Ewa Czertak: Harmonia marki – wykreuj najlepszą wersję siebie

Twoja marka osobista jest na tyle dobra, na ile Ty sama w to wierzysz. Nie ma znaczenia jak świetną ofertę masz do sprzedania, jak pięknie błyszczy Twój wizerunek, jeśli Ty masz wątpliwości co do własnych wyborów życiowych i biznesowych.

Ewa Czertak

Kreować idealną siebie możesz dość długo, jednak kiedy ten wizerunek jest w sprzeczności z tym, jaki obraz siebie masz w sercu i głowie, reputacja Twojego nazwiska na dłuższą metę okaże się niemożliwa do utrzymania. Warto zastanowić się czy budowanie osobistej marki jest dla Ciebie. Jesteś gotowa? Już dzisiaj dokonaj kilku zmian.

OSOBISTY REMANENT
Która sytuacja najtrafniej określa twoją obecną sytuację zawodową?

1. Jesteś przydatna w pracy i jednocześnie czerpiesz z niej satysfakcję, czyli znasz się na tym co robisz, robisz to dobrze i cieszy Cię to co robisz.

W tej grupie są osoby, które z pasją i zaangażowaniem wykonują swoją pracę. Praca nie ma dla nich określonych godzin wykonania, jeśli są czymś zainteresowane robią rzeczy dodatkowe sami z siebie. Dokształcają się, pozytywnie myślą o sobie i chcą dzielić się wiedzą i doświadczeniem. Często ich praca związana jest z osobistymi przekonaniami, pasjami.

2. Jesteś przydatna w pracy a jednocześnie praca nie daje ci satysfakcji, czyli wykonujesz pracę dobrze i efektywnie ale nie jesteś zadowolona z tego co robisz.

W tej grupie są, tak zwani wykształceni rzemieślnicy, wykonują pracę zgodnie z najlepszymi standardami, są doświadczeni, efekty ich pracy są widoczne, wyróżnia ich staranność, profesjonalizm. Oddzielają pracę zawodową od sfery prywatnej. Często motywem bycia najlepszym profesjonalistą w zawodzie jest ich wolność finansowa, ponieważ chcą realizować swoje pasje. Satysfakcja w pracy nie jest istotną wartością.
Inna grupa to kobiety etapu przejściowego, czyli weszły na powstający rynek pracy i przyjęły różne role i wcielenia pod presją czasu, okoliczności. Cenią pracę, jako taką, nie mają potrzeby rozwoju zawodowego z racji powtarzalności i rutyny wykonywanych zadań. Satysfakcję łączą z sferą prywatną życia.

3. Nie możesz sprostać wymaganiom zawodowym czyli robisz coś na czym mało się znasz i nieefektywnie, lecz samo wykonywanie sprawia Ci satysfakcję i zaspokaja potrzeby społeczne, potrzebę przynależności, potrzebę ważności.

W tej grupie, osoby zakładają już na starcie, że praca jest mało płatna ale ma być przyjemnie, ważna jest atmosfera, relacje lub sama przynależność do określonego brandu. Taka identyfikacja i satysfakcja z wykonywania pracy pozostaje podsycana przez samą ciebie.

4. Nie możesz sprostać wymaganiom zawodowym i praca nie daje ci satysfakcji.
Grupa „umęczonych” pracą – nie lubią swojej pracy więc nie chcą się rozwijać w tym kierunku. Pracę podejmują przypadkowo na krótki okres, jako tzw. zaczepienie. Decydują tu okoliczności zewnętrzne o podjęciu pracy, np. brak innych propozycji, długi okres starania się o pracę, duże zobowiązania kredytowe lub rodzinne, bliska odległość do domu, opieka nad małym dzieckiem lub konieczność zdobycia świadczeń socjalnych.

