Jak mądrze inwestować we własną stronę internetową?

Strona internetowa jest dla wielu przedsiębiorców jednym z pierwszych kroków w rozwoju biznesu. To przestrzeń to prezentowania swojej oferty, realizowania sprzedaży i budowania wizerunku firmy. To również wizytówka firmy, ale pod warunkiem, że odpowiednio zainwestujemy w jej jakość i promocję. Jak zaplanować rozwój strony internetowej na miarę swoich potrzeb?

macbook-624707_1920

Treść wystarczająco dobra – czyli mądrze inwestuj czas

Przygotowywanie strony internetowej może dla niektórych oznaczać wiele lat pracy, dziesiątki tysięcy złotych i…ciągłe dopieszczanie jej przed publikacją. Znam takie sytuacje i sama zabrnęłam w tę pułapkę, pracując nad treściami na stronie agencji, dla której pracuję. Chciałam, aby teksty były wyjątkowe, wyróżniały się, a już na pewno nie mogło być żadnych literówek czy błędnie postawionych przecinków. Prace jednak na tyle się dłużyły, że musiałam zmienić swoje nastawienie i do tego samego zachęcam Ciebie. Pomyślałam o stronie jako o minimum valuable product i pracowałam zgodnie z prostym schematem:
•    opisz w jednym zdaniu, o czym jest ta podstrona, np. o pozycjonowaniu
•    wymień korzyści, jakie niesie za sobą ta usługa w punktach
•    rozbuduj każdy z punktów

To tylko przykładowy schemat, pasujący akurat do mojego projektu. Jednak dzięki niemu przestałam gromadzić przykładowe treści, analizować setki innych stron i szukać pomysłów. Skupiłam się na najważniejszym celu strony – prosto i zrozumiale przedstawić naszą ofertę. Dzięki temu prace nad stroną znacznie przyspieszyły. Dlaczego to polecam?
•    W krótkim czasie zbudujesz wystarczająco treści, aby strona realizowała swój cel
•    Tworzysz bazę najważniejszych informacji, które możesz wciąż rozbudowywać i uatrakcyjniać
•    Masz kontrolę nad sensem treści, unikasz lania wody i pisania o kwestiach, które nie są istotne dla klienta, tylko dla twojego ego
•    Jeśli Twoja marka dopiero wkracza na rynek, prawdopodobnie niewielu potencjalnych klientów trafi na Twoją stronę, dlatego tym bardziej możesz ją rozwijać stopniowo i nie liczyć na wielki debiut. Bez reklamy i promocji to raczej niemożliwe.

Nie musisz być wszędzie – inwestycja w reklamę

Gdy masz już stronę, czas włożyć pracę lub pieniądze w działania, które pozwolą pozyskać odwiedziny potencjalnych klientów. W zależności od Twoich możliwości i celów możesz pewne działa realizować na własną rękę lub zdecydować się na wsparcie ekspertów. Zgadzam się z poglądem, że czekanie na sukces firmy, aby zacząć inwestować w reklamę to błędne koło – przecież bez skutecznej reklamy w jakiejkolwiek formie trudno pozyskiwać klientów. Jednak uważam, że nie wszystkie dostępne na rynku usługi marketingu internetowego są dla każdego. Omówię najpopularniejsze:

Reklama Adwords

Reklama w wyszukiwarce Google, na portalach należących do sieci reklamowej Google. O tym, czy zdecydować się na reklamę Adwords po części decyduje zasobność Twojego firmowego portfela.  W wysoko konkurencyjnej branży ceny kliknięcia w reklamę niekiedy przekraczają nawet kilkadziesiąt złotych. Jeśli masz niewielkie środki miesięcznie na reklamę, nie pozyskasz więc wielu kliknięć, a tym samym efektywność ruchu płatnego będzie bardzo niska. W przypadku firm, w których budżet nie stanowi przeszkody, Adwords daje świetne efekty: reklama pojawia się praktycznie natychmiast po zasileniu konta reklamowego, ruch z reklam można szczegółowo analizować, a tym samym także skutecznie optymalizować kampanie. To dzięki systemowi Adwords możesz stworzyć kampanie remarketingowe, które dotrą do użytkowników Twojej strony, zachęcając ich do powrotu lub przypominając o niedokończonych zakupach. Co więcej, reklamy Adwords wcale nie potrzebują strony internetowej, możesz je skonfigurować w taki sposób, aby generowały połączenia telefoniczne w  wyniku kliknięcia w reklamę. To droga na skróty dla lokalnych firm usługowych, które nie mogą sobie jeszcze pozwolić na stronę www.

