PR dla przedsiębiorcy: Jak wykorzystać wideo w promocji firmy

Wideo podbiło świat mediów cyfrowych. Stało się najbardziej pożądanym i angażującym formatem i jego popularność wciąż rośnie. Mimo to wiele firm ma wątpliwości czy opory przed wykorzystywaniem wideo do promocji. Warto jednak uświadomić sobie, że nie ma w tej chwili bardziej skutecznego narzędzia dotarcia do klienta. Pytanie brzmi więc nie “czy” włączyć wideo do zestawu narzędzi promocyjnych, tylko “jak”.

video-marketing

Czy to skuteczne?

Wideo ma wiele zalet, przede wszystkim wymierne korzyści. Szczególnie w e-commerce łatwo zmierzyć efektywność. Wideo podnosi konwersję nawet o 80 proc., aż 74 proc. użytkowników, którzy oglądają wideo dotyczące produktów, kupują je (Treepodia). To świetna alternatywa dla tradycyjnych reklamowych przekazów, tzw. branded content, ciekawy, wartościowy przekaz nieinwazyjnie oznaczony nazwą firmy lub wplatający ją w kontekst, stanowi coraz chętniej konsumowane treści w internecie. Z kolei materiały wideo na żywo, tzw. live’y podbiły social media, po tym jak wprowadził je Facebook, aby móc konkurować z YouTubem, a potem tym samym tropem poszły Instagram i Twitter.

Debata TVIP „Wideo w marketingu”
Warto obejrzeć: Debata TVIP „Wideo w marketingu”

 

Wideo jest najbardziej preferowanym formatem przez Milenialsów – mówi Honorata Gawlas, Prezes Zarządu TVIP, firmy doradczo-produkcyjnej wspierającej klientów w wykorzystaniu wideo w obszarze marketingu, komunikacji i rozwoju pracowników oraz wydawca serwisu edukacyjno-biznesowego webcaster.pl. – Dla firm z segmentu B2B – webinaria i pigułki wiedzy – stały się ulubionym formatem do budowania eksperckiego wizerunku marki. Najchętniej oglądane są materiały o charakterze edukacyjnym. Content marketing to nowe podejście do budowania relacji z klientami. Dzielenie się wiedzą, która jest użyteczna i poszukiwana przez użytkowników, to nowy ekosystem komunikacji, w której marka wsłuchuje się w głos odbiorców – dodaje Gawlas.

Nigdy przedtem marketingowcy i PRowcy nie mieli większych możliwości pokazania swojej firmy, oferty, ale też komunikowania wartości dodanej.

Wideo to nie tylko strony www, blogi i social media, choć tam najchętniej je umieszczamy. To także bardziej skuteczny e-mail marketing. Według GetReposnse zamieszczenie wideo w mailingu podnosi klikalność o 55 proc, konwersję o 24 proc, ROI o 20 proc., a wartość zamówienia o 14 proc.

Nigdy przedtem marketingowcy i PRowcy nie mieli większych możliwości pokazania swojej firmy, oferty, ale też komunikowania wartości dodanej. W porównaniu z tradycyjnymi mediami, promocja w internecie dzięki wideo stała się o wiele bardziej opłacalna, atrakcyjna, angażująca, a więc i skuteczna.

Czy ja się do tego nadaję?

Jak wspomniałam na początku dla wielu firm wideo to niewyobrażalne wyzwanie, czarna magia, a myśl o występowaniu przed kamerą jest paraliżująca. Nie mają pojęcia, co mogliby w takim materiale pokazać ani kto miałby występować. Anonimowość jest wygodna, bezpieczna i niechętnie się z nią rozstajemy. Nie ma znaczenia, czy jesteś właścicielką zakładu produkującego plastikowe opakowania czy makijażystką. Twoja praca wymaga konkretnej wiedzy, wiedzy, która dla innych może być ciekawa i cenna, a dzielenie się nią to nie tylko promocja Twojej firmy, produktów, ale też pomoże Ci zbudować zaufanie, wiarygodność i wizerunek eksperta.

Możesz występować osobiście, zwłaszcza, jeśli Twój biznes opiera się na bezpośredniej relacji klienta z Tobą (jesteś doradcą finansowym, prawnym, architektem itp.), albo zaangażować bardziej „medialnego” pracownika lub wynająć lektora / prowadzącego czy zrealizować animacje. Możliwości jest wiele.

Warto pamiętać, że wyjście “do ludzi” w sieci bardzo ułatwia nawiązywanie relacji (również w realu). Wideo marketing umożliwia prowadzenie dialogu z klientami, poznawanie ich potrzeb i pokazywanie, że dbamy o ich zadowolenie, dzieląc się swoim doświadczeniem, pomagając czy inspirując to trend, któremu nie warto się opierać.