SZCZEROŚĆ WOBEC SIEBIE

Życzę, abyś miała możliwość określenia siebie w obszarze tych zadowolonych i w pełni przystosowanych zawodowo.
Kobiety z tej grupy sporadycznie decydują się świadomie budować markę osobistą. Zadowolenie i satysfakcja są tak duże, że nie mają potrzeby zmiany. Inną kwestią jest fakt, że rynek sam wyłapuje ich jako ekspertów – pasjonatów i dlatego zaczynają funkcjonować w kategorii rozpoznawalnych nazwisk dla swojej branży. Mówiąc szczerze, to właśnie ta grupa ma największe możliwości i potencjał, by szybko i skutecznie zbudować renomę swojego nazwiska i stać się marką.

Jeśli swoją sytuację zawodową określasz na inną niż pełna satysfakcja i przystosowanie zawodowe, pora na szczere odpowiedzi. Czy chcesz zmiany? Jeśli TAK, to odpowiedz na pytania:

1. Dlaczego wcześniej nie przystąpiłam do działania?
2. Jaką cenę zapłacę, jeśli nic nie zmienię?

Następnie sporządź listę wszystkich pragnień, jakie zrealizujesz jeśli zmienisz swoją sytuację.

POSTAW NA SIEBIE WYBIERZ opcję: MARKA OSOBISTA
– zmień swoje słabości w atuty,
– zdobywaj nową wiedzę, zacznij patrzeć na swoją pracę jak na możliwość ciągłego rozwoju i uczenia się,
– rozwijaj umiejętność wystąpień publicznych, komunikuj się skutecznie i twórz sieci kontaktów, nawiązuj nowe znajomości,
– specjalizuj się i koncentruj na określonych kwestiach; skup się na tym, gdzie jesteś w stanie generować największą wartość i wyróżnić się spośród innych,
– zachowuj pozytywny stosunek do życia i cały czas poddawaj weryfikacji swoje zachowanie, bądź wzorem dla innych,
bądź autentyczna, najuczciwsza spośród znanych sobie osób, mów dobrze o innych
– stwórz wizerunek osoby kompetentnej, silnej, rzetelnej, spokojnej i uczciwej. Uwzględnij ten wizerunek w przekazie internetowym

– myśl o sobie jak o firmie, zostań dyrektorem generalnym własnego życia, myśl o sobie JESTEM MARKĄ, przyjmij na siebie odpowiedzialność za własny rozwój, szczęście i powodzenie.

Budując markę własnego nazwiska postanawiasz budować siebie. Znasz powiedzenie: „co w wewnątrz to na zewnątrz…”. Budując własną markę nie da się długo balansować pomiędzy wyborem szczęścia osobistego, rodzinnego i robieniem kariery. Jeśli jedno kuleje to pociągnie do dołu to drugie. Czy można budować markę bez akceptacji sfery zawodowej, bez zrozumienia siebie? Tak można – pytanie tylko na jak długo?

Dzisiaj wystarczy pilnie obserwować, czytać i oglądać kampanie wyborcze do parlamentu. Wielu polityków, celebrytów buduje własną markę w całkowitym oddzieleniu od osobistych przekonań i wartości. Tworzą hasła, które z założenia mają trafić w przekonania jak największej liczby odbiorców. Jednak główny motyw tworzenia marki – chęć przypodobania się milionom bez pokazania swojej prawdziwej twarzy – przestaje po pewnym czasie być skuteczny. Wyborcy i tak wiedzą, co myśleć i jak sprawdzić autentyczność tych haseł. Po pewnym czasie Ci ludzie odchodzą w polityczny i społeczny niebyt.

Zanim postanowisz być widzialną marką upewnij się, że wiesz co jest dla Ciebie ważne w życiu. Budując markę własnego nazwiska przyjmij, że Osobista Marka staje się silna tylko wtedy, gdy nabiera szlachetności, gdy Ty sama nabierasz wewnętrznej siły i charakteru.

Budowanie osobistej marki jest jak układanie mozaiki, spoglądaj więc często na siebie z, innej niż własna, perspektywy, a wtedy wyraźnie zobaczysz swój unikatowy wzór i pozostaniesz mu wierna.

Autor: Ewa Czertak – wspólnik Business Unlimited Sp. J., ekspert i praktyk personal brandingu, mentor biznesu, prezes Akademii Marki z Klasą, ekspert Centrum Kariery GoldenLine, partner Lady Business Club.