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron w Google to długoterminowa inwestycja. W przeciwieństwie do Adwords, nie uzyskasz efektów z dnia na dzień. To rozwiązanie, które jednak nie jest ograniczone budżetem. Co miesiąc płacisz podobną lub taką samą kwotę, a w efekcie na Twoją stronę trafia coraz więcej użytkowników. Inwestycja w pozycjonowanie pozwala wypracować wysokie pozycje strony w wynikach wyszukiwania, ale to nie wszystko. W procesie pozycjonowania przeprowadza się także optymalizację strony pod wieloma względami, m.in. w celu zwiększenia szansy na pozyskanie sprzedaży. Nawet jeśli zrezygnujesz z pozycjonowania, optymalizacja strony będzie działała dalej na Twoją korzyść. Zauważysz spadek ruchu, ale nie stanie się to natychmiast, tak jak w przypadku przerwania kampanii Adwords.

Działania w mediach społecznościowych

Jeszcze parę lat temu prowadzenie fanpage’a dla firmy na Facebooku było wystarczającym działaniem w mediach społecznościowych. Obecnie zasięg organiczny postów publikowanych przez strony spadł do kilku procent. W USA mówi się obecnie nawet o zasięgu rzędu 0.7%! Dotarcie do odbiorców wymaga więc inwestycji w reklamę oraz płatne promowanie postów. System reklamowy na Facebooku jest świetnie zaprojektowany i intuicyjny. Pozwala również na bardzo precyzyjne zawężanie grupy odbiorców Twoich reklam i płatnych postów. Tym samym wiesz, że Twój budżet jest inwestowany w komunikaty do osób, które z większym prawdopodobieństwem są zainteresowane Twoja ofertą. Kierowanie do jak najszerszej grupy użytkowników jest natomiast ryzykowne. Twoje reklamy mogą być oznaczane jako spam, a w rezultacie utracisz konto reklamowe. Chociaż Facebook zarabia na reklamach, najwyraźniej ceni swoich użytkowników i nie chce dopuścić do ich odpływu z Facebooka z uwagi na nietrafne reklamy.

Content marketing

Strona internetowa to również treści. Obecnie bogate treści na stronie internetowej przynoszą wielowymiarowe efekty: wspierają pozycjonowanie, wspomagają sprzedaż, budują wizerunek i pozwalają na nawiązywanie relacji z klientem. Content marketing to jednak znacznie więcej niż treść oferty czy opis produktu. To treści tekstowe, graficzne, video i wiele innych, które ukierunkowane są na dostarczanie użytkownikom wartości. To jeden z wielu przykładów działań, kiedy dając coś komuś – zyskujesz. Bezpośrednim zyskiem z content marketingu jest budowa zaufania. Za pośrednictwem treści pokazujesz wartość swojej oferty, prezentujesz swoją ekspercką wiedzę i…dajesz się poznać. Inwestycja w content marketing może więc być albo inwestycja twojego czasu i pracy, jeśli treści tworzysz na własną rękę, albo inwestycją w copywriterów i specjalistów ds. content marketingu, którzy dostarczą Ci gotowe treści. Wybór należy do Ciebie.

Regularnie inwestuj w stronę

Strona internetowa nigdy nie jest skończonym projektem. Przygotuj się na to, że za parę lat Twoja obecna witryna może się nie prezentować tak dobrze jak dziś. Może się także okazać, że powinna zostać przebudowana w ślad za Twoim rozwijającym się biznesem. Zmienia się wciąż także standard obsługi klienta online, np. od niedawna popularne są chaty, a zupełną nowością wdrożenie Messangera! Wreszcie świat marketingu internetowego i sposoby promocji firmy w sieci zmieniają się dosłownie z roku na rok. Mając na uwadze rzeczywistość, w której jedyną stałą jest zmiana, warto być gotowym na cykliczną inwestycję w stronę internetową. A inwestycja w stronę to przecież przede wszystkim inwestycja w Twój biznes.

AutorAnna Zalewska – Manager marketingu w agencji Widoczni. Zajmuje się marketingiem internetowym, a jej specjalność to content marketing od budowy strategii po realizację. Działa w agencji widoczni, gdzie współtworzy zespół marketingowy. Szkoli pracowników, blogerów, studentów i właścicieli firm z podstaw marketingu internetowego, analityki internetowej i content marketingu. Czytaj więcej >>
Artykuły autora >>