Barbara Kohlbrenner: Biznesowy wizerunek pracodawcy i pracownika

Każdy element wyglądu to konkretne informacje, które wysyłamy otoczeniu. W świecie biznesu te informacje są szczególnie istotne, ponieważ przekładają się na zarobki, rozwój zawodowy, sukcesy w kontaktach z klientami i współpracownikami. Powiedzenie „jak Cię widzą, tak Cię piszą”, coraz częściej można przekładać na „jak Cię widzą, tak Ci płacą”. 


Barbara Kohlbrenner
 doradca wizerunkowy & trener rozwoju osobistego


Wiedza z zakresu budowania wizerunku biznesowego jeszcze do niedawna dostępna była tylko wąskiemu gronu. Obecnie każdy, kto prowadzi własną firmę powinien dostrzegać potrzebę zarządzania wizerunkiem swoim i swoich pracowników. Taka świadomość to dopiero połowa sukcesu. Ważne jest budowanie w pracownikach przekonania, że każdy drobny element wyglądu i ubioru ma znaczenie dla wizerunku firmy. Niezależnie od tego, czym firma się zajmuje i jakie produkty lub usługi oferuje, można wpłynąć na postrzeganie jej jako wiarygodnej, solidnej i profesjonalnej.

Pracownikom warto pokazać korzyści, które czerpie osoba dbająca o swój biznesowy wizerunek. Profesjonalny wygląd umacnia poczucie własnej wartości, powoduje wzrost pewności siebie, a to niejednokrotnie przekłada się na zawodowe sukcesy. Dobry wygląd wzbudza zaufanie i ułatwia budowanie zawodowych relacji. A zaufanie i relacje są dziś w biznesie niezwykle istotne. Odpowiednio dobrana, pod względem kroju, kolorystyki i zasad biznesowego savoir-vivre’u garderoba oraz dopełniające ją dodatki świadczą o profesjonalizmie, przygotowaniu zawodowym oraz zaangażowaniu w to, co się robi. Nienagannie skomponowany strój biznesowy zwiększa również moc retorycznej wypowiedzi.

Barbara Kohlbrenner
 doradca wizerunkowy & trener rozwoju osobistego


Zdarza się, że podczas konsultacji wizerunkowych słyszę od klientów, że biznesowy dress code to nuda, powtarzalność i brak możliwości zaakcentowania cech osobowości i własnego stylu. Wtedy przekonuję, że nawet w formalnym świecie każdy może znaleźć swój wyróżnik. Jeśli pracujesz jako freelancer lub sama prowadzisz biznes, nie musisz na co dzień stosować się do zasad business formal. A jeśli właśnie styl formalny obowiązuje Cię w pracy lub na oficjalnych spotkaniach, przeczytasz o nim w moim kolejnym artykule.

Jak zatem znaleźć swój wyróżnik w biznesowym wizerunku? Jak wyglądać profesjonalnie, ale niebanalnie? Wybierając oprawki okularów, zdecyduj się na takie, które będą subtelnie kontrastować ze stonowanym strojem. Zagraj kolorem lub ich kształtem, podkreśl rysy twarzy, zobacz jak współgrają z fryzurą. Spodnie to nie tylko klasyczne cygaretki. Możesz wybrać fason z wysokim stanem, podkreślający talię. Garnitur to dla Ciebie monotonia? Zamiast szpilek spróbuj założyć do niego buty w męskim stylu, np. oxfordy. Być może wolisz właśnie taki bardziej “męski styl”, który w kobiecym wydaniu doda Ci mocy i przebojowości. Podobnie eksperymentuj ze spódnicami czy sukienkami. Nie zawsze muszą to być proste kroje. Jeśli jesteś fanką np. plisowanych spódnic, śmiało możesz je nosić na służbowe spotkania. Pamiętaj też, że za efekt odpowiadają dodatki – torebka, zegarek, buty, W tej kwestii pole manewru jest ogromne.

Barbara Kohlbrenner
 doradca wizerunkowy & trener rozwoju osobistego


 

 

Przyznaję, że zbudowanie wizerunku biznesowego, zwłaszcza takiego, który ma zaakcentować Twój własny styl, nie jest zadaniem łatwym. Wymaga to odpowiedniej dawki wiedzy, zaangażowania i wytrwałości. Każdy element wyglądu – uczesanie, makijaż, kolor i fason ubrań, dodatki – to konkretne informacje wysyłane otoczeniu. Badania pokazują, że wygląd kobiety w pracy znacznie zmienia jej odbiór pod względem kompetencji i wiedzy. To przykre, ale prawdziwe. Tym bardziej mając świadomość tego mechanizmu w połączeniu z wiedzą na temat biznesowego dress codu możemybudować staranny wizerunkek profesjonalistki. Warto w odpowiedni sposób podkreślać swoje kompetencje, zdecydowanie i pewność siebie. Już niebawem odsłonię przez Tobą tajniki business formal, czyli najbardziej oficjalnego stroju dziennego, który obowiązuje polityków, bankowców, ekonomistów, prawników i coraz częściej wymagany jest także w korporacjach.

Autor: Barbara Kohlbrenner
 – doradca wizerunkowy & trener rozwoju osobistego
 www.barbarakohlbrenner.pl