyłam się, że odpoczynek jest bardzo ważną częścią naszego życia. Trzeba znaleźć czas, by naładować baterie i potem być efektywnym w biznesie. Mimo natłoku licznych obowiązków staram się znajdować czas na relaks. Poświęcam dużo czasu na sport, to moja pasja i najzwyczajniej sprawia mi to ogromną frajdę. Moimi żywiołami są woda i wiatr, dlatego od lat wybieram windsurfing – kocham wodne szaleństwo! By naładować akumulatory wyjeżdżam też w podróże do najbardziej egzotycznych zakątków kuli ziemskiej.

Agata Karolina Lasota – założycielka oraz Dyrektor Zarządzająca LBC Invest. Doświadczony ekspert w dziedzinie rozwoju nieruchomości, zarządzania sprzedażą i aktywami, a także wykwalifikowany negocjator. Posiada wieloletnie doświadczenie nie tylko na rynku nieruchomości, ale również w zakresie wsparcia biznesowego dla przedsiębiorców. Uczestniczyła w wielu prestiżowych konferencjach, kursach i szkoleniach
w Polsce i zagranicą, gdzie jest zapraszana w roli prelegenta.

Od 2005 roku jest licencjonowanym brokerem nieruchomości. Specjalizuje się w sprzedaży nieruchomości luksusowych, wynajmie korporacyjnym i w obsłudze inwestorów zainteresowanych lokowaniem kapitału w nieruchomościach na długi czas. Więcej >>> TUTAJ<<<

Emilia Bartosiewicz – Brożyna – redaktor naczelna LadyBusiness.pl, założycielka Lady Business Club, ekspert osobistego PR w internecie, pomysłodawczyni plebiscytu dla kobiet biznesu Lady Business Awards